الگوریتم‌های اینستاگرام در سال 2021

الگوریتم‌های اینستاگرام در سال 2021

سخت است به چيزي که درک نمي‌کنيد، اعتماد کنيد. ما مي‌خواهيم در توضيح نحوه‌ي عمل‌کرد اينستاگرام بهترعمل کنيم. تصورات غلط زيادي وجود دارد و ما مي‌توانيم در درک بهتر مردم بيشتر کمک کنيم. اين مقاله به سوالاتي از قبيل «اينستاگرام چه‌طور تصميم مي‌گيرد چه چيزي را اول به من نشان دهد؟»، «چرا برخي پست‌ها بيش‌تر ديده مي‌شوند؟» و «چگونه اينستاگرام تصميم مي‌گيرد چه چيزي در اکسپلور من نمايش دهد؟» پاسخ مي‌دهد.
 

الگوريتم چيست؟

يکي از اصلي‌ترين تصورات غلطي که مي‌خواهيم برطرف کنيم وجود «يک الگوريتم» است. اينستاگرام براي نظارت بر محتوايي که کاربران مشاهده مي‌کنند يا نمي‌کنند، از «يک الگوريتم واحد» استفاده نمي‌کند. ما از انواع الگوريتم‌ها، طبقه‌بندي‌کننده‌ها و فرآيندهاي مختلفي استفاده مي‌کند که هر يک اهداف خاص خود را دارند. ما مي‌خواهيم حداکثر استفاده را از زمان‌تان داشته باشيد و معتقديم استفاده از تکنولوژي بهترين روش براي انجام اين کار است. با راه‌اندازي اوليه در سال 2010، اينستاگرام يک جريان واحد از عکس‌ها به ترتيب زماني بود. اما با پيوستن افراد بيشتر و اشتراک‌گذاري بيشتر، ديدن همه چيز براي اکثر مردم غيرممکن شد، چه برسد به همه‌ي پست‌هايي که براي آن اهميت قائل بودند. تا سال 2016، مردم 70 درصد پست‌هاي فيد خود را در از دست مي‌دادند، از جمله تقريباً نيمي از پست‌هاي مربوط به افرادي که با آن‌ها ارتباطات نزديک داشتند. بنابراين ما يک فيد ايجاد و معرفي کرديم که پست‌ها را بر اساس آن‌چه شما بيشتر به آن اهميت مي‌دهيد، رتبه‌بندي مي‌کند. هر قسمت از برنامه (Feed، Explore، Reels)، از الگوريتم خاص خود استفاده مي‌کند که متناسب با نحوه‌ي استفاده‌ي مردم از آن است. مردم تمايل دارند در استوري‌ها به دنبال نزديکترين دوستان خود باشند، اما مي‌خواهند چيزهاي جديدي در اکسپلور کشف کنند. ما بر اساس نحوه‌ي استفادهي افراد از موارد، در قسمت‌هاي مختلف برنامه، رتبه‌بندي متفاوتي داريم.
 
 

نحوه‌ي رتبه‌بندي فيد و استوري

در طول اين سال‌ها دريافتيم که فيد و استوري مکان‌هايي هستند که مردم مي‌خواهند مطالب دوستان، خانواده و نزديکترين‌هاي‌شان را مشاهده کنند. ما با تعريف مجموعه مواردي که در ابتدا قصد داريم رتبه‌بندي کنيم، شروع مي‌کنيم. با فيد و استوري اين کار نسبتاً ساده است. اين تمام پست‌هاي اخيري است که توسط افرادي که دنبال مي‌کنيد به اشتراک گذاشته شده است. چند استثناء مانند تبليغات وجود دارد، اما اکثريت قريب به اتفاق آن‌چه مي‌بينيد، توسط کساني که دنبال مي‌کنيد به اشتراک گذاشته مي‌شود. در مرحله‌ي بعد، تمام اطلاعاتي که در مورد آن‌چه پست شده ، افرادي که آن پست‌ها را ارسال کرده‌اند و ترجيحات شما را دريافت مي‌کنيم. ما اينها را «سيگنال» مي‌ناميم و هزاران مدل از آن‌ها وجود دارد. سيگنال‌ها شامل همه‌ي نوع اطلاعاتي از زمان انتشار پست گرفته تا دستگاهي (موبايل يا کامپيوتر) که از آن استفاده مي‌کنيد يا چه‌قدر ويديوها را دوست داريد متفاوت است. مهم‌ترين سيگنالها در فيد و استوري، تقريباً به ترتيب اهميت عبارتند از:

  • اطلاعات مربوط به پست. سيگنال‌هايي در مورد ميزان محبوبيت يک پست است (مثلا تعداد لايک) و اطلاعات پيش پا افتاده‌تري در مورد خود محتوا، مانند زمان ارسال، مدت زمان آن اگر يک ويديو باشد و در چه مکاني، در صورت استفاده از تگ موقعيت جغرافيايي.
  • اطلاعات مربوط به شخص پست کننده. اين کمک مي‌کند تا بفهميم اين شخص چه‌قدر براي شما جالب است و شامل سيگنال‌هايي است مانند تعداد دفعاتي است که افراد در چند هفته‌ي گذشته با آن شخص ارتباط بوده‌اند.
  • فعاليت شما. اين کمک مي‌کند تا بدانيم ممکن است به چه چيزي علاقه داشته باشيد و شامل سيگنال‌هايي است مانند تعداد پست‌هايي که با اين موضوع لايک کرده‌ايد.
  • سابقهي ارتباط شما با افراد. اين کمک مي‌کند تا بدانيم به طور کلي به ديدن پست‌هاي يک شخص خاص چه‌قدر علاقه داريد. يک مثال اين است که آيا شما در مورد پست‌هاي يکديگر اظهار نظر مي‌کنيد يا نه.

با توجه به اين اطلاعات، ما مجموعه‌اي از پيش‌بيني‌ها انجام مي‌دهيم. اينها برآوردهاي تجربي هستند درباره‌ي اين‌که چه‌قدر احتمال دارد به روش‌هاي مختلف با يک پست تعامل داشته باشيد. تقريبا ده مورد از آن‌ها وجود دارد. در قسمت Feed، اين‌که چه‌قدر احتمال داردد که چند ثانيه را صرف يک پست کنيد، در مورد آن نظر بدهيد، آن را لايک کنيد و ذخيره کنيد يا تصوير پروفايل را لمس کنيد، پنج عامل تعاملي‌ست که بيش‌تر به آن توجه مي‌کنيم. هرچه احتمال اقدام شما بيش‌تر باشد و هرچه آن اقدام را مهم‌تر ارزيابي کنيم، پست را بالاتر از ديگران مشاهده مي‌کنيد. براي درک بهتر علاقه‌مندي‌هاي شما، سيگنال‌ها و پيش‌بيني‌ها را در طول زمان اضافه و حذف مي‌کنيم. موارد کمي هم وجود دارد که ما ملاحظات ديگري را در نظر مي‌گيريم. يکي از نمونه‌هاي اين است که سعي مي‌کنيم از نمايش بيش از حد پست‌هاي يک شخص در يک رديف خودداري کنيم. مثال ديگر استوري‌هايي است که از طريق Feed «بازنشر» شده‌اند: تا همين اواخر، ما ارزش کم‌تري براي اين استوري‌ها قائل بوديم، زيرا به طور مداوم شنيده‌ايم که مردم به ديدن استوري‌هاي اصلي بيشتر علاقه‌مند هستند. اما در لحظات حساس (از جام‌جهاني گرفته تا ناآرامي‌هاي اجتماعي)، شاهد حجم زيادي از پست‌هاي بازنشر شده بوديم و در اين مواقع مردم انتظار داشتند استوري‌هايشان بيش‌ازپيش ديده شود؛ بنابراين، اين فرآيند را متوقف کرديم. ما هميشه مي‌خواهيم افراد نظرات خود را بيان کنند، اما وقتي شخصي چيزي پست مي‌کند که ممکن است ايمني شخص ديگري را به خطر بيندازد، وارد عمل مي‌شويم. ما رهنمود‌هاي اجتماعي داريم که نه تنها در فيد و استوري، بلکه در تمام اينستاگرام اعمال مي‌شود. بيش‌تر اين قوانين بر حفظ امنيت مردم متمرکز شده است. اگر مطلبي خلاف اين رهنمود‌ها پست کرديد و پيدايش کرديم، آن را حذف مي‌کنيم. در صورت تکرار دوباره، ممکن است مانع از اشتراک‌گذاري شما شويم و در نهايت ممکن است حساب شما را معلق کنيم. اگر فکر مي‌کنيد اشتباه کرده‌ايم (و ما مرتکب اشتباه مي‌شويم) مي‌توانيد درخواست تجديدنظر کنيد.

