ایمیل مارکتینگ (Email Marketing) یا بازاریابی ایمیلی چیست؟

ایمیل مارکتینگ (Email Marketing) یا بازاریابی ایمیلی چیست؟

به استفاده از ايميل در امور بازاريابي، براي تبليغ محصولات و خدمات يک کار و کسب و هم‌چنين ايجاد انگيزه براي وفاداري مشتريان، ايميل مارکتينگ گفته مي‌شود. بازاريابي ايميلي نوعي بازاريابي است که مي‌تواند مشتريان موجود در ليست ايميل شما را از محصولات جديد، تخفيف‌ها و ساير خدمات آگاه کند. هم‌چنين مي‌تواند فروش ملايمتري باشد تا مخاطبان را در مورد ارزش برند خود آگاه سازيد يا در مدت زمان بين خريدها، آن‌ها را درگير نگه داريد.  وقتي مي‌خواهيد نام تجاري خود را توسعه دهيد يا محصولات خود را بفروشيد، بازاريابي ايميلي يکي از محبوب‌ترين و م موثرترين ابزارها براي کمپين‌هاي بازاريابي است. در اين مقاله در مورد اينکه چگونه بازاريابي ايميلي (و استفاده از ايميل‌هاي تبليغاتي) مي‌تواند به شما در توسعه‌ي کار و کسب کمک کند، بحث خواهد کرد و چند راهنمايي براي کمک به شروع يک کمپين بازاريابي ايميلي موفق ارائه مي‌دهد.
 

بازاريابي ايميلي چيست؟

بازاريابي ايميلي يک کانال بازاريابي قدرتمند، نوعي بازاريابي مستقيم و هم‌چنين بازاريابي ديجيتال است که از ايميل براي تبليغ محصولات يا خدمات تجارت شما استفاده مي‌کند. با ادغام آن در تلاش‌هاي اتوماسيون بازاريابي، مي‌تواند به آگاهي مشتريان از آخرين موارد يا پيشنهادات شما کمک کند. همچنين مي‌تواند با ايجاد مشتريان راغب (Leads)، آگاهي از برند، ايجاد روابط يا درگير نگه داشتن مشتريان بين خريدها از طريق انواع مختلف ايميل‌هاي بازاريابي، نقش مهمي در استراتژي مارکتينگ شما داشته باشد.
 
 

مختصري از تاريخچه ايميل

اولين ايميل در سال 1971 توسط يک مهندس کامپيوتر به نام «ري تاملينسون» ارسال شد. پيامي که او ارسال کرد فقط يک رشته اعداد و حروف بود ، اما اين سرآغاز دوره جديدي از ارتباطات بود. تاملينسون همچنين شخصي بود که استفاده از نماد «@» را در آدرس‌هاي ايميل معرفي کرد. در سال 1978 ، يک مدير بازاريابي در Digital Equipment Corp به نام گري ثرک، از اين روش جديد ارتباط مستقيم براي ارسال اولين ايميل تجاري براي اطلاع مردم از محصول جديد استفاده کرد. ليست ايميل‌هاي وي تنها 400 آدرس داشت، اما ايميل‌هاي ارسال وي منجر به فروش حدود 13 ميليون دلار شد. در دهه‌ي 90، اينترنت در دسترس عموم مردم قرار گرفت. نحوه‌ي ارتباط مردم با يکديگر به طرز چشم‌گيري تغيير کرد و بازاريابان دريافتاند که ايميل مي‌تواند راهي موثر براي تبليغات باشد. ظهور ايميل‌هاي بازاريابي هم‌چنين نياز به به‌روزرساني‌هاي قانوني را ايجاد کرد. به عنوان مثال، قانون حفاظت از داده‌هاي انگلستان، به گونه‌اي تنظيم شد که همه‌ي ايميل‌هاي بازاريابي به گزينه «انصراف» نياز داشته باشند.

 

مزاياي بازاريابي ايميلي

ايميل تا حدي به اين دليل که کاربر را مجبور به انجام برخي اقدامات مي‌کند، به يک ابزار بازاريابي محبوب مشاغل تبديل شده است؛ يک ايميل، تا زماني که خوانده، حذف يا بايگاني نشود، در صندوق ورودي باقي مي‌ماند. ايميل هم‌چنين يکي از مقرون به‌صرفه‌ترين ابزارهاي موجود است.  در حقيقت، يک مطالعه در سال 2015 توسط «انجمن بازاريابي مستقيم (DMA)»  مستقر در بريتانيا نشان داد که به ازاي هر 1 دلار خرج شده، ايميل داراي نرخ بازگشت (ROI) 38 دلار است.
 
بازاريابي ايميلي مي‌تواند به شما در ايجاد ارتباط با مخاطبان کمک کند و در عين حال باعث افزايش ترافيک در بلاگ، رسانه‌هاي اجتماعي يا هرجاي ديگري که مايل باشيد، شود. شما حتي مي‌توانيد ايميل‌هاي خود را تقسيم‌بندي کرده و کاربران را بر اساس جمعيت‌شناسي مورد هدف قرار دهيد، بنابراين، فقط پيامهايي را براي مردم ارسال مي‌کنيد که بيشتر مي‌خواهند ببينند. بازاريابي ايميلي هم‌چنين به شما امکان مي‌دهد تا با استفاده از نرم‌افزار‌هاي بازاريابي ايميلي که مي‌تواند به راحتي ايميل‌ها را ارسال کند، تست‌هاي A/B انجام دهيد تا بهترين عمل‌کرد پيام را تشخيص دهيد.
 

نکاتي براي ايجاد ليست بازاريابي ايميلي


اما در ابتدا چگونه مي‌توانيد مخاطباني از افراد، براي ايميل مارکتينگ ايجاد کنيد؟ چند راه وجود دارد و همه‌ي آن‌ها با توجه به بهترين شيوه‌هاي بازاريابي، مربوط به رفتار درست با مشتريان است. ليست ايميل نخريد. بسياري از شرکت‌هاي بازاريابي ايميل، در مورد آدرس‌هاي ايميل يک سياست دقيق و مبتني بر مجوز دارند، به اين معني که ارسال به ليست‌هاي خريداري شده ممنوع است. در عوض، بر تشويق افراد براي ثبت‌نام در ليست ايميل متمرکز شويد. وقتي مشتريان از طريق فرم ثبت‌نام سفارشي در ليست ايميل شما ثبت‌نام مي‌کنند، مي‌توانيد براي اولين سفارشات آن‌ها تخفيف قائل شويد. يا شايد بتوانيد به مشترکان جديد، امتياز«ارسال رايگان اولين سفارش» را ارائه دهيد. يا با ثبت‌نام در ليست، به آن‌ها فرصتي براي برنده شدن جايزه دهيد.

از مقررات ايميل ملي (و بين‌المللي) مطلع باشيد. اطمينان حاصل کنيد که با ارسال ايميل‌هاي خودکار به الزامات قانوني و قوانين قابل اجرا در منطقه‌ي خود مانند قانون CAN-SPAM در ايالات متحده، قانون ضد هرزنامه‌ي کانادايي (CASL) يا مقررات عمومي حفاظت از داده‌ها (GDPR) در اتحاديه‌ي اروپا پايبند هستيد. مقررات هم بر اساس موقعيت مکاني شما و هم براي مشترکين شما است و اين وظيفهي شماست که بدانيد کدام قوانين در موردتان اعمال مي‌شود. براي مکالمه با مشتريان خود از ايميل استفاده کنيد. ايميل يک ابزار بازاريابي عالي است، اما مي‌تواند به طرق ديگر نيز به تجارت شما کمک کند. در نظر بگيريد که گاهي با ارسال نظرسنجي‌ها، از محتواي بازاريابي معمولي خود فاصله بگيريد؛ به مشتريان بگوييد که پس از ثبت خريد يا پيگيري يک سبد خريد رها شده چه‌قدر از آن‌ها قدرداني مي‌کنيد. نه تنها اين فرصت را به مخاطبان شما مي‌دهد که بازخورد ارزشمندي به شما ارائه دهند، بلکه به آن‌ها اجازه مي‌دهد تا بينش بيشتري از شخصيت پشت کار و کسب شما داشته باشند.

فقط در مواقعي که واقعاً نياز است ايميل ارسال کنيد. وقتي شخصي درباره‌ي آدرس ايميل خود به شما اعتماد کرد، از اين اعتماد سوء استفاده نکنيد. سرريز صندوق ورودي مخاطبان با ايميل‌هاي اضافي باعث مي‌شود علاقه‌ي آن‌ها از بين برود يا اشتراک‌شان به طور کامل لغو شود. بر ارسال پيامهاي مرتبط و جذاب درباره‌ي موارد مورد علاقه‌ي آن‌ها تمرکز کنيد که تا مدت‌ها وفادار بمانند.
 

براي مشاوره همين حالا با کارشناسان ما تماس بگيريد:شرکت طراحی سایت بهپردازان یک شرکت معتبر در زمینه طراحی سایت فروشگاهی، طراحی سایت شرکتی حرفه ای میباشد که آماده مشاوره رایگان در جهت توسعه کسب و کار اینترنتی میباشد.

 
 

021 - 88 74 91 24

021 - 88 74 97 25

021 - 88 74 97 26

منبع: mailchimp.com