نیچ مارکتینگ چیست

نیچ مارکتینگ چیست

اگر در صنعتي فعال هستيد که احساس مي‌کنيد با ساير مشاغل و رقبا اشباع شده است، گاهي اوقات برجسته شدن غير ممکن به نظر مي‌رسد. اما متمايز کردن برند شما، با نيچ مارکتينگ قابل دست‌يابي است.

 

نيچ مارکتينگ چيست؟

نيچ مارکتينگ يا بازاريابي جاويژه، يک استراتژي تبليغاتي است که بر يک بازار هدف منحصر به فرد تمرکز مي‌کند. اين استراتژي به جاي بازاريابي براي همه‌ي افرادي که مي‌توانند از يک محصول يا خدمات بهره‌مند شوند، منحصرا بر يک گروه متمرکز است (يک بازار (Niche) ويژه) يا جمعيتي از مشتريان بالقوه که بيش‌تر از مزاياي آن سود خواهند برد.

 

 

يک بازار نيچ مي‌تواند به دليل موارد زير، از ديگران متمايز باشد:

 

•    منطقه جغرافيايي

•    سبک زندگي

•    مناسبت

•    حرفه

•    سبک

•    فرهنگ

•    فعاليت يا عادات

•    رفتار - اخلاق

•    جمعيت شناختي

•    نياز

•    کاهش يا افزودن ويژگي

 

مزيت بازاريابي جاويژه اين است که به برندها اجازه مي‌دهد تا خود را متمايز کنند، به عنوان يک مقام منحصر به فرد ظاهر شوند و با مجموعه‌اي متمايز از مشتريان طنين بيشتري داشته باشند. به جاي ترکيب با بسياري از مارک‌هاي ديگر که نوع يا محصول مشابهي را ارائه مي‌دهند، يک برند مي‌تواند از نيچ مارکتينگ براي برجسته شدن، ارزشمندتر شدن، رسيدن به پتانسيل رشد خود و ايجاد وبا مخاظبان ايده‌آل خود، ارتباط قوي‌تر و طولاني مدت‌تري ايجاد کند.

 

 

3 مثال بازاريابي جاويژه

 

بازارهاي نيچ اغلب بخش‌هايي از صنايع بزرگ‌تر و عمودي هستند. در اينجا چند برند وجود دارد که راهي را براي ورود به صنعت خود پيدا کرده‌اند تا بتوانند براي مخاطبان ويژه بازاريابي کنند.

 

قنادي Divvies: گياهي و بدون آجيلصدها برند وجود دارد که غذاهاي شيرين و ميان وعده‌هايي مانند کوکي، برواني، پاپ کورن و کيک مي‌فروشند. در حالي که اکثر مردم مي‌توانند از بين ده‌ها برند براي يافتن گزينه‌هايي که اشتياق آن‌ها را برآورده مي‌کند، انتخاب کنند، گروهي از افراد هستند که نمي‌توانند. اين افراد آلرژي يا محدوديت غذايي دارند که مربوط به محصولات حيواني و آجيل‌ها است. شرکت Divvies اين بخش را در صنعت شيريني فروشي مشاهده کرد و برندي ايجاد کرد که منحصرا اين گروه را هدف قرار مي‌دهد. فروش کوکي و کيک يک ايدهي منحصر به فرد نيست، اما فروش آن‌ها به عنوان گزينه‌هاي گياهي و بدون آجيل باعث تمايز اين برند در بازار از قبل اشباع شده مي‌شود و به آن‌ها اجازه مي‌دهد تا برجسته شوند و يک پايگاه مشتري وفادار ايجاد کنند.

 

 

فروشگاه Lefty: فروشگاهي براي چپ‌دست‌ها

 

شناسايي يک جامعه‌ي محروم در يک بازار بزرگ يک راه هوشمند براي نيچ مارکتينگ است. همانند Divvies ، شرکت Lefty هم جامعه‌ي نسبتا بزرگي در اختيار دارد که براي امور روزمره، به جاي دست راست، از دست چپ خود استفاده مي‌کنند. از آن‌جايي که 90 درصد مردم راست‌دست هستند، چپ‌دست‌ها مجبور شده‌اند خود را به استفاده از محصولاتي که براي راست‌دست‌ها طراحي شده است وقف دهند. Lefty اين مشکل را به عنوان يک فرصت ديد. آن‌ها فروشگاهي ايجاد کردند که محصولاتي که منحصرا براي 10 درصد ديگر جامعه طراحي شده مي‌فروشد و موفق شدند به اين جامعه‌ي کوچک‌تر و اغلب ناديده گرفته شده دست يابند.

 

 

لباس‌فروشي UNTUCKit

صنعت پوشاک تجاري، صنعتي عمودي است که ممکن است اشباع شده به نظر برسد. اما UNTUCKit ثابت مي‌کند که هنوز راه‌هاي خلاقانه‌اي براي ايجاد فضاي جديد در بازاري قديمي وجود دارد. حتي با ايجاد يک تغيير کوچک، مي‌توانيد بخش جديدي در يک فضاي سنتي ايجاد کنيد. احتمالا UNTUCKit به دنبال ايجاد نوع جديدي از پيراهن نبود. به احتمال زياد، آن‌ها بر خدمت به جامعه‌ي خاصي از مردم متمرکز بودند: افرادي که علاقه‌اي به پيراهن درون شلوار نداشتن. UNTUCKit براي ارائه‌ي خواسته‌هاي مورد نياز مردم، خط جديدي از محصولات ايجاد کرد که مشکلي را که بسياري از مردم با آن روبه‌رو بودند اما نمي‌دانستند چگونه آن را حل کنند، برطرف مي‌کرد.

 

چگونه يک بازار نيچ پيدا کنيم

 

پس از مشاهده‌ي چند مثال، براي شناسايي فرصت هاي بازاريابي خرد در صنعت خود مجهزتر خواهيد شد. براي يافتن ايده‌اي براي بازار نيچ، 4 مرحله‌ي زير را طي کنيد.

 

 

1. نقاط قوت و علايق خود را مشخص کنيد.

 

با در نظر گرفتن آن‌چه ارائه مي‌دهيد و آن‌چه در آن مهارت داريد شروع کنيد. بهترين استراتژي‌هاي بازاريابي در نقاط قوت و چشم‌اندازهاي منحصر به فرد برند شما نقش دارد. بنابراين، در مورد ويژگي‌هاي خاص و استثنايي برند، تيم و پيشنهادات خود فکر کنيد. همچنين مناطقي که از کار کردن در آن‌ها لذت مي‌بريد و افرادي که دوست داريد با آن‌ها کار کنيد را در نظر بگيريد. بازاريابي جاويژه فرصتي است براي بررسي و تمرکز بر افرادي که بيشتر مي‌خواهيد با آن‌ها در ارتباط باشيد، بنابراين تصميم بگيريد بيش‌تر مشتاق خدمت به چه کساني هستيد.

 

•    چه مشکلات خاصي را حل مي‌کنيد؟

•    چه مشکلاتي را مي‌توانيد بهتر از رقباي خود حل کنيد؟

•    کجا برتري ويژه داريد؟

•    در مورد چه چيز زيادي مي‌دانيد؟

•    شما و تيمتان دوست داريد به چه کساني خدمت کنيد؟

 

 

2. صنعت را تحقيقات کنيد.

هنگامي که ايده‌اي در مورد نوع بازاريابي تخصصي که مي‌خواهيد انجام دهيد داشته باشيد، تاييد کنيد که ايدهاي منطقي است. تجزيه و تحليل رقابتي انجام دهيد تا ببينيد آيا در اين فضا رقبايي وجود دارد يا خير، اين برندها در حال حاضر چه کاري انجام مي‌دهند. مي‌توانيد دسته‌بندي محصولات آمازون را مرور کنيد. از آن‌جا که آمازون يک خرده فروشي آن‌لاين است، مکاني عالي براي الهام گرفتن از دسته‌بندي محصولاتي است که ممکن است فکرش را هم نکرده باشيد. مدتي را صرف مرور کنيد تا ببينيد چگونه مي‌توانيد در دسته‌بندي محصولات محبوب شرکت کنيد.

 

 

هم‌چنين مي‌توانيد از ابزار سنجش دشواري کلمات کليدي الکسا براي بررسي علايق در جست‌وجوها استفاده کنيد. آگاهي از آن‌چه مردم در جستجوي آن هستند، بينشي راجع به علاقه‌ي مشتري ارائه مي‌دهد و به شما کمک مي‌کند ببينيد چه نوع رقابتي در حال حاضر در يک بازار نيچ وجود دارد. از ابزار دشواري کلمات کليدي الکسا براي جست‌وجوي کلمات کليدي برتر استفاده کنيد و ببينيد چند بار عبارات توسط جست‌وجوگران استفاده مي‌شود و اين عبارت چه‌قدر رقابتي است.

 

 

3. با مشتري ايده آل خود آشنا شويد.

 

راه ديگر براي کسب بينش و ايجاد انگيزه براي بازاريابي تخصصي اين است که از نزديک به مخاطبان مورد نظر خود نگاه کرده و آن‌چه را که واقعا مي‌خواهند و نياز دارند مشخص کنيد. شناخت مشتري ايده‌آل مي‌تواند به شما در ارائه‌ي محصول، خدمات يا پيام بهتر کمک کند. براي تحقيق درباره‌ي مخاطبان ايده‌آل خود، از ابزار هم‌پوشاني تماشاگران الکسا استفاده کنيد. سايت خود يا سايتي را وارد کنيد که داراي مخاطباني است که دوست داريد به آن‌ها دسترسي پيدا کنيد. اين ابزار به شما کمک مي‌کند وب‌سايت‌هايي با مخاطبان مشابه را پيدا کرده و در تجسمي تعاملي آن‌ها را کشف کنيد. از اينجا مي‌توانيد به دنبال گرايش‌هايي باشيد که به شما مي‌گويد مخاطب به چه چيزهاي ديگري علاقه‌مند است. مي‌توانيد راه‌هايي براي تمرکز بر نيازهاي مشتري ايده‌آل خود و يافتن فرصت‌هايي براي بازاريابي آنچه ارائه مي‌دهيد، پيدا کنيد.

 

به عنوان مثال، يک استوديوي يوگا ممکن است وارد mindbodyonline.com (يک وب‌سايت برنامه‌ريزي آن‌لاين براي کلاس‌هاي تناسب اندام و سلامتي) شود و ببيند که مخاطبان نيز اغلب ازpotterybarn.com ، anthropologie.com و urbanoutfitters.com ديدن مي‌کنند. از آن‌جا که اين سايت‌ها همه‌ي مغازه‌هايي به سبک بوتيک با لباس، دکور و هداياي منحصر به فرد هستند، استوديوي يوگا ممکن است اين را فرصتي براي ايجاد يک فروشگاه يا کمپين محصولات ويژه فقط براي علاقه‌مندان به يوگا تلقي کند.

براي مشاوره همين حالا با کارشناسان ما تماس بگيريد: شرکت طراحی سایت بهپردازان یک شرکت معتبر در زمینه طراحی سایت فروشگاهی، طراحی سایت شرکتی حرفه ای میباشد که آماده مشاوره رایگان در جهت توسعه کسب و کار اینترنتی میباشد.

021 - 88 74 91 24021 - 88 74 97 25021 - 88 74 97 26

 

منبع: alexa.com