راهکارهای بازاریابی شبکه های اجتماعی در دوران کرونا

راهکارهای بازاریابی شبکه های اجتماعی در دوران کرونا

راهکارهاي بازاريابي شبکه هاي اجتماعي در دوران کرونا

در يونان باستان، شهروندان براي تجارت، سياست و رويدادهاي اجتماعي، در آگورا، يک فضاي عمومي در مرکز شهر يک‌ديگر را ملاقات مي‌کردند. انجمن‌هايي مانند اين مدتهاست که به عنوان يک ابزار بازاريابي وجود دارند. آن‌ها کسب و کارها را در يک مکان متمرکز مي‌کنند که مردم مي‌توانند در آن‌ها کالاها را مرور کرده و خريداري کنند. امروزه، بسياري از ما در انجمن‌هاي ديجيتالي يک‌ديگر را ملاقات مي‌کنيم: توييتر، فيس‌بوک، اينستاگرام، WeChat و غيره. البته، همه‌گيري کرونا، همه‌گير شدن رسانه‌هاي اجتماعي را نه تنها به عنوان يک لذت، بلکه به عنوان يک ضرورت معاصر افزايش داده است. روزهايي که ما افراط در رسانه هاي اجتماعي را يک عادت بد يا يک نقص نسلي مي‌دانستيم، اساساً از بين رفته. در عوض، به ويژه در شرايط همه‌گيري که بسياري از مجامع دنياي واقعي ما ناپديد شده‌اند، به يکي از اساسي‌ترين جنبه‌هاي جامعه‌ي مدرن تبديل شده است. اما چگونه مشاغل محصولات خود را در انجمن‌هاي ديجيتال به بازار عرضه مي‌کنند؟ هيچ وقت زمان بهتري براي بازاريابي در رسانه‌هاي اجتماعي وجود نداشت. در اينجا سه استراتژي بازاريابي وجود دارد که از اهميت رسانه‌هاي اجتماعي استفاده مي‌کند.
 

1. انتخاب بستر مناسب

اولين قدم براي رسيدن به پايگاه مصرف‌کننده اين است که بفهميد توجه آن‌ها به کدام بسترهاي رسان‌هاي اجتماعي است. تجزيه‌ي اطلاعات جمعيتي کاربران مي‌تواند به شما در تعيين مشتريان و مخاطبان مورد نظر بر اساس سن، جنسيت، درآمد، علايق و غيره کمک کند. براي مثال، اينستاگرام يکي از محبوب‌ترين شبکه‌هاي اجتماعي با بيش از 1 ميليارد کاربر فعال ماهانه است. با اين حال، اين آمار به تنهايي به اين معنا نيست که اينستاگرام براي برند شما بستر مناسبي است. 49 درصد کاربران آن را مردان و 51 درصد را زنان تشکيل مي‌دهند. در LinkedIn، 57 درصد کاربران مرد و 43 درصد زن هستند. اين نشان مي‌دهد که مشاغل متمرکز بر زنان احتمالاً با بازاريابي در اينستاگرام ROI بيش‌تري دريافت مي‌کنند. از نظر سن، 38 درصد از بزرگسالان 18 تا 29 ساله ايالات متحده از توييتر استفاده مي‌کنند، در حالي که تنها 24 درصد از افراد 50 ساله و بالاتر از آن استفاده مي‌کنند. بنابراين، برندهايي که مصرف‌کنندگان جوان را هدف قرار مي‌دهند ، احتمالاً ROI بيش‌تري از توييتر دريافت مي‌کنند، در حالي که برندهايي که سنين 50 و بالاتر را هدف قرار مي‌دهند، 84 درصد از آن‌ها داراي حساب فيس‌بوک هستند.
 

2. استفاده از ترندها

يکي از ويژگي‌هاي مهم رسانه‌هاي اجتماعي، تمايل به آشکارسازي ترندهاي بازار است. در طول بحران کنوني و به ويژه در مرحله‌ي قرنطينه‌ي جمعي، بسياري از مردم سعي کرده‌اند کم‌بودهاي اجتماعي خود را با رسانه‌هاي اجتماعي تکميل کنند. محبوبيت TikTok افزايش يافته است، که از عادات و ترندهاي آينده‌ي نسل مسلط به فناوري رونمايي کرده است. اين ترجيح فزاينده‌اي براي بلعيدن رسانه‌ها از طريق کليپ‌هاي ويدئويي کوتاه و استقبال بيش‌تر از قالب عمودي ويدئويي نشان داده است، که به نظر من نشان‌دهنده‌ي تمايل به اختصار و تغيير احتمالي در روش‌هاي فيلم‌سازي و بيان هنري است. چندين برند تجاري، مانند Chipotle و Spikeball، قبلاً از اين موضوع استفاده کرده‌اند و به توليد محتواي مخصوص پلتفرم با ويدئوهاي کوتاه، صريح و طنز متعهد شده‌اند تنها تبليغات در يک پلتفرم معين کافي نيست. پذيرش روش‌ها و عادات کاربران ضروري است. اتخاذ چنين روندهايي به شما کمک مي‌کند تا بازار را پيش‌بيني کرده و در جريان اين دوره‌ي بي‌ثبات، با جريانات اجتماعي هم‌خواني داشته باشيد.
 

