PWA چیست و چرا باید به آن توجه کنیم؟

PWA چیست و چرا باید به آن توجه کنیم؟وب اپلیکیشن‌های پیش‌رونده (PWA)، نوعی از نرم‌افزارهای کاربردی هستند

وب اپليکيشن‌هاي پيش‌رونده (PWA)، نوعي از نرم‌افزارهاي کاربردي هستند که از طريق وب ارائه مي‌شوند و با استفاده از تکنولوژي‌هاي رايج وب از جمله CSS، HTML و JavaScript ساخته شده‌اند. اين اپليکيشن‌ها در هر پلتفرمي از جمله دستگاه‌هاي دسک‌تاپ يا تلفن‌هاي همراه که از مرورگري استاندارد استفاده کند، قابل اجرا هستند. از آن‌جا که يک PWA نوعي صفحه‌ي وب يا وب‌سايت است که به عنوان يک وب اپليکيشن شناخته مي‌شود، به باندلينگ يا توضيع جداگانه احتياج ندارند. توسعه‌دهندگان فقط مي‌توانند وب‌اپليکيشن را به صورت آن‌لاين منتشر کنند و با حصول اطمينان از برآورده کردن «شرايط اوليه‌ي نصب»، کاربران مي‌توانند  برنامه را به صفحه‌ي اصلي خود اضافه کنند. انتشار برنامه در سيستم‌هاي توضيع ديجيتال مانند «اپ‌استور» يا «گوگل پلي» اختياري است.از سال 2021، ويژگي‌هاي PWA توسط مرورگرهاي سافاري، گوگل کروم، فايرفاکس اندرويد (براي دسک‌تاپ پشتيباني نمي‌شود) و مايکروسافت اج به درجات مختلف پشتيباني مي‌شود.

براي مشاوره همين حالا با کارشناسان ما تماس بگيريد: شرکت طراحی سایت بهپردازان یک شرکت معتبر در زمینه طراحی سایت فروشگاهی، طراحی سایت شرکتی حرفه ای میباشد که آماده مشاوره رایگان در جهت توسعه کسب و کار اینترنتی میباشد.

 

تاريخ‌چه‌ي PWA

پيشينيان


با معرفي آيفون در سال 2007، استيو جابز اعلام کرد که وب‌اپليکيشن‌ها (با استفاده از معماري AJAX در HTML5) قالب استاندارد اپليکيشن‌هاي آيفون است. هيچ کيت توسعه‌ي نرم‌افزاري (SDK) نياز نبود و برنامه‌ها از طريق موتور مرورگر سافاري به طور کامل در دستگاه ادغام مي‌شدند. بعدها اين مدل به دليل جلوگيري از جيل‌بريک‌ها و دل‌جويي از توسعه‌دهندگان نااميد براي اپ‌استور تغيير يافت. در اکتبر سال 2007، جابز اعلام کرد که SDK در سال بعد راه‌اندازي مي‌شود. در نتيجه، اگرچه اپل به پشتيباني از وب اپليکيشن ادامه داد، بيش‌تر برنامه‌هاي iOS به سمت اپ‌استور تغيير جهت دادند.

در اوايل سال 2010، صفحات وب دايناميک، توسعه‌ي وب‌اپليکيشن‌هاي تعاملي را امکان‌پذير کرد. انعطاف‌پذيري نسبت به اندازه‌ي نمايشگر که به وسيله‌ي طراحي ريسپانسيو ارائه مي‌شد، طراحي PWA را بيش‌تر دسترس‌پذير مي‌کرد. پيش‌رفت‌هاي مداوم در CSS، HTML و جاوا اسکريپت، وب‌اپليکيشن‌ها را قادر ساخت تا سطح بالاتري از تعامل را داشته باشند و تجربيات بومي‌وار (Native-like) را در يک وب‌سايت امکان‌پذير کنند. در سال 2013، موزيلا سيستم‌عامل فايرفاکس را منتشر کرد. فايرفاکس OS، قرار بود سيستم‌عاملي متن‌باز (Open source) براي اجراي وب‌اپليکيشن‌ها به عنوان برنامه‌هاي بومي در دستگاه‌هاي تلفن همراه باشد. سيستم‌عامل فايرفاکس بر اساس موتور رندر Gecko با رابط کاربري Gaia، در HTML5 نوشته شده بود. توسعه‌ي اين سيستم‌عامل در سال 2016 به پايان رسيد و پروژه در سال 2017 به طور کامل متوقف شد. اگرچه از چنگال سيستم‌عامل فايرفاکس به عنوان پايه‌ي KaiOS، يک پلتفرم ويژه‌ي تلفن همراه استفاده شد.

معرفي اوليه

در سال 2015، «فرانسيس بريمان» طراح و «الکس راسل»، مهندس گوگل کروم، اصطلاح وب‌اپليکيشن‌هاي پيش‌رونده (progressive web apps) را براي توصيف برنامه‌هايي که از ويژگي‌هاي جديد پشتيباني شده توسط مرورگرهاي مدرن از جمله «Service Worker»ها و «Web app Manifest»ها استفاده مي‌کنند که به کاربران اجازه مي‌دهد وب‌اپليکيشن‌ها را به وب‌اپليکيشن‌هاي پيش‌رونده در سيستم‌عامل بومي خود تبديل کنند استفاده کرد. پس از آن، گوگل تلاش‌هاي قابل توجهي در زمينه‌ي توسعه‌ي PWA براي اندرويد انجام داد. فايرفاکس پشتيباني از «Service Worker»ها را در سال 2016 معرفي کرد و مايرکروسافت اج و اپل سافاري در سال 2018 آن را دنبال کردند و «Service Worker»ها را در تمام سيستم‌هاي اصلي در دسترس قرار دادند.

تا سال 2019، PWA در مرورگرهاي دسک‌تاپ مايکروسافت اج (در ويندوز) و گوگل کروم (در ويندوز، macOS، کروم OS و لينوکس) در دسترس بود. در دسامبر 2020، فايرفاکس اجراي PWA را براي دسک‌تاپ رها کرد. يک معمار فايرفاکس اشاره کرد: «پيامي که اميدوارم منتقل کرده باشيم اين است که پشتيباني PWA به اين زودي‌ها به فايرفاکس دسک‌تاپ راه پيدا نمي‌کند.» موزيلا هم‌چنان قصد دارد به پشتيباني از PWA در اندرويد ادامه دهد.

مزاياي PWA در چيست؟

 

دليل اصلي اين‌که همه دنبال اپليکيشن‌ها هستند اين است که تعامل بيش‌تري ايجاد مي‌کنند. کاربراني که برنامه‌ي شما را نصب مي‌کنند، بزرگ‌ترين طرف‌داران شما هستند و به احتمال زياد استفاده‌ي آن‌ها به فروش يا ثبت‌نام ختم مي‌شود. به لطف پوش ناتفيکيشن‌ها، تعامل دوباره با کاربران بسيار آسان است. اپ‌ها مي‌توانند تجربه‌اي عالي ارائه دهند که مي‌تواند به خوبي براي يک برند مفيد باشد. در ادامه، برخي از مزاياي PWA مرور شده است:

براي دريافت آن‌ها به طي کردن مراحل خاص در گوگل‌پلي، اپ‌استور و ... نيازي نداريد.

  • براي توسعه‌ي PWA‌ مي‌توانيد از تکنولوژي‌هاي رايج وب استفاده کنيد.
  • توسعه‌ي آن‌ها معمولا ارزان است.
  • از آن‌جايي که وب‌سايت خود را به يک اپ تبديل مي‌کنيد، پايگاه کد (code-base) کم‌تري براي نگهداري خواهيد داشت.
  • PWAها ريسپانسيو يا واکنش‌گرا هستتند و با اندازه‌هاي نمايش‌گرهايي با اندازه‌هاي مختلف کار مي‌کنند.
  • PWAها کم‌حجم، روان و سريع هستند.
  • نيازي به انتقال پول زيادي به اپل و گوگل نيست.
  • بر خلاف وب‌سايت معمولي، PWAها ...به صورت آف‌لاين هم کار مي‌کنند.
  • PWAهاي از طريق موتورهاي جست‌وجو قابل کشف هستند که نسبت به گوگل‌پلي، اپ‌استو و ... مخاطبان بيش‌تري دارند. به علاوه، اگر تمايل داشته باشيد مي‌توانيد آن‌ها را از طريق اين سرويس‌ها در دسترس قرار دهيد.
  • براي ايجاد تعامل دوباره با کاربران مي‌توانيد از ناتفيکيشن استفاده کنيد.
  • نصب PWA مي‌تواند به مشارکت بيش‌تر منجر شود.

21 – 88 74 97 24
021 – 88 74 97 25
021 – 88 74 97 26