dns چیست و چگونه عمل می کند؟

dns چیست و چگونه عمل می کند؟ در این مقاله به بررسی کاربرد dns چیست و وظیفه ی اصلی یک سرور DNS چیست می پردازیم.

dns چیست

DNS یا Domain Name System، یک سیستم بین‌المللی است که به منظور تبدیل نام دامنه‌ی اینترنتی به آدرس IP استفاده می‌شود. در دیگر واژگان، DNS کدام دامنه اینترنتی به کد یا عدد آی‌پی باید ترجمه شود را تشخیص داده ومسئولیت تبدیل نام دامنه به آدرس آی‌پی را برعهده دارد. با استفاده از سیستم DNS، کاربران به راحتی می‌توانند وبسایت‌ها و سایر خدمات اینترنتی را با استفاده از نام‌های دامنه‌ای شناسایی کنند.

 

کاربرد dns چیست؟

کاربردهای DNS عبارتند از:

  1.  ترجمه نام دامنه به آدرس IP: DNS به منظور تبدیل نام های دامنه به آدرس IP استفاده می شود. این فرایند به کامپیوترها کمک می کند تا سایت ها را با استفاده از آدرس IP تعریف و پیدا کنند.
  2.  بهبود امنیت: راه‌اندازی یک سرور DNS خصوصی به کاربران کمک می کند تا نسخه بروزرسانی شده سایت ها را با اطمینان و امنیت بیشتری کاربران ببینند. با دسترسی به سرور DNS خصوصی، کاربران از خطر های امنیتی احتمالی مثل فیشینگ، تقلب یا دیدن سایت های که به تروجان ها و ویروس های خطرناک مرتبط هستند، محافظت خواهند شد.
  3.  ردگیری: سیستم DNS برای ردگیری نقاط گره‌ها استفاده می شود. این امکان ردیابی IP برای به دست آوردن اطلاعات دقیق درباره کاربران را فراهم می کند.
  4.  اختصاص آدرس IP دائمی: با استفاده از DNS، کاربران توانایی اختصاص یک آدرس آی‌پی دائمی به دامنه خود را دارند. این قابلیت به شرکت ها و سازمان ها که از امنیت بسیار بالا برخوردارند، از جمله بانک ها، شرکت های بزرگ و نهادهای دولتی، کمک می کند که از شایستگی و حریم خصوصی سایت خود اطمینان حاصل کنند

 

وظیفه ی اصلی یک سرور DNS چیست؟

وظیفه اصلی یک سرور DNS، تبدیل نام دامنه به آدرس IP است. سرور DNS ، یک سرور شبکه است که مسئول توزیع وبازیابی اطلاعات DNS در شبکه یا اینترنت می باشد. وظیفه اصلی سرور DNS، نگهداری پایگاه داده DNS می باشد که در بین کاربران به عنوان نماینده‌های DNS معروف هستند. این سرورها نام دامنه ها را به صورت آدرس IP ترجمه می کنند و به دستگاههای شبکه اجازه می دهند تا دسترسی به سایت ها و خدمات مختلف در اینترنت داشته باشند. به عبارت دیگر، سرور DNS کار خود را با تبدیل نام دامنه به آدرس IP آغاز می کند تا کاربران بتوانند به سرعت و بدون مشکل به وبسایت‌ها دسترسی پیدا کنند.

 

براي مشاوره همين حالا با کارشناسان ما تماس بگيريد:شرکت طراحی سایت بهپردازان یک شرکت معتبر در زمینه طراحی سایت فروشگاهی، طراحی سایت شرکتی حرفه ای میباشد که آماده مشاوره رایگان در جهت توسعه کسب و کار اینترنتی میباشد.