دلایل افت رتبه سایت در گوگل

دلایل افت رتبه سایت در گوگل

دلايل افت رتبه سايت در گوگل

همه چيز با يک صحنه از فيلم ترسناک شروع مي‌شود: صبح زود، سايت خود را در گوگل جست‌وجو مي‌کنيد و مي‌بينيد رتبه‌بندي سايت به سختي سقوط کرده است.

در بيش‌تر موارد، فقط بايد خودتان را سرزنش کنيد که تمام تلاش‌تان را براي جلوگيري از قرار گرفتن در اين وضعيت مخوف انجام نداده‌ايد. اما در برخي موارد، نمي‌توانيد از تمام سناريوهاي احتمالي که ممکن است سايت شما ترافيک جست‌وجوي ارگانيک خود را از دست بدهد، آگاه باشيد. مهم: هر زمان که رتبه‌ي سايت شما افت کرد، آرام باشيد و به دنبال علل و راه‌حل‌ها بگرديد.

مطمئنا اين يک انگيزه براي وحشت است، اما اين پايان جهان و قطعاً پايان وب‌سايت شما نيست. بايد درک کنيد که چرا ممکن است سايت افت کرده باشد. ممکن است يکي از دلايل زير باشد:

 

 

اولين کاري که بايد انجام دهيد اين است که وضعيت را ارزيابي کرده و بفهميد چه چيزي در سايت شما خراب شده. من قصد دارم برخي روش‌هايي که مي‌تواند سايت شما را از «سقوط SERPs گوگل» نجات دهد، پوشش دهم (اين‌ها تنها برخي از دلايل اصلي هستند، زيرا پرداختن به همه‌ي شرايط ممکن در يک مقاله غيرممکن است). در اين‌جا 6 دليل مهم وجود دارد که چرا سايت شما رتبه گوگل خود را از دست داده و چگونه بايد اين افت را برطرف کنيد.
 

1. افت رتبه با مجازات دستي يا الگوريتمي

 

1.1 چگونه مي‌توان جريمه‌ي گوگل را تشخيص داد؟

اين معمولاً يک افت بزرگ در رتبه‌بندي موتورهاي جست‌وجو است که در طول شب اتفاق مي‌افتد. اگر متوجه شديد که سايت شما در تعداد زيادي از کلمات کليدي رتبه‌اي بيش از 10 تا 20 دارد، مي‌تواند نشان‌دهنده‌ي مجازات باشد. تفاوت بزرگ بين مجازات‌هاي الگوريتمي و دستي در اين است که اولين مجازات‌ها اتوماتيک هستند و معمولاً با به‌روزرساني‌هاي مختلف گوگل رخ مي‌دهند، در حالي که دومين مجازات، توسط يک کارمند گوگل به صورت دستي اعمال مي‌شود. با توجه به اين واقعيت که گوگل عادت دارد به‌روزرساني‌ها را بدون توضيحات واضح انجام دهد، بايد مرتباً تغييرات رتبه‌بندي را زير نظر داشته باشيد. شما مي‌دانيد که اگر سقوط خشن و سريع باشد توسط گوگل مجازات شده‌ايد و مي‌توانيد ببينيد که سايت شما هم‌چنان در موتورهاي جست‌وجوي ديگر مانند بينگ يا ياهو رتبه دارد.

 

1.2 چگونه مي‌توان جريمه‌ي گوگل (Google Penalty) را شناسايي و بازيابي کرد؟

بهترين راه براي تشخيص دقيق آن‌چه اتفاق افتاده اين است که ابتدا حساب وب‌مستر خود را بررسي کنيد. در آن‌جا از طرف گوگل اعلان‌هايي در مورد اقدامات دستي که عليه سايت شما انجام داده‌اند خواهيد داشت. ابتدا بايد ببينيد آيا اعلاني در منوي پيام‌هاي سايت وجود دارد يا خير. در اين‌جا در صورت وجود مشکلاتي که GoogleBot تشخيص داده است به شما هشدار داده مي‌شود. هم‌چنين بايد بخش اقدامات دستي را در وب‌مستر بررسي کنيد. زيرا تنها جايي است که از مجازات‌هاي اعمال شده عليه سايت خود مطلع مي‌شويد. بايد تصميم را با آرامش بپذيريد و به حل مشکل بپردازيد. اولين چيزي که بايد انجام دهيد اين است که دقيقاً مشخص کنيد چه چيزي به سايت شما آسيب رسانده است. اگر On-Page است، بايد در محتوا و لينک‌هاي خود تجديد نظر کنيد. محتواي تکراري را بررسي کنيد. اگر Off-Page است، بايد لينک‌هايي که غير طبيعي تلقي مي‌شوند، شناسايي و حذف کنيد. پيوندهاي باقي‌مانده که هنوز به سايت شما اشاره مي‌کنند و حذف نشده‌اند، را مي‌توانيد به سادگي disavow کنيد. براي بازيابي جريمه‌هاي دستي، بايد درخواست تجديد نظر را ارسال کنيد. توجه داشته باشيد که ممکن است مدتي طول بکشد تا بتوانيد موقعيت خود در SERP را بازيابي کنيد.