مورد مهم ديگر که بايد به آن توجه شود، اطلاعات غلط است. اگر چيزي پست کنيد که «حقيقت‌سنج‌هاي شخص‌ثالث» به عنوان اطلاعات غلط تشخيص دهند، آن را حذف نمي‌کنيم، اما يک برچسب اعمال و پست را در فيد و استوري‌ها پايين‌تر نشان مي‌دهيم. اگر چندين بار اطلاعات غلط پست کنيد، ممکن است دست‌رسي به همه‌ي مطالب شما را سخت‌تر کنيم.


نحوه‌ي رتبه‌بندي اکسپلور

اکسپلور براي کمک به شما در کشف چيزهاي جديد طراحي شده است. اين شبکه از پيشنهاداتي تشکيل شده (عکس‌ها و فيلم‌هايي که براي شما پيدا کرده‌ايم) که بسيار متفاوت از فيد و استوري است، جايي که اکثر قريب به اتفاق آن‌چه مي‌بينيد از حساب‌هايي است که دنبال مي‌کنيد. باز هم، اولين قدم، تعريف مجموعه‌اي از پست‌ها براي رتبه‌بندي است. براي يافتن عکس‌ها و ويديوهايي که ممکن است به آن‌ها علاقه داشته باشيد، ما سيگنال‌هايي مانند آن‌چه در گذشته دوست داشتيد، ذخيره کرده‌ايد و درباره‌ي آن‌ها نظر داده‌ايد را بررسي مي‌کنيم. فرض کنيد اخيرا تعداد عکس از يک پيج لايک کرده‌ايد. ما بررسي مي‌کنيم که ديگر چه کساني اين پست‌ها را لايک کرده‌اند و اين اشخاص، به چه حساب‌هاي ديگري علاقه‌مندند و دفعه‌ي بعد که در اکسپلور بوديد، ممکن است با پست‌هاي آن حساب‌هاي کاربري ديگر مواجه شويد. به اين ترتيب، بدون اين‌که لزوما از محتواي هر پست اطلاع داشته باشيم، پست‌هايي با موضوعات مرتبط که ممکن است بپسنديد به شما نمايش داده مي‌شود.

هنگامي که گروهي از عکس‌ها و ويديوها را پيدا کرديم که شايد علاقه داشته باشيد، خيلي شبيه به فيد و استوري، آن‌ها را بر اساس ميزان علاقه‌اي که فکر مي‌کنيم ممکن است به هرکدام داشته باشيد، مرتب مي‌کنيم. بهترين راه براي حدس ميزان علاقه‌ي شما، پيش‌بيني ميزان احتمال تعامل با آن پست است. مهم‌ترين اقداماتي که در اکسپلور پيش‌بنيي مي‌کنيم شامل لايک، ذخيره‌سازي و اشتراک‌گذاري است. مهم‌ترين سيگنال‌هاي مورد بررسي عبارت‌اند از:

