آیا خزنده‌ی گوگل نسبت به درست بودن کدهای HTML حساس است؟

آیا خزنده‌ی گوگل نسبت به درست بودن کدهای HTML حساس است؟

وقتي در مورد رتبه‌بندي وب‌سايت‌ها فکر مي‌کنيد اولين چيزي که به ذهن‌تان مي‌رسد چيست؟

محتوا؟ يا شايد بک لينک؟
 

اعتراف مي‌کنم که هر دو، عامل‌هاي مهمي براي موقعيت‌يابي يک وب‌سايت در نتايج جست‌وجو هستند. اما تنها عامل نيستند.

در واقع، دو عامل ديگر نقش مهمي در SEO ايفا مي‌کنند: قابليت خيزش‌پذيري يا پايش (Crawlability) و فهرست‌پذيري (Indexability). با اين حال، اکثر مالکين وب‌سايت هرگز در مورد آن‌ها نشنيده‌اند. در عين حال، حتي مشکلات کوچک در زمينه‌ي فهرست‌پذيري يا پايش، مي‌تواند منجر به از دست دادن رتبه‌ي سايت شما شود. و اين صرف نظر از محتواي عالي يا تعداد بک لينک شما است.
 

قابليت خيزش‌پذيري و فهرست‌پذيري چيست؟

براي درک اين اصطلاحات، بياييد با نگاهي به نحوه‌ي فهرست‌بندي صفحات توسط موتورهاي جست‌وجو شروع کنيم. براي اطلاع از هر صفحه‌ي جديد (يا به روز شده)، آن‌ها از آن‌چه به عنوان خزنده‌ي وب (Web Crawler) معروف است استفاده مي‌کنند، ربات‌هايي که هدف‌شان دنبال کردن پيوندها در وب، به يک منظور واحد است:

پيدا کردن و فهرست‌بندي محتواي جديد وب. همان‌طور که گوگل توضيح مي‌دهد: «خزنده‌ها به صفحات وب نگاه مي‌کنند و پيوندهاي آن صفحات را دنبال مي‌کنند، درست مانند آن‌چه شما در مرور محتواي وب انجام مي‌دهيد. آن‌ها از پيوندي به پيوند ديگر مي‌روند و داده‌هاي مربوط به آن صفحات را به سرورهاي گوگل باز مي‌گردانند.»

به طور خلاصه، هر دوي اين اصطلاحات به توانايي موتور جست‌وجو براي دسترسي و فهرست‌بندي صفحات وب‌سايت با هدف افزودن آن‌ها به فهرست خود مربوط مي‌شود. خيزش‌پذيري، به توانايي موتور جست‌وجو براي دسترسي و خزيدن در محتواي يک صفحه اشاره دارد. اگر در خيزش‌پذيري يک سايت مشکلي وجود نداشته باشد، خزنده‌هاي وب مي‌توانند با دنبال کردن لينک‌هاي بين صفحات، به راحتي به تمام محتواي آن دست‌رسي پيدا کنند. با اين حال، لينک‌هاي شکسته يا بن‌بست، ممکن است منجر به مشکلاتي در خيزش‌پذيري شود. يعني ناتواني موتور جست‌وجو در دست‌رسي به محتوايي خاص در يک وب‌سايت.
از طرف ديگر، فهرست‌پذيري به توانايي موتور جست‌وجو در تجزيه و تحليل و افزودن يک صفحه به فهرست خود اشاره دارد. اگرچه گوگل مي‌تواند در سايتي را خيزش کند، اما ممکن است به دليل مسائل مربوط به فهرست‌پذيري، نتواند همه‌ي صفحات را فهرست کند.

چه چيزي بر خيزش‌پذيري و فهرست‌پذيري اثر مي‌گذارد؟


  •  ساختار سايت

ساختار اطلاعاتي وب سايت نقش مهمي در خيزش‌پذيري آن دارد. به عنوان مثال، اگر وب‌سايت شما داراي صفحاتي است که از جايي ديگر به آن‌ها پيوندي وجود ندارد، خزنده‌هاي وب ممکن است در دسترسي با آن‌ها مشکل داشته باشند. البته، آن‌ها هنوز مي‌توانند آن صفحات را از طريق پيوندهاي خارجي پيدا کنند، مشروط بر اين‌که شخصي آن‌ها را در محتواي خود ارجاع دهد. اما در کل، يک ساختار ضعيف مي‌تواند باعث مشکلاتي در خيزش شود.

