اهمیت هر یک از صفحات PLP و PDP

اهمیت هر یک از صفحات PLP و PDP واژه plp مخفف product list page است به معنی صفحه ی لیست محصولات

صفحه‌ي ليست محصولات (PLP) چيست؟

صفحه ليست محصولات (PLP)، به صفحه‌اي در وب‌سايت گفته مي‌شود که ليستي از محصولات را بر اساس دسته‌بندي يا جست‌وجو ارائه مي‌دهد.
اين صفحه، يک عنصر اساسي در تجربه‌ي تجارت الکترونيکي است زيرا بازديدکنندگان سايت را به صفحات جزئيات محصول هدايت مي‌کند و آن‌ها را يک قدم به خريد نزديک‌تر مي‌کند.
PLP که بيش‌تر به عنوان «صفحات دسته‌بندي» ناميده مي‌شود، از فراداده (Meta Data) نيز غني هستند و از آن‌جا که هر محصول، به يک صفحه دسته‌بندي لينک مي‌شود، مي تواند به شدت بر رتبه بندي SEO و استراتژي‌هاي ايجاد لينک داخلي تأثير گذار باشد.
امروزه، بيش‌ترين ميزان ترافيک وب‌سايت‌هاي «تجارت الکترونيک»، از طريق کارزارهاي ارسال ايميل انبوه، رسانه‌هاي اجتماعي يا تبليغات ديگر به صفحات ليست محصولات هدايت مي‌شود.
بنابراين، مهم است که اطمينان حاصل کنيد که طراحي تجربه‌ي PLP، به دقت براي دست‌يابي به موارد زير طراحي شده باشد:

با وجود صدها (اگر نه هزاران) کالاي احتمالي، کاربران بايد بتوانند نتايج را سريع و کارآمد پيمايش و مرتب (sort) کنند.

 
طراحي صفحه‌ي ليست محصولات
چندين روش براي بهبود صفحات ليست محصولات وجود دارد که با بهينه‌سازي و شخصي‌سازي ليست، به خريداران کمک مي‌کند تا گزينه‌ها را محدود ساخته و محصولات مربوطه را پيدا کنند.
بياييد به اجزاي اصلي صفحه‌ي PLP در يک وب‌سايت خرده‌فروشي نگاهي بيندازيم:

  1. نام دسته‌بندي: منوي پيمايش بالايي، در تمام صفحات وب‌سايت ثابت است و در يک صفحه‌ي PLP، يک عنصر طراحي افزوده مي‌شود که مشخص مي‌کند PLP مورد نظر در کدام دسته‌بندي قرار مي‌گيرد.
  2. خرده نان (Breadcrumbs): بردکرامب، مشخص مي‌کند که ليست محصولات به چه دسته‌بندي يا زيردسته‌اي تعلق دارد و راهي آسان براي جلو و عقب رفتن کاربر بين صفحات مختلف ليست محصولات براي مروري عميق‌تر است.
  3. نام صفحه‌ي PLP: نام هر PLP به طور معمول در بخش دسته‌بندي يا در صفحه نمايش داده مي‌شود. علاوه بر اين، تعداد محصولات مطابق با معيارهاي PLP معمولا در جايي از صفحه نمايش داده مي‌وشد.
  4. منوي مرتب‌سازي (Sorting): کاربران مي‌توانند محصولات نمايش داده شده در PLP را با استفاده از يک موني کشويي که گزينه‌هاي مختلف مرتب‌سازي را به آن‌ها نشان مي‌دهد، مرتب کنند. گزينه‌ها شامل «قيمت صعودي»، «قيمت نزولي»، «جديدترين»، «محبوب‌ترين» و ... هستند.
  5. تعداد صفحه‌ها: در صورت وجود محصولات کافي که با فيلترهاي اعمال شده سازگار باشند، کاربران مي‌توانند با استفاده از اين ابزار، به راحتي بين صفحه‌هاي مختلف PLP کاوش کنند. علاوه بر اين، امکان انتخاب تعداد محصولات نمايش داده شده در هر صفحه (به عنوان مثال 10، 50 يا بيش از 100 محصول) مي‌تواند انعطاف‌پذيري بيش‌تري براي خريداران بر اساس روش ترجيحي آن‌ها ايجاد کند.
  6. زيردسته‌هاي جزئي‌تر: اگر يک صفحه‌ي PLP، داراي زيرمجموعه‌هاي دقيق‌تري باشد، کاربران مي‌توانند با استفاده از اين ابزار، به صفحات دسته‌بندي خاص‌تري بروند.
  7. منوي فيلتر: در اين منو، گزينه‌هاي مختلف موجود براي فيلتر کردن و اصلاح بيش‌تر صفحه‌ي PLP را با ويژگي‌هاي مانند «بازه‌ي قيمتي»، «رنگ»، «موجودي»، «برند» و ... نمايش مي‌دهد.
  8. جزئيات محصول: در زير هريک از محصولات، معمولا نام کالا، قيمت (يا بازه‌ي قيمتي) و رنگ‌هاي موجود نمايش داده مي‌شود. هم‌چنين مي‌توان امتياز محصول، هرگونه پيشنهاد تبليغاتي مربوط به کالا يا موارد ديگر نيز اضافه کرد.
برخي وب‌سايت‌هاي خرده‌فروشي حتي از قابليت «نمايش سريع» هم در کامپيوتر برخوردارند. پس از آن‌که موس، روي محصول خاصي شناور مي‌شود، خريدار مي‌تواند در پنجره‌اي، تصاوير بيش‌تر و ... را مشاهده کند. در حالي که اين مولفه‌ها به عنوان بهترين روش در نظر گرفته مي‌شوند، نحوه‌ي اجراي آن‌ها مي‌تواند متفاوت باشد.

صفحه‌ي جزئيات محصولات (PDP) چيست؟

صفحه‌ي جزئيات محصولات (PDP)، به صفحه‌اي در وب‌سايت گفته مي‌شود که جزئيات يک محصول به‌خصوص را نمايش مي‌دهد. اين جزئيات معمولا شامل اندازه، رنگ، قيمت، اطلاعات ارسال، نظرات و ساير اطلاعات مربوطه است که مشتريان ممکن است بخواهند قبل از خريد بدانند. به طور معمول، اين اطلاعات در کنار عکس واقعي کالا و هم‌چنين کليد «افزودن به سبد خريد» ارائه مي‌شود. صفحه‌ي جزئيات محصول (PDP)، يکي از عناصر مهم در استراتژي تجارت الکترونيکي شماست؛ زيرا سرنوشت فروش بالقوه در اين جا رقم مي‌خورد. صفحه‌ي جزئيات محصول بايد به دقت طراحي شود تا سلسله مراتب اطلاعات به روشي شهودي ارائه شود. اين صفحه مي‌تواند با ارائه‌ي جزئيات به گونه‌اي که مشتري هدف شما تمايل دارد، تجربه‌ي کاربري بهينه‌سازي کند. اين يعني برقراري تعادل سالم بين «اطلاعات زياد» و فقط «مقدار مناسبي ازجزئيات» که براي خريداران را به تکميل پرداخت علاقه‌مند کند.
 

طراحي صفحه‌ي جزئيات محصول

در زمان طراحي صفحه‌ي جزئيات محصول، در نظر گرفتن دستگاه‌هاي موبايل هم مهم است. فضاي تلفن‌هاي همراه محدود است و خريداران مايل‌اند با چند لمس تصميم‌گيري کنند. صفحه‌ي جزئيات محصول هم‌چنين مکان ايده‌آلي براي پيشنهاد محصولات ديگر به بازديدکنندگان است. مي‌توانيد با نمايش محصولات مشابه و مواردي که معمولا همراه هم خريداري مي‌شوند يا پيشنهادهاي شخصي‌سازي شده، احتمال خريد را بيش‌تر کرده و يا فروش را افزايش دهيد.
 
