جدیدترین ترفندهای طراحی سایت در سال 2021

جدیدترین ترفندهای طراحی سایت در سال 2021

جديدترين ترفندهاي طراحي سايت در سال 2021

ما به ترندهاي امسال، از جمله مواردي که دوست داشتيم و آن‌هايي که نمي‌پسنديديم نگاه کرديم. حال در نيمه‌ي سال 2021 هستيم؛ زماني ايده‌آل براي توقف و بررسي آن‌چه در سال جاري از نظر طراحي سايت براي‌مان به ارمغان آورده است. سرنخي طلايي در ميان تمام طرح‌هاي مورد علاقه‌مان وجود دارد، طراحي فوق‌آينده‌گرايانه يا کارهاي جديد ديوانه‌کننده نيست؛ بلکه طراحي‌هاي کاربردي و در عين حال جذاب، چشم‌نواز است و مهم‌تر از همه، طراحي‌هاي کاربر پسند. و در طرح‌هايي که چندان علاقه‌اي  و طرح‌هايي که علاقه‌اي به آن‌ها نداشتيم، معمولا به دليل رابط کاربري ضعيف و گيج‌کننده‌ي ناشي شده از توجه بيش از حد طراحان به ظاهر امور بود. از اشکال انتزاعي و فونت‌هايي به سبک قديمي، تا مدل‌هاي سه بعدي و استفاده‌ي هوشمندانه از صوت، چيزهاي زيادي براي لذت بردن وجود داشت. در ادامه، بهترين و بدترين ترندهاي طراحي 2021 ليست شده است. 

1. رنگ‌هاي جسورانه

ابتدا رنگ تند سفيد بود و سپس رنگ مشکي جوهري حالت دارک مود... حالا، طراحان آعوششان را به روي رنگ‌هاي پرطراوت باز کرده‌اند. از ترکيب رنگ‌هاي گرم گرفته تا پالت‌هاي رنگي که نمي‌توان آن‌ها را ناديده گرفت.

در کنار اين ترکيب‌هاي رنگي، ما شاهد افزايش استفاده از اشکال انتزاعي (هم‌چنين با رنگ‌هاي روشن) به عنوان جايگزيني براي عکس‌ها و تصويرسازي هم بوديم.

 

2. استفاده از صوت

پخش خودکار صوت بدون شک يکي از آزاردهنده‌ترين ترندهاي وب در دهه‌ي گذشته بوده (با اشا?ره‌ي ويژه به تبليغاتي که بدون اطلاع قبلي آغاز مي‌شوند.) اما براي حذف کامل آن آمادگي نداريم. در صورت استفاده‌ي کم، در چهارچوب محتوا و تحت کنترل کاربر (يعني تنها با انتخاب وي فعال شود)، صدا مي‌تواند هم خوش‌آيند باشد و هم تجربه‌ي کاربري را بهبود بخشد. نيويورک تايمز در يکي از مقالات اخير خود درباره‌ي «مادران در قرنطينه»، اين کار را به شکل درخساني انجام داد. يک عامل مهم طراحي اين است که محتواي صوتي در ابتدا بي‌صدا و پخش آن وابسته به تصميم کاربر باشد.

 يکي ديگر از مزاياي استفاده از صوت اين است که درصورت اجراي خوب، مدت زمان ماندگاري کاربر را افزايش مي‌دهد. طبق آمار نرخ تبديل اخير، مدت زمان هر نشست (Session) به طور متوسط حدود سه دقيقه است. با استفاده از صدا، وقتي مخاطبان افسون‌شده براي گوش دادن به محتواي صوتي در وب‌سايت بمانند، مي‌توايند به راحتي اين آمار را افزايش دهيد.

 

3. پيمايش با اختلاف ديد (Parallax transitions)

ترندهاي انيميشني مبتني بر وب در حال افزايش است و پارالکس ترنزيشن، جايي‌ست که در 2021 در آن قرار داريم. اين کار با جداکردن عناصر صفحه به عناصر پيش‌زمينه و پس‌زمينه انجام مي‌شود و به خواننده حس عمق را القا مي‌کند.