 

1.3 چگونه مي‌توان از مجازات‌هاي گوگل جلوگيري کرد؟

پيوندهاي خود را کنترل کنيد و ريسک مجازات را با ابزارهاي تخصصي که به شما هشدار مي‌دهند بررسي کنيد.

 

2. رقيب‌تان در رتبه‌بندي از شما پيشي گرفته

2.1 چگونه مي‌توان اين را تشخيص داد؟

اين معمولا يک افت جزئي در رتبه‌بندي است. سايت رقباي خود را خواهيد ديد که از شما بالاتر هستند و ساير سايت‌ها معمولاً در موقعيت‌هاي قبلي خواهند بود.

 

2.2 چگونه مي‌توان مسئله‌ي برتري رقيب را تشخيص داد؟

شما بايد دائماً سايت‌ها و پروفايل‌هاي اجتماعي رقبا را زير نظر داشته باشيد و تجزيه و تحليل کنيد تا بهتر بفهميد آن‌ها چه‌کار مي‌کنند.

 

2.3 چگونه مي‌توان از اين مشکل جلوگيري کرد؟

رديابي رقباي اصلي شما و درک استراتژي هاي ايجاد لينک آنها مي تواند حرکت بعدي آنها را پيش بيني کند.

 

تاکتيک‌هاي محتوا و استراتژي‌هاي ايجاد پيوند آن‌ها را زير نظر بگيريد. اگر آن‌ها به طور پيوسته در حال رشد هستند به اين معني است که کار درستي انجام مي‌دهند. استراتژي‌هاي خود را بر اساس آن درک کرده و تطبيق دهيد. اگر مي‌خواهيد خود را از رقبا متمايز کنيد، بايد سعي کنيد با استراتژي‌هاي بازاريابي محتوايي خود بسيار متنوع و خلاق باشيد.

 

3. سايت شما به دليل مشکلات On-Page تنزل پيدا کرده

3.1 چگونه مي‌توان تشخيص داد که تنزل به دليل مشکلات On-Page است؟

افت زياد يا عدم رشد سايت در رتبه‌بندي. ممکن است زماني که رتبه‌ي شما به تدريج از سايت‌هاي ديگر عقب مي‌افتد، نشانه‌ي نگران‌کننده‌اي باشد، حتي اگر به طور جدي تمام تلاش خود را براي ايجاد محتوا و ايجاد پيوندها انجام مي‌دهيد.

 

3.2 به کجا نگاه کنيم و چگونه مشکل On-Page را شناسايي و حل کنيم؟

سايت خود را در وب‌مستر بررسي کنيد و بفهميد که آيا قبل از هر چيز مشکلي وجود دارد يا خير. شايد تعداد زيادي لينک خراب يا پيوند داخلي بد دريافت داريد. براي تشخيص هرگونه مشکل در تگ‌ها، از ويژگي بهبود HTML استفاده کنيد. از PageSpeed Insights استفاده کنيد زيرا اطلاعات ارزش‌مندي در مورد مشکلات احتمالي سايت و نحوه‌ي رفع آن‌ها ارائه مي‌دهد. يا شايد سايت شما هک شده باشد. همه‌ي اين موارد را مي‌توانيد در وب‌مستر پيدا کنيد.

 

3.3 چگونه از مشکلات On-Page جلوگيري کنيم؟

هميشه سايت خود را در وب‌مستر دنبال کنيد و اعلان‌هاي وب‌مستر را فعال کرده تا به ايميل‌تان ارسال شود. اگر اين کار را انجام دهيد، احتمال قرباني شدن تسوط مشکلات داخلي به شدت کاهش مي‌يابد.

 

4. سايت شما به دليل از دست دادن پيوندها حذف شده است.

4.1 اين تنزل چگونه به نظر مي‌رسد؟

اين يک افت جزئي يا بزرگ است. شما شاهد پيک سريع در پيوندها خواهيد بود، زيرا بسياري از پيوندهاي ورودي از نمودار پيوند شما ناپديد مي‌شوند.

 

4.2 چگونه مي‌توان افت به دليل کم شدن پيوندها را شناسايي و حل کرد؟

پيوندهاي حذف شده‌ي سايت را در 90 روز گذشته بررسي کنيد. اگر تعداد زيادي لينک از دست رفته مشاهده مي‌کنيد، ممکن است نشان‌دهنده‌ي افت رتبه باشد. آن پيوندها را به صورت جداگانه بررسي کنيد. اگر اين پيوندها عمداً توسط مديران وب حذف شده باشند، ممکن است يک پرچم قرمز براي گوگل باشد که آن پيوندها غير طبيعي بوده‌اند. در اينجا نمي‌توان توصيه کرد که درخواست کنيد آن لينک‌ها را برگردانند، زيرا ممکن است گوگل در آينده شما را مجازات کند. بدون اين‌که مديران آن وب‌سايت‌ها، پيوندها را حدف کنند، اين افت ممکن بود دير يا زود اتفاق بيفتد.