3. بازاريابي اينفلوئنسرها يا مشاهير

با رشد روزافزون رسانه‌هاي اجتماعي، صداي افراد و شخضيت‌هاي آنان نيز اهميت پيدا مي‌کند. به همين دليل از که تا مارس سال 2020، دو سوم بازاريابان قصد داشتند بودجه‌ي بازاريابي اينفلوئنسري خود را در سال جاري افزايش دهند. همکاري با اينفلوئنسرهاي مناسب مي‌تواند آگاهي از برند را افزايش داده و تبديل بهتري به همراه داشته باشد و درک مزايا و معايب هر اينفلوئنسر ضروري است. اينفلوئنسرهاي کلان معمولاً صدها هزار تا ميليون‌ها دنبال کننده دارند. اينفلوئنسرهاي کلان با توجه به مخاطبان زياد، براي ايجاد آگاهي از برند ايده‌آل هستند، اگرچه هم‌کاري با آن‌ها بسيار هزينه‌بر است. طبق تجربه‌ي من، کمپين‌هاي هديه‌اي اغلب جايگزيني موثر براي پرداخت هزينه‌ي اينفلوئنسرها هستند. هرچه محصولي که هديه مي‌دهيد ارزش‌مندتر باشد، احتمالاً اينفلوئنسر از آن قدرداني بيش‌تري خواهد کرد و آن‌ها را براي نشان دادن محتواي بهتر و اشتياق بيش‌تر به برند شما تشويق مي‌کند. افراد مشهور يا اينفلوئنسرهاي بزرگ نيز با دنبال‌کنندگان زياد خود در رسانه‌هاي اجتماعي، در توسعه‌ي آگاهي از برند بسيار موثر هستند. مانند اينفلوئنسر کلان، آن‌ها مي‌توانند بسيار گران باشند، اما نفوذ و شناخته شده بودن، آن‌ها را بسيار قابل اعتماد مي‌کند، زيرا تصوير آن‌ها خود يک بنرد تجاري است. بنابراين آن‌ها بايد اعتبار و شهرت خود را حفظ کنند.

اگر قرار است مبلغ قابل توجهي براي بازاريابي اينفلوئنسر هزينه کنيد، توصيه مي‌کنم هميشه آن را صرف يک فرد مشهور (celebrity) کنيد. نرخ تبديل آن‌ها به طور معمول از اينفلوئنسرهاي کلان بيش‌تر است، و بنا به تجربه، خريداران احتمالا از يک برند که به تاييد يک فرد مشهور رسيده باشد استقبال مي‌کنند. افراد مشهور همچنين روابط عمومي گسترده‌تر و مورد تاييد بيش‌تري دارند در حالي که اينفلوئنسرها عموما به رسانه‌هاي اجتماعي خود محدود هستند. اگرچه اينفلوئنسر کلان و بزرگ ممکن است آگاهي از برند را تقويت کنند، اما لزوماً اين مخاطبين جديد به فروش تبديل نمي‌شوند. اين مزيت‌نسبي تأثيرگذارهاي خرد است که با مخاطب کم‌تر در حد ده‌ها هزار، دنبال‌کنندگان وفادار و عالي ايجاد کرده‌اند. در نتيجه، در مقايسه با اينفلوئنسرهاي کلان و افراد مشهور که اغلب پيرواني مبتني بر نفوذ و کم‌تر شخصي دارند، اينفلوئنسرهاي کوچک، اغلب تعامل بسيار بالاتري با پيروان خود برقرار کرده‌اند. هنگام در نظر گرفتن اينفلوئنسرها، نرخ مشارکت يک عامل کوچک اما مهم است، زيرا نشان مي‌دهد که اينفلوئنسر چگونه به طور واقعي و ارگانيک از برند شما حمايت مي‌کند و آيا با مخاطبانش هم‌خواني دارد يا خير. با تجزيه و تحليل حساب‌هاي رسانه‌هاي اجتماعي آن‌ها براي فالوورهاي ربات، تعداد نظرات و نسبت لايک به دنبال کنندگان، استراتژي‌هاي موثري در تعيين ميزان مشارکت و اين که آيا اينفلوئنسر باعث افزايش فروش مي شود يا خير مشخص مي‌شود.
 
ممکن است با ظهور بحران کنوني بسياري از آگوراهاي متعارف ما از بين رفته باشد، اما ارتباط روزافزون رسانه‌هاي اجتماعي راه‌هاي بازاريابي را متنوع کرده است. استفاده از اطلاعات جمعيتي براي انتخاب بسترهاي ايده‌آل، سرمايه‌گذاري در ترندها و سرمايه‌گذاري در بازاريابي اينفلوئنسري مي‌تواند به شما در حفظ نام تجاري و دستيابي به مشتريان کمک کند. با تغيير جهان، ما بايد به خاطر داشته باشيم که مشکلات خود را به ممکن‌ها و موانع خود را به فرصت تبديل کنيم.
 
 

 براي مشاوره همين حالا با کارشناسان ما تماس بگيريد: شرکت طراحی سایت بهپردازان یک شرکت معتبر در زمینه طراحی سایت فروشگاهی، طراحی سایت شرکتی حرفه ای میباشد که آماده مشاوره رایگان در جهت توسعه کسب و کار اینترنتی میباشد.

021 - 88 74 91 24

021 - 88 74 97 25

021 - 88 74 97 26

منبع: forbes.com