 

4. فونت‌هاي قديمي

ما شاهد بازگشت به استفاده از فونت‌هايي که زماني جذاب حساب مي‌شدند بوديم. اما طراحان به جاي استفاده‌ي مجدد از تايپوگرافي گذشته، تايپ‌فيس اين فونت‌ها را براي سال 2021 بازطراحي کردند. فونت‌هاي قديمي دهه‌هاي 70 و 80  با رنگ‌هايي جسورانه ترکيب شده‌اند تا جلوه‌ي جديدي به آن‌ها ببخشند.

 

3. پيمايش با اختلاف ديد (Parallax transitions)

ترندهاي انيميشني مبتني بر وب در حال افزايش است و پارالکس ترنزيشن، جايي‌ست که در 2021 در آن قرار داريم. اين کار با جداکردن عناصر صفحه به عناصر پيش‌زمينه و پس‌زمينه انجام مي‌شود و به خواننده حس عمق را القا مي‌کند.

 

4. فونت‌هاي قديمي

ما شاهد بازگشت به استفاده از فونت‌هايي که زماني جذاب حساب مي‌شدند بوديم. اما طراحان به جاي استفاده‌ي مجدد از تايپوگرافي گذشته، تايپ‌فيس اين فونت‌ها را براي سال 2021 بازطراحي کردند. فونت‌هاي قديمي دهه‌هاي 70 و 80  با رنگ‌هايي جسورانه ترکيب شده‌اند تا جلوه‌ي جديدي به آن‌ها ببخشند.برخي از بدترين ترفندهاي 2021 تا کنون

مانند همه چيز مربوط به طراحي، هرچه به نظر ما خوب مي‌رسد وابسته به طرز فکر شخصي است. اما وقتي صحبت از طراحي وب مي‌شود، يک اصل کلي به نام UX (تجربه‌ي کاربري) پشت هر چيز وجود دارد. اگر طراحي کار را براي کاربر دشوار مي‌کند، نتيجه منفي است. در ادامه، برخي ترندهاي در حال گسترش سال 2021 (که اميدواريم زودتر ريشه‌کن شوند) آورده شده است.

  1.اسکرول ربايي (Scroll Hijacking)اسکرول ربايي براي کاربردپذيري وب‌سايت يک کابوس است. اين کار نه تنها از اصول طراحي UX خارج است، بلکه واقعا آزاردهنده است. اسکرول ربايي زماني اتفاق مي‌افتد که طراح آن را به گونه‌اي طراحي مي‌کند که نوار پيمايش در وب‌سايت، رفتاري متفاوت داشته باشد. اين تفاوت مي‌تواند شامل اسکرول ثابت، با سرعت‌ها کم يا زياد يا ... باشد. اين طراحي به اين دليل بحث برانگيز و ناپسند است که اسکرول‌ها به گونه‌اي طراحي شده‌اند که در همه‌جا به صورت يک‌سان رفتار کنند.

 

2. تصويرسازي‌هاي نامربوط

اين تصاوير افراد با اندام بزرگ‌نمايي شده در همه جا وجود دارد يا فقط به چشم ما مي‌آيد؟ تصاوير اين‌چنيني بهتر از عکس‌هاي خسته‌کننده است ولي در مورد اين طرح خاص به اشباع رسيده‌ايم.

اگر مي‌خواهيد براي تصاوير تکراري جايگزين داشته باشيد، توصيه مي‌کنيم با يک تصويرگر يا طراح سه‌بعدي کار کنيد و چيزي سفارشي براي خود تهيه کنيد

 

3. مينيماليسم افراطي

اگر طراحي مينيمال وب‌سايت به درستي انجام شود واقعا جالب است؛ اما بيش‌تر مواقع در اين زمينه تا جايي افراط مي‌شود که کاربر نمي‌داند چه کار کند، کجا برود يا حتي وب‌سايت در مورد چيست. ما هم‌چنين شاهد استفاده‌ي بيش از حد آن در مکان‌هاي اشتباه هستيم. به عنوان مثال در وب‌سايت ZARA.com. در حالي که صفحه‌ي اصلي زيبا به نظر مي‌رسد، تقريبا حدس اين که چه کالايي به فروش مي‌رساند غيرممکن است. صفحات محصول‌ها هم خيلي بهتر نيستند. در حالي که اين تصاوير لايف استايل جذاب‌اند، ولي تعداد خيلي زيادي از آن‌ها وجود دارد که مرور وب‌سايت توسط کاربر را کند مي‌کند. برخلاف چيزي که از يک وب‌سايت لباس در رنج قيمتي پايين تا متوسط انتظار مي‌رود، به جاي مشاهده‌ي تصاوير محصولات به شکل کلاسيک و رايج، مي‌بايست از يک عکس لايف استايل به ديگري اسکرول کنيد.

 

4. اسکرول‌هاي تقريبا بي‌پايان

در خصوص صفحه‌ي محصول iPad Pro در وب‌سايت اپل موارد دوست‌داشتني زيادي مانند شفافيت، تغييرات همراه با اسکرول، طراحي پارالکس و ... وجود دارد ولي اين موارد يکي پس از ديگري ادامه مي‌يابند...

اسکرول کردن در وب‌سايت‌ها کاربر را از کليک کردن براي دسترسي به اطلاعات بيش‌تر راحت مي‌کند. اما بايد در مورد ميزان اسکرول کاربر محدوديت قائل شد. اگر از اين حد عبور کنيد، به احتمال زياد اطلاعات مهمي وجود خواهد داشت که کاربر از دست مي‌دهد. نکته‌ي اصلي خلاصه‌گويي است. حدود 7 ثانيه فرصت داريد که توجه بازديدکنندگان وب‌سايت را جلب کنيد. پس تا جايي که مي‌توانيد امور را خلاصه و دقيق انجام دهيد. توجه داشته باشيد که اسکرول‌هاي بي‌پايان، با تکنيک infinite scrolling که به کاربر اجازه مي‌دهد تنها با اسکرول کردن و بدون کليک، به محتواي جديد دست پيدا کند تفاوت دارد.

 

5. اسکرول افقي

منظورمان اين نيست که اسکرول افقي ترندي بي‌ارزش است؛ اما بايد بدانيد که «چرا» رفتار پيش‌فرض پيمايش را تغيير مي‌دهيد و اين چگونه بر بهبود تجربه‌ي کاربري اثرگذار است. وقتي يک وب‌سايت را به صورت افقي حرکت مي‌دهيد، عمدا بر خلاف انتظار بازديدکنندگان اقدام مي‌کنيد. پس مطمئن شويد که اين وب‌سايت داراي هدفي درست و فراتر از ظاهر جذاب است. تايپوگرافي خيره‌کننده، تکنيک پارالکس اسکرولنيگ، رنگ‌هاي جسورانه و ... از موارد دوست‌داشتني اين وب‌سايت است. و هدفي در خصوص پيمايش افقي اين وب‌سايت وجود دارد که به خوبي به آن دست پيدا کرده: القاي حس ورق زدن يک کتاب روميزي (Coffee table book) با کيفيت. به طور خلاصه، اسکرول افقي در اين وب‌سايت به درستي اجرا شده است.

 

021 – 88 74 97 24

021 – 88 74 97 25

021 – 88 74 97 26

 براي مشاوره همين حالا با کارشناسان ما تماس بگيريد: شرکت طراحی سایت بهپردازان یک شرکت معتبر در زمینه طراحی سایت فروشگاهی، طراحی سایت شرکتی حرفه ای میباشد که آماده مشاوره رایگان در جهت توسعه کسب و کار اینترنتی میباشد.

 

منبع: creativebloq.com