  • اطلاعات مربوط به پست. در اين‌جا به دنبال اين هستيم که يک پست چه‌قدر محبوب است. اين‌ها سيگنال هايي از جمله اين است که ديگران چگونه و چقدر سريع پست را لايک مي‌کنند، نظر مي‌دهند، به اشتراک مي‌گذارند و ذخيره مي‌کنند. اين سيگنال‌ها در اکسپلور بسيار بيش‌تر از فيد يا استوري اهميت دارند.
  • سابقه‌ي ارتباط شما با شخصي که پست گذاشته است. به احتمال زياد اين پست توسط شخصي به اشتراک گذاشته شده که هرگز نام‌اش را نشنيده‌ايد، اما اگر با او تعامل داشته باشيد اين حس را به ما مي‌دهد که چه‌قدر به آن‌چه او به اشتراک گذاشته است علاقه‌مند هستيد.
  • فعاليت شما اين‌ها سيگنال‌هايي هستند مانند پست‌هايي که لايک کرده‌ايد، ذخيره کرده‌ايد يا در مورد آن‌ها نظر داده‌ايد و نحوه‌ي تعامل شما با پست‌هاي اکسپلور در گذشته.
  • اطلاعات مربوط به شخصي که پست کرده است. اين‌ها سيگنال‌هايي است مانند اين که در هفته‌ي گذشته چه‌قدر که مردم با آن شخص ارتباط برقرار کرده‌اند تا به پيدا کردن محتواي جذاب از طيف وسيعي از افراد کمک کند.

شما افرادي را که در اکسپلور مي‌بينيد دنبال نکرده‌ايد و اين در زمان مواجه با پست‌هاي مشکل‌ساز شرايط را تغيير مي‌دهد. اگر دوستي که او را دنبال مي‌کنيد چيزي توهين‌آميز پست کند و آن را در فيد خود مشاهده کنيد، اين موضوع بين شما و دوست شماست. اگر چنين مطلب توهين‌آميزي از شخصي که نمي‌شناسيد، در اکسپلور رخ دهد، وضعيت متفاوت است. به همين دليل است که براي پست‌هايي که در بخش‌هايي مانند اکسپلور توصيه مي‌کنيم، علاوه بر رهنمودهاي اجتماعي، قوانيني ديگري هم داريم. ما اين‌ها را «رهنمودهاي پيشنهادات» مي‌ناميم که شامل اجتناب از پيشنهاد پست‌هايي ناراحت‌کننده و حساس است. براي نمونه، هدف‌مان اين است که استعمال دخانيات يا ويپ را در اکسپلور نمايش ندهيم.

نحوه‌ي رتبه‌بندي Reels

ريلز براي سرگرمي شما طراحي شده است. مانند اکسپلور، بيش‌تر آن‌چه مي‌بينيد از حساب‌هايي است که دنبال نمي‌کنيد. بنابراين يک فرايند بسيار مشابه را طي مي‌کنيم که در آن ابتدا ريلزهايي را که فکر مي‌کنيم ممکن است دوست داشته باشيد، تهيه و سپس آن‌ها را بر اساس ميزان جالب بودن‌شان براي شما مرتب مي‌کنيم. هرچند در Reels، به طور خاص بر چيزهايي تمرکز کرده‌ايم که ممکن است شما را سرگرم کند. با توجه ويژه به توليدکنندگان خُرد، از مردم نظرسنجي مي‌کنيم که آيا يک ريل خاص را سرگرم‌کننده يا خنده‌دار مي‌دانند و از بازخوردها براي تشخيص چيزهايي که بيش‌تر آن‌ها را سرگرم مي‌کند استفاده مي‌کنيم. مهم‌ترين پيش‌بيني‌هايي که انجام مي‌دهيم اين است که چه‌قدر احتمال دارد يک ريل را تا آخر تماشا کنيد، بگوييد سرگرم‌کننده يا بامزه بود يا به صفحه‌ي صداي مورد استفاده (راهي براي تشخيص اين‌که آيا براي ايجاد ريل خودتان الهام بخش بوده يا خير) برويد. مهم‌ترين سيگنال‌ها، تقريبا به ترتيب اهميت، عبارت‌اند از:

  • فعاليت شما مواردي را بررسي مي‌کنيم که اخيرا لايک کرده‌ايد، نظر داده‌ايد و با آن‌ها در ارتباط بوده‌ايد. اين سيگنال‌ها به کمک مي‌کند تا بفهميم چه محتوايي ممکن است براي شما مناسب باشد.
  • سابقه‌ي ارتباط شما با شخصي که پست گذاشته است. مانند اکسپلور، احتمالا اين ويديو توسط شخصي ساخته شده که هرگز نام‌اش را نشنيده‌ايد، اما اگر با او تعامل داشته باشيد اين حس را به ما مي‌دهد که چه‌قدر به آن‌چه او به اشتراک گذاشته است علاقه‌مند هستيد.
  • اطلاعات مربوط به ريلز. اين‌ها سيگنال‌هايي در مورد محتواي درون ويديو مانند صداي مورد استفاده، درک ويديو بر اساس پيکسل‌ها و فريم‌هاي کامل و همچنين ميزان محبوبيت است.
  • اطلاعات مربوط به شخصي که پست کرده است. ما محبوبيت را براي يافتن محتواي قانع‌کننده از طيف وسيعي از افراد در نظر مي‌گيريم و به همه فرصت مي‌دهيم تا مخاطبان خود را پيدا کنند.

همان «رهنمودهاي پيشنهادات» که براي اکسپلور اعمال مي‌شود، در مورد ريلز هم صدق مي‌کند. هم‌چنين از پيشنهاد ريل به دلايل ديگر، مانند وضوح پايين يا واترمارک، يا ريل‌هايي که بر موضوعات سياسي تمرکز دارند يا توسط شخصيت‌هاي سياسي، احزاب يا مقامات دولتي (يا به نمايندگي از آن‌ها) ساخته شده است، اجتناب مي‌کنيم.

«شدو بن»

مردم اغلب ما را متهم به «شدو بن» يا ساکت کردن آن‌ها مي‌کنند. اين يک اصطلاح گسترده است که مردم براي توصيف تجربيات مختلف خود در اينستاگرام استفاده مي‌کنند. مي‌دانيم که هميشه به اندازه‌ي کافي درباره‌ي چرايي حذف محتوا توضيح نداده‌ايم، چه چيزي قابل پيشنهاد است و چه چيزي نيست و چگونه اينستاگرام به طور گسترده‌تري کار مي‌کند. در نتيجه، درک مي‌کنيم که مردم ناگزير به نتيجه‌گيري مي‌شوند و اين نتيجه‌گيري ممکن است باعث سردرگمي يا قرباني شدن افراد شود. قصد ما اين هرگز نيست و در اين‌جا سخت روي پيش‌رفت‌ها کار مي‌کنيم. ما روزانه ميليون‌ها ريپورت را مديريت مي‌کنيم، اين يعني که اشتباه در حتي درصد کمي از اين گزارش‌ها، هزاران نفر را دچار مشکل مي‌کند. هم‌چنين مي‌شنويم که افراد پست‌هاي خود با لايک يا نظرات کم‌تر را به عنوان نوعي «شدو بن» در نظر مي‌گيرند. ما نمي‌توانيم قول دهيم که وقتي پست مي‌کنيد، به طور مداوم، به همان تعداد افراد دسترسي خواهيد داشت. حقيقت اين است که اکثر دنبال‌کنندگان شما آن‌چه را به اشتراک مي‌گذاريد نمي‌بينند، زيرا اکثر آن‌ها کم‌تر از نيمي از مطالب خود را مشاهده مي‌کنند. ولي ما مي‌توانيم در مورد دليل برخي امور، شفافيت بيش‌تري داشته باشيم و براي ارتکاب اشتباهات کم‌تر تلاش کنيم (و در مواقع سريع آن‌ها را برطرف کنيم) و نحوه عملکرد سيستم‌هايمان را بهتر توضيح دهيم. ما در حال توسعه‌ي اعلان‌هاي درون برنامه‌اي بهتر هستيم تا به عنوان مثال، مردم در لحظه بدانند که چرا پست آن‌ها حذف شده و روش‌هايي را براي اطلاع‌رساني مواردي که کاربران بر خلاف «رهنمود‌هاي پيشنهادات» پست مي‌کنند، بررسي مي‌کنيم. به زودي موارد بيش‌تري براي به اشتراک گذاشتن خواهيم داشت و هم‌چنين در مورد اين موضوعات در اين مجموعه عميق‌تر صحبت خواهيم کرد.

