افزايش سرعت و کارآيي کامپيوتر از طريق تنظيم هارد درايو

افزايش سرعت و کارآيي کامپيوتر از طريق تنظيم هارد درايو | شرکت طراحي سايت بهپردازن

امروزه بيشتر افراد از هاردهاي با ظرفيت بالا استفاده ميكنند. اگر شما يك هارد درايو IDE داريد ميتوانيد كاري كنيد كه بهترين كارايي را از آن داشته باشيد. همان طور كه ميدانيد اين هاردها ازدسترسي DMA پشتيباني ميكنند. DMA به هارد اين امكان را ميدهد كه در هنگام كار با برنامه هاي مختلف فشار كمتري به حافظه سيستم وارد آيد و قسمتي از هارد به كمك حافظه ميايد. با اين كار سرعت كار و كارايي هارد بسيار بالا ميرود همچنين فشار وارد بر CPU را نيز كاهش ميدهد.
براي فعال كردن اين قسمت ابتدا وارد Device Manager شده و در ليست گزينه IDE ATA/ATAPI Controllers را انتخاب كنيد. سپس در زير شاخه آن گزينه Primary IDE Channel را انتخاب كنيد و روي آن دابل كليك كنيد.
حال وارد قسمت Advanced Settings شده و در قسمت زير آن تنظيمات Device 0 و Device 1 را مشاهده كنيد. اگر جلوي Transfer Mode عبارت PIO Only نوشته شده بود از طريق ليست كشويي آن را به DMA if available تغيير دهيد و روي OK كليك كنيد.
حال همين مراحل را براي Secondary IDE Channel نيز تكرار كنيد. سپس در صورت نياز سيستم خود را Restart كنيد.
خيلي ها فكر ميكنند كه با انجام همين مراحل كار تمام ميشود. اما در اينجا يك نكته ظريف ديگر نيز وجود دارد كه بايد رعايت شود. در كانالهاي IDE قسمتي وجود دارد كه UDMA/66 ناميده ميشود. اين گزينه در حالت معمول غير فعال است. با فعال كردن اين قسمت ميتوان كارايي DMA را بسيار بيشتر كرد. براي فعال كردن اين قسمت مراحل زير را دنبال كنيد :
ابتدا از طريق Run وارد Regedit شده و كليد زير را بيابيد :

HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Control\Class\{4D36E96A-E325-11CE-BFC1-08002BE10318}

سپس در صفحه سمت چپ به دنبال كليد EnableUDMA66 بگرديد و سپس به آن مقدار 1 را اختصاص دهيد. اگر وجود نداشت يك كليد از نوع DWORD به همان نام بسازيد و به آن مقدار 1 را براي فعال سازي اختصاص دهيد( براي غير فعال كردن ميتوانيد از مقدار 0 استفاده كنيد ) . فعال بودن اين قسمت كارايي هارد را بسيار افزايش ميدهد بنابراين توصيه ميكنم حتما اين كار را انجام دهيد.