وب 2 چيست؟

وب 2 چيست؟ | شرکت طراحي سايت بهپردازن

 

با گسترش اينترنت در سطح جهان و بالا رفتن کاربران و استفاده کنندگان اينترنت، نسل جديدي از وب پديد آمد به نام "وب2" که جذاب تر، آسان تر و کاربردي تر مي باشد.

"وب 2" در واقع پديده‌اي است که در نحوه استفاده از فناوري و طراحي سايت‌ها در اينترنت رايج شده است. سايت‌ها يا خدمات اينترنتي که امکان تبادل اطلاعات را بين کاربران فراهم مي‌کنند، يا به آنها اجازه توليد يا دستکاري در اطلاعات را مي‌دهند، معمولا " وب 2 " تلقي مي‌شوند.

 

درواقع مفهوم وب2 به اين معناست که با گسترش اينترنت و افزايش کاربران، ديگر کاربران تنها به خواندن اطلاعات اکتفا نمي کردند بلکه به نوشتن و تبادل اطلاعات با کاربران مختلف نيز علاقه مند بودند و بدين ترتيب مبحث وب2 در اينترنت و طراحي سايت مطرح شد.

شرکت طراحی سايت بهپردازان، در طول 17 سال فعاليت خود، با به کارگيري تيم‌های تخصصی در زمينه‌ی طراحی سایت و اپليکيشن، نمونه‌هاي قدرتمندي در  نمونه سايت خارج از کشور ، طراحی سایت فروشگاهی و ... دارد. براي مشاوره همين حالا با کارشناسان ما تماس بگيريد:

مطالب بيشتر:  شبکه هاي گسترده MAN 

 

 

به چه سايت هاي وب دويي مي گويند؟

براي سايتهاي وب2 ميتوان يکسري ويژگيهايي را تعريف کرد و سايت هايي که داراي اين ويژگي ها باشند را جزو سايتهاي وب دويي قرار داد.

 

با ذکر چند مثال و مقايسه سايت هاي وب 1 و وب 2 به بررسي ويژگي هاي وب 2 مي پردازيم:

 

1- نت‌اسکيپ نماد يک سايت وب1 مي باشد. در مقابل گوگل نماد شاخص وب2 است. نت‌اسکيپ با ارائه يک نرم‌افزار مرورگر قصد داشت مقدمات فروش محصولات مربوط به سرورهاي پربها را فراهم نمايد. در مقابل شرکت گوگل روي برنامه‌هاي تحت وب فعاليت مي‌کرد. گوگل در واقع يک پايگاه داده تخصصي است. محصولات اين شرکت به صورت بسته‌هاي نرم افزاري فروخته نمي‌شوند، بلکه به صورت سرويس‌هاي آنلاين ارائه مي‌گردند، که مشتريان به صورت مستقيم يا غيرمستقيم به آن پول مي‌دهند.

 

2- تقاوت سايت Double Click و Google Ad Sense: سايت Double Click عقيده داشت که آگهي‌دهندگان صاحب اختيارند نه بازديدکنندگان، در مقابل سايت گوگل نظر بازديدکنندگان برايش از اهميت بالاتري برخوردار بود. در سايت گوگل به جاي استفاده از تبليغات بنري از تبليغات متني که ساده تر و قابل فهم تر است استفاده مي کند. در مقابل سايت Double Click از تبليغات بنري و آگهي‌هاي Pop-up که آزاردهنده هستند از ديد بازديدکنندگان استفاده مي کرد.

 

3- در وب1، سايت ها دايرکتوري هايي را که پديد مي آوردند براساس نظر و سليقه تعداد محدود مسئول بود در مقابل در وب2 سايتها دايرکتوري هاي را با نظر کاربران خود گردآوري مي کنند به عبارتي محيطي را فراهم کرده اند که کاربران بتوانند خود دايرکتوري هايي را اضافه نمايند. معروف ترين سايت در اين زمينه ويکي پديا مي باشد که همه کاربرانش را نويسنده بزرگترين دانش نامه آنلاين جهان کرده است.

 

4- وبلاگ ها نيز يکي ديگر از سايت هايي هستند که از وب2 استفاده مي کنند.

 

5- Feed و RSS: وسيله‌اي براي انتشار همزمان و ساده اطلاعات مي باشند. از طريق آن کاربران مي‌توانند به جاي مشاهده و مراجعه ساده به صفحات اينترنتي ، مشترک آنها شوند و با به روز‌رساني يک صفحه، از آخرين تغييرات آن آگاه شوند.

 

6- در وب2 ، ديگر محدوديت سخت افزاري مطرح نيست بلکه مي‌کوشد همه اسباب و لوازم الکترونيکي را به هم متصل کند. گوشي‌هاي موبايل، تلويزيون‌هاي اينترنتي و دوربين‌هاي ديجيتالي و... در دنياي وب2 مي‌توانند بدون واسطه با اينترنت ارتباط برقرار کنند، داده بگيرند و خود بر غناي محتواي آن بيفزايند.