بياييد به اجزاي اصلي صفحه‌ي PDP در يک وب‌سايت خرده‌فروشي نگاهي بيندازيم:

  • منو: به کاربران اجزاه مي‌دهد تا به سرعت و راحتي در کل وب‌سايت پيمايش کنند.
  • نوار جست‌وجو: جست‌وجوي کالا، برند، دسته‌بندي کالا و ... را در وب‌سايت امکان‌پذير مي‌کند.
  • دکمه‌ي سبد خريد: به کاربران اجازه مي‌دهد محصولات را به سبد خريد اضافه کنند. سبد خريد وب‌سايت را نمايش تعداد کالاهاي موجود در سبد بهينه‌سايزي کنيد.
  • بردکرامب (Breadcrumb): مسير صفحه‌هايي را که کاربر طي کرده و در يک صفحه‌ي محصول خاص به پايان رسسيده نشان مي‌دهد.
  • تصوير محصول: تصويري از آن ممحصول به‌خصوص است که خريدار در حال بازديد آن است.
  • افزودن به ليست «علاقه‌مندي‌ها» (Wishlist): امکان ليست کردن کالاهايي که کاربر مايل به خريداري آن‌هاست را فراهم مي‌کند. اغلب ليست‌هاي علاقه‌مندي را مي‌توان به صورت عمومي اشتراک‌گذاري کرد تا دوستان/خانواده خريدار بتوانند موارد موجود در ليست را براي آن‌ها خريداري کنند.
  • نام محصول: نام آن محصول به‌خصوص که کاربر درحال مشاهده‌ي آن است.
  • شرح کوتاه: توضيحات مختصري از محصول خاصي که کاربر در حال مشاهده‌ي آن است.
  • قيمت و وضعيت موجودي: قيمت کالا و وضعيت موجود يا ناموجود بودن آن. به شکل بالقوه به همراه يک اطلاعيه‌ي کم‌ بودن موجودي.
  • کليد خريد: دکمه‌ي در صفحه‌ي جزئيات محصول است که با استفاده از آن کاربران مي‌توانند بلافاصله خريد کنند.
  • اندازه / رنگ: گزينه‌هاي رنگ و اندازه‌ي يک محصول مشخص.
  • تعداد خريد: امکان مشخص کردن تعداد مورد نظر از کالا را فراهم مي‌کند.
  • وضعيت موجودي در اندازه و رنگي خاص: وضعيت موجودي کالا را در اندازه‌ها و رنگ‌هاي خاص نمايش مي‌دهد.
  • مدت زمان تحويل: بازه‌ي زماني تخميني از زمان تحويل محصول. اغلب به همراه فرم انتخاب شهر و محدوده براي محاسبه‌ي دقيق‌تر.
  • نظرات و بررسي‌ها: بخشي از صفحه‌ي PDP که نظرات خريداران تاييد شده را به نمايش مي‌گذارد.
  • توضيحات: توصيف عميق‌تر و طولاني‌تر يک محصول، اغلب شامل برند، راهنماي نگه‌داري و ...
  • اطلاعات ارسال و مرجوعي: جزئيات مربوط به نحوه و هزينه‌ي ارسال و سياست استرداد کالا
  • خدمات مفيد وب‌سايت: در هر وب‌سايت متفاوت است ولي بيش‌تر شامل نمودارهاي اندازه، سازگاري با ديگر محصولات و ... است.
  • ابزارک پيشنهاد محصول مشابه: ابزاري براي ارائه‌ي پيشنهادهاي شخصي‌سازي شده و کالاهايي که معمولا همراه هم خريداري مي‌شوند...
  • ابزارک بازديدهاي اخير: ابزاري براي نمايش آخرين کالاهاي مشاهده شده در وب‌سايت توسط کاربر.
  • تصاوير کاربران: عکس‌هايي که مشتريان واقعي و تاييد شده از اين کالاي به‌خصوص در وب‌سايت بارگذاري کرده‌اند.
  • اطلاع‌رساني از طريق اي‌ميل: ايجاد امکان اطلاع‌رساني موجود شدن محصول يا کاهش قيمت آن توسط اي‌ميل.
  • اطلاعات تماس: به مشتريان امکان مي‌دهد تا سوالات خود را از طريق ايميل يا چت مستقيم با شما مطرح کنند.
بکشد.

براي مشاوره همين حالا با کارشناسان ما تماس بگيريد: شرکت طراحی سایت بهپردازان یک شرکت معتبر در زمینه طراحی سایت فروشگاهی، طراحی سایت شرکتی حرفه ای میباشد که آماده مشاوره رایگان در جهت توسعه کسب و کار اینترنتی میباشد.

 

021 - 88 74 91 24

021 - 88 74 97 25

021 - 88 74 97 26

منبع: dynamicyield.com