  • ساختار پيوند داخلي


خزنده‌ي وب از طريق دنبال کردن لينک‌ها، در وب حرکت مي کند. بنابراين، فقط مي‌تواند صفحاتي را پيدا کند که از محتواي ديگر به آن‌ها پيوند دادهايد. پس، يک ساختار لينک داخلي خوب به شما امکان مي‌دهد به سرعت به آن صفحات در عمق ساختار سايت خود برسيد. با اين حال، يک ساختار ضعيف ممکن است آن را به بن بست بفرستد، در نتيجه خزنده‌ي وب برخي از محتواي شما را از دست مي‌دهد.

  • تغيير مسيرهاي حلقه‌اي

تغيير مسيرهاي لينک‌هاي شکسته، خزنده‌ي وب را در مسير خود متوقف مي‌کند و در نتيجه مشکلات خيزش ايجاد مي‌شود.

  • خطاهاي سرور

به طور مشابه، تغيير مسيرهاي سرور خراب و بسياري ديگر از مشکلات مربوط به سرور ممکن است از دسترسي خزنده‌هاي وب به تمام محتواي شما جلوگيري کند.


  • اسکريپت‌هاي پشتيباني نشده و ديگر عوامل فناوري

مشکلات خيزش‌پذيري نيز ممکن است در نتيجه‌ي فناوري مورد استفاده‌ي شما در سايت ايجاد شود. به عنوان مثال، از آن‌جا که خزنده‌ها نمي‌توانند فرم‌ها را دنبال کنند، قرار دادن محتوا در پشت فرم باعث مشکلات خيزش مي‌شود. اسکريپت هاي مختلف مانند Javascript يا Ajax نيز ممکن است دسترسي خزنده‌هاي وب به محتويات را مسدود کنند.

  •  مسدود کردن دسترسي خزنده‌ي وب

در نهايت، شما مي‌توانيد عمداً از فهرست‌بندي صفحات وب سايت توسط خزنده‌هاي وب جلوگيري کنيد. و دلايل خوبي براي انجام اين کار وجود دارد. براي نمونه، ممکن است صفحه‌اي ايجاد کرده باشيد که مي‌خواهيد دسترسي عمومي به آن را محدود کنيد و به عنوان بخشي از جلوگيري از دسترسي، بايد آن را از موتورهاي جست‌وجو نيز حذف کنيد. با اين حال، مسدود کردن اشتباهي صفحات ديگر نيز آسان است. به عنوان مثال، يک خطاي ساده در کد مي تواند کل يک بخش از سايت را مسدود کند.
 

چگونه مي توان خيزش‌پذيري و فهرست‌پذيري يک وب سايت را آسان‌تر کرد؟


پيش‌تر برخي عوامل که مي‌توانند منجر به ايجاد مشکلات خيزش يا فهرست‌بندي سايت شود را ذکر شد. بنابراين، به عنوان اولين قدم، بايد اطمينان حاصل کنيد که آن‌ها اتفاق نمي‌افتند. اما کارهاي ديگري نيز وجود دارد که مي‌توانيد انجام دهيد تا مطمئن شويد خزنده‌هاي وب مي‌توانند به راحتي به صفحات شما دسترسي داشته و آن ها را فهرست‌بندي کنند.

1. ارسال نقشه سايت به گوگل

نقشه‌ي سايت يک فايل کوچک است که در پوشه‌ي اصلي دامنه شما قرار دارد و حاوي پيوندهاي مستقيم به هر صفحه در سايت شما است و آن‌ها را با استفاده از گوگل کنسول به موتور جست‌وجو ارسال مي‌کند.
نقشه‌ي سايت، محتواي شما را به گوگل اطلاع مي‌دهد و در صورت به‌روزرساني‌هايي که در آن انجام داده‌ايد، هشدار مي‌دهد.

2. تقويت پيوندهاي داخلي

قبلاً در مورد چگونگي تأثير لينک روي خيزش‌پذيري صحبت کرده‌ايم. بنابراين، براي افزايش شانس خزنده‌ي گوگل براي يافتن تمام محتواي سايت، پيوندهاي بين صفحات را بهبود بخشيد تا از اتصال همه‌ي مطالب اطمينان حاصل کنيد.

3. به طور منظم، محتواي جديد را به‌روز کرده و اضافه
محتوا مهم‌ترين قسمت سايت شماست. شما کمک مي‌کند بازديدکنندگان را جذب کنيد، کار و کسب خود را معرفي و آن‌ها را به مشتري تبديل کنيد. اما محتوا هم‌چنين به شما کمک مي‌کند تا قابليت خيزش‌پذيري سايت خود را بهبود بخشيد. براي مثال، خزنده‌هاي وب از سايت‌هايي ديدن مي‌کنند که مرتبا محتواي خود را بيش‌تر و به‌روز مي‌کنند. اين يعني آن‌ها بسيار سريع‌تر صفحه‌ي شما را خزيده و فهرست‌بندي مي‌کنند.

4. از تکرار هرگونه محتوا خودداري کنيد

با داشتن محتواي تکراري، صفحاتي که محتواي يکسان يا بسيار مشابه دارند مي توانند منجر به کاهش رتبه شوند. اما محتواي تکراري هم‌چنين مي تواند دفعات بازديد خزنده‌ها از سايت شما را کاهش دهد. بنابراين، هرگونه مشکل محتواي تکراري در سايت را بررسي و برطرف کنيد.

5. سرعت بارگذاري صفحات خود را افزايش دهيد

خزنده‌هاي وب معمولاً تنها زمان محدودي براي خيزش و فهرست‌بندي سايت شما در اختيار دارند. اين امر، به عنوان بودجه‌ي خيزش شناخته مي‌شود؛ و اساساً، آن‌ها پس از اتمام زمان، سايت شما را ترک مي‌کنند. پس هرچه صفحات شما سريع‌تر بارگذاري شوند، تعداد بيش‌تري از آن‌ها قبل از اتمام زمان ديده مي‌شوند.

ابزارهاي مديريت خيزش‌پذيري و فهرست‌بندي


اگر موارد بالا ترسناک به نظر مي‌رسد، نگران نباشيد. ابزارهايي وجود دارد که مي‌تواند به شما در شناسايي و رفع مشکلات خيزش‌پذيري و فهرست‌بندي کمک کند.

Log File Analyzer


Log File Analyzer به شما نشان مي‌دهد که چگونه ربات‌هاي دسک‌تاپ و موبايل گوگل سايت شما را مي‌خزند و وجود هرگونه خطا براي ذخيره‌ي بودجه‌ي خيزش را اطلاع مي‌دهد. تنها کاري که بايد انجام دهيد اين است که فايل access.log وب سايت خود را بارگذاري کنيد و اجازه دهيد ابزار کار خود را انجام دهد. گزارش اکسس لاگ، ليستي از تمام درخواست‌هايي است که افراد يا ربات‌ها به سايت شما ارسال کرده‌اند. تجزيه و تحليل اين گزارش به شما امکان مي‌دهد رفتار ربات‌هاي خزنده را رديابي و درک کنيد.

Site Audit

اين سرويس بخشي از خدمات SEMrush است که سلامت وب سايت شما را بررسي مي‌کند. سايت خود را براي خطاها و مشکلات مختلف، از جمله مواردي که بر قابليت خيزش‌پذيري و فهرست‌پذيري وب سايت تأثير مي گذارد، اسکن کنيد.

ابزارهاي گوگل

سرچ کنسول گوگل به شما کمک مي‌کند تا سايت خود را در گوگل نظارت و نگه‌داري کنيد. اين مکان براي ارسال نقشه‌ي سايت شما است و پوشش خزنده‌ها براي وب‌سايت شما را نشان مي‌دهد. Google PageSpeed Insights به شما امکان مي دهد سرعت بارگذاري صفحه‌هاي وب‌سايت را به سرعت بررسي کنيد.

 
 
نتيجه
اکثر مديران وب‌سايت مي‌دانند که براي رتبه‌بندي، حداقل به محتواي قوي و مرتبط و لينک‌هاي پشتيبان نياز دارند که آتوريتي وب‌سايت آن‌ها را افزايش مي‌دهد. چيزي که نمي‌دانند اين است که اگر خزنده‌هاي موتورهاي جست‌وجو نتوانند در سايت‌ها خيزش و صفحه‌ها را فهرست‌بندي کنند، تلاش‌هاي آن‌ها بي‌نتيجه است. به همين دليل، علاوه بر تمرکز بر افزودن و بهينه‌سازي صفحات براي کلمات کليدي مرتبط و ايجاد پيوندها، بايد دائما نظارت کنيد که آيا خزنده هاي وب مي‌توانند به سايت شما دسترسي داشته باشند يا آن‌چه را که يافته‌اند به موتور جست‌وجو گزارش دهند.
 
 
 

 شرکت طراحی سايت بهپردازان، در طول 17 سال فعاليت خود، با به کارگيري تيم‌های تخصصی در زمينه‌ی طراحی سایت و اپليکيشن، نمونه‌هاي قدرتمندي در  نمونه سايت خارج از کشور ،طراحی سایت فروشگاهی و ... دارد. براي مشاوره همين حالا با کارشناسان ما تماس بگيريد:

 
 

021 – 88 74 97 24

021 – 88 74 97 25

021 – 88 74 97 26


منبع: semrush.com