مقايسه اينترنت، اترنت، اينترانت و اکسترانت

مقايسه اينترنت، اترنت، اينترانت و اکسترانت | شرکت طراحي سايت بهپردازن

تمامي اين اصطلاحات در کلمات خود داراي شباهت و اشتراک مي باشند. دانستن شباهت ها و تفاوت هاي آن ها مي تواند در استفاده صحيح و مناسب آن ها مفيد باشد. از جمله شباهت هاي اينترنت، اترنت، اينترانت و اکسترانت مي توان به اين موضوع اشاره کرد که تمامي آن ها بر اساس ضوابط و معيارهاي مشخصي مبتني بر TCP/IP بوده و از برنامه هاي مشترکي استفاده مي کنند. هم چنين با استفاده از IP مي توانند ارتباط و اتصال بين دستگاه هاي مختلف را ايجاد نمايند. براي درک بهتر تفاوت ها بهتر است تعريف کلي آن ها را بدانيم.  اينترنت عمومي ترين شبکه متشکل از ميليون ها کامپيوتر در سرتاسر دنيا مي باشد که به هم متصل شده اند. اترنت بخش کوچک تري از اينترنت و شبکه اي محدود به يک مکان جغرافيايي است که دستگاه هاي موجود در آن مکان را به هم وصل مي کند. اينترانت در اصل يک شبکه خصوصي براي يک مکان است که ارتباط آن با خارج قطع بوده و فقط اطلاعاتي که در آن قرار داده شده براي کساني که از آن استفاده مي کنند قابل دسترسي مي باشند و اکسترانت نوع بزرگ تري از اينترانت است که براي گسترش آن اين امکان وجود دارد تا بعضي از کاربران به صورت محدود و ايمن به اينترنت وصل شوند. 

براي مشاوره همين حالا با کارشناسان ما تماس بگيريد:شرکت طراحی سایت بهپردازان یک شرکت معتبر در زمینه طراحی سایت فروشگاهی، طراحی سایت شرکتی حرفه ای میباشد که آماده مشاوره رایگان در جهت توسعه کسب و کار اینترنتی میباشد.

اينترنت

اينترنت، شبکه‌اي است که به وسيله دستگاه اتصال به شبکه، براي همه قابل دسترسي است. يک شبکه بزرگ براي به اشتراک گذاري اطلاعات به صورت عمومي، و در قالب صفحات وب به هم پيوسته است. پروتکل اينترنت، يک سايت را به وسيله URL يا نام دامنه به کاربران تعريف مي‌کند. در حقيقت اينترنت، شبکه سراسر جهان است که به عنوان وب گسترده جهاني شناخته مي‌شود.

 

مطالب بيشتر : وب 2 چيست؟

 

اينترانتشبکه اينترانت براي گروه کوچکي طراحي شده و قابل دسترسي است. اينترانت بيش‌تر در سازمان‌ها و بيزينس‌ها و براي به اشتراک گذاري فايل‌ها و منابع از سرورها و کامپيوترهاي داخل يک مجموعه مورد استفاده قرار مي‌گيرد. اينترانت ممکن است به اينترنت دسترسي بدهد يا ندهد.  اگر يک شبکه اينترانت دسترسي به اينترنت داشته باشد، به وسيله يک ديواره آتش يا همان Firewall از دسترسي اينترنت به اينترانت جلوگيري مي‌کند. هدف از طراحي اينترانت اين بوده است که اعضاي يک گروه در يک مکان، بتوانند به راحتي با همديگر فايل به اشتراک بگذارند، و اغلب آن را اينترنت خصوصي يا شخصي مي‌نامند.

 

اکسترانت

اکسترانت هم شبيه اينترانت است، با اين تفاوت که از طريق پرتال وب قابل دسترس است. اکسترانت، براي کسي که نام کاربري و رمزعبور را دارد، مي‌توانداز هر جايي قابل دسترس باشد. هدف از طراحي اين نوع شبکه، به اشتراک گذاري اطلاعات و فايل‌ها در داخل يک گروه، که اعضاي آن در يک مکان متمرکز نيستند، مي‌باش. براي نمونه، استفاده از يک VPN که کارمندان بتوانند خارج از اداره هم با نام‌کاربري و رمزعبور به شبکه وصل شوند.