چگونه مي‌توانيد بر محتوايي که مي‌بينيد اثر بگذاريد؟

نحوه‌ي استفاده شما از اينستاگرام به شدت بر چيزهايي که مي‌بينيد و نمي‌بينيد تأثير مي‌گذارد. به سادگي با تعامل با حساب‌هاي کاربري و پست‌هايي که از آنها لذت مي‌بريد، به بهبود تجربه کمک مي‌کنيد، اما چند کار واضح تر وجود دارد که مي‌توانيد براي تأثيرگذاري بر آن‌چه مي‌بينيد انجام دهيد.

  • ليست Close Friend خود را تشکيل دهيد. مي‌توانيد دوستان نزديک خود را براي استوري انتخاب کنيد. اين به عنوان روشي طراحي شد که به شما اجازه مي‌دهد فقط با نزديک‌ترين افراد اشتراک‌گذاري کنيد؛ اما هم‌چنين اين دوستان را در فيد و استوري در اولويت قرار مي‌دهيم.
  • افرادي را که دوست نداريد بي‌صدا کنيد. اگر محتواي يک صفحه را دوست نداريد و هم‌چنين نمي‌خواهيد او را آن‌فالو کنيد، مي‌توانيد بدون اطلاع‌شان، آن صغحه را ميوت کنيد.
  • انتخاب گزينه‌ي Not Intrested در پست‌هاي پيشنهادي. هر زمان که پستي پيشنهادي را مشاهده مي‌کنيد، خواه در اکسپلور يا در فيد، مي‌توانيد با انتخاب اين گزنيه نشان دهيد که به آن علاقه‌مند نيستيد. تمام تلاش خود را مي‌کنيم تا پست‌هاي مشابهي در آينده به شما نشان ندهيم.

ارائه اطلاعات بيش‌تر در مورد نحوه‌ي رتبه‌بندي، نمايش و تعديل محتوا در اينستاگرام تنها بخشي از معادله است. براي کمک به شکل دادن تجربه‌ي خود در اينستاگرام بر اساس آن‌چه دوست داريد کارهاي بيش‌تري مي‌توانيم انجام دهيم. هم‌چنين بايد به بهبود تکنولوژي خود ادامه دهيم و البته اشتباهات کم‌تري مرتکب شويم. برنامه‌ي ما اين است که در مورد توضيح کار خود در هر سه زمينه فعال‌تر باشيم. گوش به زنگ باشيد.
 

براي مشاوره همين حالا با کارشناسان ما تماس بگيريد:شرکت طراحی سایت بهپردازان یک شرکت معتبر در زمینه طراحی سایت فروشگاهی، طراحی سایت شرکتی حرفه ای میباشد که آماده مشاوره رایگان در جهت توسعه کسب و کار اینترنتی میباشد.

 

021 - 88 74 91 24

021 - 88 74 97 25

021 - 88 74 97 26

منبع: instagram.com