 

4.3 چگونه مي‌توان از تنزل رتبه به دليل کاهش پيوندها جلوگيري کرد؟

پيوندهاي از دست رفته‌ي خود را به طور فعال با نرم‌افزارهاي تخصصي پيگيري کنيد. وقتي اين اتفاقات بيفتد، قبل از اين‌که خيلي دير شود از موضوع مطلع خواهيد شد. با نظارت بر شيب نمودار پيوند مي‌توانيد بفهميد که همه چيز غير عادي است و مطابق آن عمل کنيد.
 

5. گوگل الگوريتم خود را به روز کرده

 

5.1 به‌روزرساني الگوريتم گوگل چگونه به نظر مي‌رسد؟

اين يک افت جزئي يا بزرگ است. ممکن است کمي خراشيده باشيد يا ممکن است با مشکل جدي روبه‌رو شويد. در هر دو صورت، اگر رتبه‌بندي شما به طور ناگهاني و سريع افت کند، مي‌توايند به به‌روزرساني مشکوک شويد.

 

5.2 چگونه مي‌توان به‌روزرساني گوگل را شناسايي کرد؟

سايت‌هاي خبري سئو را براي اخبار مربوط به به‌روزرساني احتمالي در آن بازه‌ي زماني بررسي کنيد. پس از مشخص شدن اين موارد، آن يافته‌ها را در سايت خود اعمال کنيد. بايد مشخص کنيد که چه چيزي در الگوريتم تغيير کرده و چگونه سايت شما ممکن شيوه‌نامه‌هاي گوگل را  نقض کند.

 

5.3 چگونه از افت رتبه جلوگيري کنيم؟

تا آنجا که ممکن است ارگانيک باشيد و يک برند بسازيد. بر روي محصول، جامعه و مسائل فني سايت خود تمرکز کنيد.

 

6. Google Flux

6.1 ظاهر Google Flux چگونه است؟

اين هم يک افت جزئي يا بزرگ است. يکي از مواردي که هيچ کنترلي روي آن نداريد، Google Flux است. اين مسئله بسيار غيرقابل پيش‌بيني و فرار است، بنابراين نبايد به دنبال هيچ نشانه‌اي باشيد. اين يک مثال کلاسيک از Google Flux است که ممکن است به اشتباه به عنوان يک حمله‌ي سئو منفي تفسير شود.

 

6.2 چگونه مي‌توان Google Flux را شناسايي کرد؟

معمولاً تشخيص اين امر سخت‌تر است. همه چيز بايد خوب به نظر برسد:

 

  • عدم وجود مشکلات مربوط به On-Page
  • عدم وجود مشکلات مربوط به لينک
  • عدم وجود مشکلات مربوط به رقبا
  • عدم وجود به‌روزرساني شناخته‌شده

در مورد نحوه‌ي برخورد با چنين شرايطي هيچ قاعده‌ي کلي وجود ندارد و فقط بايد تحمل کنيد. شايد چند روز ديگر مشکل برطرف شود.

 

6.3 چگونه پيش‌گيري کنيم؟

به همين سادگي: نمي‌توانيد! همان‌طور که قبلاً اشاره کردم، اين مورد در کنترل شما نيست و نبايد زمان زيادي براي يافتن دليل صرف کنيد. اين Fluxها براي هر سايتي طبيعي است. اگر Flux باشد، چند روز ديگر دوباره به حال عادي باز مي‌گرديد

 

نتيجه

هر کجا را در اينترنت نگاه کنيد، متوجه خواهيد شد که باهوش‌ترين دارندگان وب‌سايت يک قدم جلوتر هستند، و اقدامات احتياطي در مورد نحوه‌ي ايجاد و بازاريابي سايت خود را در نظر دارند. کنار گذاشتن وسوسه‌ي پرش سريع به موقعيت اول از طريق استراتژي‌هاي سايه‌ي سئو و پيگيري به‌روزرساني‌هاي فعلي، بهترين کاري است که مي‌توانيد براي محافظت و افزايش نرخ ديده‌شدن خود در موتورهاي جست‌وجو انجام دهيد. براي مرور سريع، اين مقاله، فقط براي شما که رتبه‌ي خود را از دست داده‌ايد، نيست؛ بلکه براي آن وب‌مسترهاي خوش‌شانس است که هيچ مشکلي با الگوريتم گوگل يا تيم وب اسپم نداشته‌اند. شگفت‌انگيزترين تاکتيکي که به نظر مي‌رسد در اين دنياي ناپايدار سئو ثمربخش است اين است که هميشه مطلع باشيد.

 

براي مشاوره همين حالا با کارشناسان ما تماس بگيريد:شرکت طراحی سایت بهپردازان یک شرکت معتبر در زمینه طراحی سایت فروشگاهی، طراحی سایت شرکتی حرفه ای میباشد که آماده مشاوره رایگان در جهت توسعه کسب و کار اینترنتی میباشد.

 

 

021 - 88 74 91 24

021 - 88 74 97 25

021 - 88 74 97 26

 

منبع: cognitiveseo.com