نقش هاي اسکرام

نقش هاي اسکرام | شرکت طراحي سايت بهپردازن

اگر شما با يک مسئله يا پروژه اي مواجه هستيد، که در حين اجرا دائم با تغييرات مختلف برخورد مي‌کنيد و بعبارتي از اول، آخر کار مشخص نيست و با ديدن خروجي‌ها، مرحله به مرحله مسئله شفاف تر مي شود، اسکرام يک گزينه مناسب براي شما مي‌تواند باشد. در اسکرام چند نقش به شرح ذيل وجود دارد.

براي مشاوره همين حالا با کارشناسان ما تماس بگيريد:شرکت طراحی سایت بهپردازان یک شرکت معتبر در زمینه طراحی سایت فروشگاهی، طراحی سایت شرکتی حرفه ای میباشد که آماده مشاوره رایگان در جهت توسعه کسب و کار اینترنتی میباشد.

اسکرام مستر(scrum master)

رهبر اسکرام وظيفه دارد تا تمامي اعضاي تيم را هدايت و راهنمايي نمايد تا هيچ يک از اعضاي تيم از چارچوب و قوانين اسکرام خارج نشوند. رهبر اسکرام نقش مدير را ندارد بلکه تنها وظيفه رهبري تيم را بر عهده دارد تا با رفع مشکلات و موانع پيش رو(در صورتي که اعضاي تيم قادر به رفع موانع نباشند.) ، اجراي اسکرام را بهبود بخشد.

نماينده صاحب پروژه و يا ذينفع(product owner)

صاحب پروژه با اعلام دقيق نيازمندي هاي خود به تيم توليد، با راهبر اسکرام و تيم توليد همکاري مي نمايد. صاحب پروژه بايد به سوالات تيم پاسخ داده و همواره در دسترس باشد.
 
 
مطالب بيشتر: وظايف مدير پروژه نرم افزاري

 

تيم توليد و توسعه نرم افزار(development team) :

افراد اين تيم در چارچوب قوانين اسکرام، به توليد آن چه که صاحب پروژه درخواست کرده است، مي پردازند. تعداد اعضاي تيم توليد نه بايد آن قدر کم باشد که همکاري گروهي و کار تيمي بي معنا شود و نه آن قدر زياد باشد که هماهنگي بين اعضاي تيم تبديل به امري دشوار و وقت گير گردد. تعداد اعضاي تيم توليد، بستگي به پروژه دارد اما معمولا 6 تا 9 نفر اعضاي اين تيم را تشکيل مي دهند.

 

کاربرد اسکرام چيست

 اسکرام يک فريم وورک (چارچوب) مي باشد. پس به جاي اينکه اسکرام جزئيات دقيق و کاملي در مورد اينکه کارها در پروژه چگونه بايد انجام شوند بيان کند ,  بيشتر آن را به تيم واگذار مي کند. اين کار عملي خواهد بود زيرا تيم خواهد فهميد که چگونه به بهترين نحو مشکل خود را حل نمايد .

 

براي مثال مي توان جلسه Sprint Planning را درنظر گرفت : در اسکرام آمده است که خروجي اين جلسه مي تواند (بايدي در کار نيست ) تعدادي آيتم باشد که آن ها در اسپرينت بعدي پياده سازي خواهند شد. اما در متدولوژي هاي ديگر, ضوابط ورودي , تعيين وظايف , ضوابط خروجي و ديگر مسائل جلسه توسط متدولوژي تعيين مي شوند و همه آنها لازم الاجرا هستند .

 

پس قابل نتيجه گيري است که در فريم ورک اسکرام , کشف راه حل براي مشکلات به تيم واگذار مي شود و از نسخه پيچي (ارائه حل ها) خبري نيست و بيشتر سعي اسکرام کشف و نمايان کردن مشکلات مي باشد به جاي اينکه مشکلات را حل نمايد .

اسکرام براي بهينه سازي پيش بيني و کنترل ريسک از يک روش تکرار نموي يا iterative incremental بهره مي جويد

اسکرام يک چارچوب  توسعه نرم افزار Agile مي باشد که از روش iterative incremental بهره مي جويد .