برنامه نویسی چيست و برنامه نویس كيست؟

فرض ميکنيم شما فردي هستيد که از برنامه نويسي هيچ اطلاعي نداريد پس با نام خدا مفاهيم را از ابتدا توضيح ميدهم.

فرض ميکنيم شما فردي هستيد که از برنامه نويسي هيچ اطلاعي نداريد پس با نام خدا مفاهيم را از ابتدا توضيح ميدهم. در ابتدا بايد بگويم که يکي از مهمترين خصوصيات Computer برنامه پذير بودن آن است يعني به خودي خود قادر به انجام کاري نمي باشد. بنابراين نياز به اين دارد که دستوراتي را از طرف ما دريافت کند، اين دستورات به کامپيوتر مي گويند چگونه از سخت افزار (CPU ,RAM و ...) خود در جهت هدفي معين که ما تعيين کرده ايم استفاده کند. مجموعه اين دستورات همان برنامه ها هستند.

 

کامپيوتر زبان خاص خود را دارد که اين زبان مجموعه اي از صفرها و يک ها است مثلا 11100111 مي تواند يک دستور قابل فهم براي Computer باشد. البته مجموعه اي از اين کدها تشکيل يک برنامه را مي دهند که از Computer در خواست انجام کاري را مي کند. به عمل نوشتن کدها برنامه نويسي (Programing) و به فردي که اين کدها را مي نويسد برنامه نويس (Programer) گفته مي شود.

هم اکنون ممکن است اين سوال به ذهن شما خطور کند که چرا امروزه برنامه نويسان با اين کدها سرو کار ندارند؟ در جواب بايد بگويم علت چيزي نيست جز پيچيدگي و دشواري کار کردن با اين کدها. تصور کنيد که مي خواهيد برنامه اي بنويسيد که ريشه هاي يک معادله درجه دو را به شما بگويد اگر فرض کنيم که شما همه کدهاي 0 و 1 رايانه را حفظ هستيد که چنين چيزي عملا غير ممکن است ، بايد زمان زيادي را صرف نوشتن اين برنامه در ظاهر ساده کنيد. دليل هم اين است که همه کارها بر دوش شما است، حتي ساده ترين کارها را بايد جز به جز به رايانه بگوييد در آخر هم به خاطر يک اشکال شايد ساده بايد ساعتها وقت صرف کنيد تا بتوانيد آن را برطرف کنيد. به همين خاطر عده اي از برنامه نويسان با متحمل شدن سختي فراوان برنامه هايي خلق کردند که اعمال ثابت و تکراري مشترک در همه برنامه ها را انجام ميدادند و زبان خاص خود را داشتند.

 
 
مطالب بيشتر: نمودار Usecase در تجزيه وتحليل سيستم چه کارايي دارد؟
 

پيدايش زبان هاي برنامه نويسي :

همان طور که در قسمت قبل گفته شد برنامه نويسان توانستند نرم افزارهاي برنامه نويسيي را به وجود بياورند که اعمال تکراري و مشترکي که بين اکثر برنامه ها وجود دارد را به طور خودکار انجام دهند و بر سرعت و کيفيت برنامه بيافزايند. اين نرم افزارها به طور خلاصه از يک صفحه ويرايش و يک مترجم تشکيل شده اند که در صفحه ويرايش عبارات قابل فهم براي اين نرم افزار ميبايست نوشته شود. پس از نوشته شدن اين عبارات (کدها - Codes) نوبت به ترجمه آن ها به زبان ماشين مي رسد. و کار مترجم يا تبديل گر (Compiler) چيزي جز ترجمه عبارات نوشته شده توسط شما به زبان ماشين نيست البته اين تعريف شرح وظيفه اصلي يک Compiler است.

 

عباراتي که شما مي نويسيد زبان قابل فهم براي همان نرم افزار برنامه نويسي است که از آن استفاده مي کنيد. به مجموعه اين عبارات (Codes) ، زبان برنامه نويسي گفته ميشود، که در هر زباني متفاوت از ديگر زبانها است.

آشنايي با زبان هاي برنامه نويسي امروزي :

يکي از قويترين زبانهاي برنامه نويسي که امروزه وجود دارد و از نظر دشواري تقريبا بعد از 0و1 قرار دارد ، اسمبلي است. آموختن اين زبان به مراتب از 0و1 سهل تر است ولي در مقايسه با زبانهاي جديدتر به مراتب مشکل تر است . ديگر زباني که در عين داشتن قدرت به زبان انگليسي نزديکتر است C نام دارد که برگرفته شده از زبان B مي باشد و تقريبا تمام سيستم عامل ها (مثلا Windows) و حتي بعضي زبان هاي برنامه نويسي با اين زبان نوشته شده اند. زبانهاي ديگري نيز نظير Java,Pascal,Fortran,HTML,ASP,JSP,Basic,Delphi و ... وجود دارند که هر کدام کاربردهاي خاص خود را دارند.

شرکت طراحی سايت بهپردازان، در طول 17 سال فعاليت خود، با به کارگيري تيم‌های تخصصی در زمينه‌ی طراحی سایت و اپليکيشن، نمونه‌هاي قدرتمندي در  نمونه سايت خارج از کشور ، طراحی سایت فروشگاهی و ... دارد. براي مشاوره همين حالا با کارشناسان ما تماس بگيريد: