پروکسي چيست و چه کاربرد هايي دارد؟

پروکسي چيست و چه کاربرد هايي دارد؟ | شرکت طراحي سايت بهپردازن

 Proxy Server نرم افزاري است که در يک شبکه حد واسط بين اينترنت و کاربران واقع مي شود. فلسفه ايجاد Proxy Server قراردادن يک خط اينترنت در اختيار تعداد بيش از يک نفر استفاده کننده در يک شبکه بوده است ولي بعدها امکانات و قابليت‌هايي به Proxy Server افزوده شد که کاربرد آن را فراتر از به اشتراک نهادن خطوط اينترنت کرد . بطور کلي Proxy Server ها در چند مورد کلي استفاده مي‌شوند .

يک کاربرد Proxy Server ها، همان به اشتراک گذاشتن يک خط اينترنت براي چند کاربر است که باعث کاهش هزينه و کنترل کاربران و همچنين ايجاد امنيت بيشتر مي‌شود . کاربرد دوم Proxy Serverها ، در سايت‌هاي اينترنتي به عنوان Firewall مي‌باشد. کاربرد سوم که امروزه از آن بسيار استفاده مي‌شود، Caching اطلاعات است. با توجه به گران بودن هزينه استفاده از اينترنت و محدود بودن پهناي باند ارتباطي براي ارسال و دريافت اطلاعات، معمولا نمي‌توان به اطلاعات مورد نظر در زمان کم و با سرعت مطلوب دست يافت . امکان Caching اطلاعات، براي کمک به رفع اين مشکل در نظر گرفته شده است. Proxy Server، سايت‌هايي را که بيشتر به آن‌ها مراجعه مي‌شود را دريک حافظه جداگانه نگاه مي‌دارد. به اين ترتيب براي مراجعه مجدد به آن‌ها نيازي به ارتباط از طريق اينترنت نيست بلکه به همان حافظه مخصوص رجوع خواهد شد.

 

مطالب بيشتر : تشکيل دهنده يک آدرس اينترنتي
 
 

 

مزاياي پروکسي سرور

امنيت (Privacy) :

زماني که شما به صورت عادي اقدام به مشاهده ي وبسايتي در بستر اينترنت مي کنيد، Public IP شما قابل مشاهده است و وضعيت فعاليت شما در وبسايت هاي مختلف قابل مانيتور مي باشد. اما در صورت استفاده از پراکسي سرور، آي پي سيستم شما مخفي مي ماند و به جاي آن آي پي پراکسي سرور نمايش داده مي شود.

 

سرعت (Speed) :

هنگامي که يک شرکت از پراکسي سرور استفاده مي کند، زماني که يکي از کاربران از طريق پراکسي يک صفحه ي وب را باز ميکند، پراکسي سرور اطلاعات آن وبسايت را درون Database Cache خود ذخيره ميکند و چنانچه يوزر ديگري از سيستم ديگر قصد مراجعه به همان وبسايت را داشته باشد، پراکسي سرور بدون مراجعه به اينرنت وبسايت مورد نظر را براي کاربر قابل دسترسي مي کند که اين امر باعث بالارفتن سرعت دسترسي به وبسايت و صرفه جويي در مصرف پهناي باند مي گردد.

 

 مانيتور ميزان فعاليت کاربران (Activity Logging) :

با استفاده از پراکسي سرور، ادمين شبکه مي تواند ميزان فعاليت و بازديد کاربران از سايتهاي مختلف را مانيتور کند و درصورت نياز قادر به بلاک کردن دسترسي به سايتهاي خاص  براي کاربران مي باشد. شرکت طراحی سايت بهپردازان، در طول 17 سال فعاليت خود، با به کارگيري تيم‌های تخصصی در زمينه‌ی طراحی سایت و اپليکيشن، نمونه‌هاي قدرتمندي در  نمونه سايت خارج از کشور ، طراحی سایت فروشگاهی و ... دارد. براي مشاوره همين حالا با کارشناسان ما تماس بگيريد: