معني ديسکت چيست؟

معني ديسکت چيست؟ | شرکت طراحي سايت بهپردازن

معني ديسکت (Disk) چيست؟

ديسکت يک شيء کوچک داراي سطح صاف، به شکل مربع و از جنس پلاستيک با پوشش مغناطيسي است جهت ذخيره داده‌ها و اطلاعات کامپيوتر.
نخستين درايوديسک‌ شامل ديسک‌هاي فلاپي 8 اينچي با کمتر از 100 کيلوبايت ظرفيت ذخيره‌سازي است. ديسک‌ها هميشه قابليت نوشتن چندباره تا زماني‌که به صورت نرم‌افزاري يا سخت‌افزاري قفل نشده يا توسط اين قفل ها محافظت نشده باشند، را دارند. همچنين امکان پارتيشن کردن يک Disk به چندين بخش مجزا هميشه وجود دارد.
 
 

تاريخچه ايجاد ديسک و ديسکت‌ها:

ذخيره حجم زياد اطلاعات و داده‌هاي مهم، با سرعت بالا در کمترين فضاي ممکن همواره از اهميت بالايي برخوردار بوده‌است. که در اين راستا همواره تکنولوژي‌هاي زياد و گسترده‌اي عرضه شده است. که در طول زمان انواع مختلف فرمت‌هاي ذخيره‌سازي وجود داشته است از جمله:  کارت‌هاي پانچ و نوار کاغذي (قرن هجدهم)، لوله ذخيره‌سازي (سال 1946)، حافظه‌هايي با مغزي مغناطيسي (سال 1947)، نوارکاست (سال 1963)، فلاپي ديسک (دهه‌ 70 ميلادي)، ديسک ليزري (سال 1978). 
و پس از آنها ذخيره‌سازي داده‌ها و اطلاعات از طريق تکنولوژي‌هاي جديد با امکانات و قابليت‌هاي بيشتر صورت گرفت که از جمله‌ي آن‌ها مي‌توان به هارد‌ديسک (دهه‌ 90 ميلادي)، ديسک فشرده (سال 1979)، دي وي دي و بلوري، درايو جامد و فلش مموري، پخش آنلاين محتوا، تکنولوژي ابري و ... اشاره کرد.
 
 

ساختار ديسکت‌ها به چه صورت است؟

ديسکت‌هاي نوع 3/5 اينچي از دو قسمت پلاستيک سخت تشکيل شده‌است که قسمت نرم داخلي را به منظور محافظت در برابر گرد و غبار دربر گرفته ‌است. جلوي آن فقط داراي يک برچسب و بخشي شفاف براي انجام عمل خواندن و نوشتن است که توسط روپوشي پلاستيکي يا فلزي محافظت مي‌شود که در هنگام وارد کردن ديسکت به گرداننده به عقب رانده مي‌شود. ديسکت‌هاي 3/5 اينچي هنگامي که توسط کاربر داخل دستگاه قرار داده مي‌شوند، به حالت آماده باش در مي‌آيند و با فشار کليد خروج (eject) غيرفعال شده و خارج مي‌شوند. در رايانه‌هاي مکينتاش با گرداننده ديسکت از پيش نصب شده، ديسکت به جاي خروج دستي توسط يک موتور خارج مي‌شود (مشابه يک دستگاه پخش نوار ويدئو). پشت اين ديسکت‌ها نيز به‌طور مشابه داراي بخش شفاف پوشيده شده‌است همچنين حفره‌اي در مرکز آن تا اجازه دهد گرداننده به قسمت فلزي مرکز ديسک متصل شود. 2 حفره پايين چپ و راست نيز نشان دهنده‌ي محافظت در برابر نوشتن و ديسک با تراکم بالا هستند (به صورت 2 وضعيتي) و حفره ديگر هم به معني محافظت يا تراکم بالاست، فضاي خالي پوشيده شده نشان دهنده فعال شدن نوشتن يا تراکم کم است.اين حفره‌هاي محافظت نوشتن و تراکم کم‌روي يک ديسکت 3/5 اينچي دقيقاً در فاصله 8 سانتي‌متري از هم قرار گرفته‌اند يعني دقيقاً مشابه فاصله بين دو سوراخ پانچ‌هاي استاندارد A4 که اين امر باعث مي‌شود بتوان آن‌ها را در زونکن‌ها يا کلاسور نگهداري کرد.يک زائده در بالا سمت راست ديسکت باعث حصول اطمينان از ورود صحيح آن مي‌شود و يک پيکان در سمت بالا چپ نشان دهنده جهت وارد کردن ديسکت است.
 

مطالب بيشتر: انواع هارد ديسک و مشخصه آنها

 

 

ديسک چيست؟

ديسک(disc) همان درايوهاي نوري (DC) هستند جهت ذخيره اطلاعات. که شامل CD-ROMها، DVD-ROMها، DVD-RAMها و... مي‌شود. که برخي ازآن‎‌ها فقط خواندني‌اند مثل ROMها. روي CD-R وDVD-Rها مي‌توان اطلاعات نوشت . روي DVD-RW  و CD-RW و همينطور DVD-RAMها امکان پاکسازي و نوشتن مجدد وجود دارد.
 

 

تفاوت Disc و Disk چيست؟

Disk و Disc از لحاظ تلفظ فارسي يکي اما در نوشتار انگليسي و کارايي تفاوت دارند. که در ذيل به آن اشاره مي‌شود:
- Disc  يک دستگاه مکانيکي با قطعات متحرک است اما ديسکت در يک محفظه پلاستيکي يا آستين حرکت مي‌کند.
- يک ديسک سخت با قطعات داخلي و از طريق برق کار مي‌کند اما يک فلاپي ديسک فقط در دستگاهي که درون آن قرار دارد، حرکت مي‌کند.
- ديسک‌هاي فلاپي را مي‌توان در صورت لزوم به‌طور معمول در جاي خود در سيستم وارد کرده و در صورت لزوم برداشته شوند.
ديسک‌هاي سخت معمولا داراي فضاي ذخيره‌سازي بالاتري بوده که قبلا اين فضا فقط 10 تا 20 مگابايت بود اما امروزه به 2 ترابايت يا بيشتر نيز رسيده‌اند. در مقابل فلاپي ديسک‌ها معمولاً به 1.44 مگابايت و کمتر از آن نيز محدود مي‌شوند.
- فن‌آوري درايو ديسک سخت در حالي‌که همچنان در تمام رايانه‌ها يکپارچه است ، به طور قابل توجهي بهبود يافته است در مقابل فلاپي ديسک عمر محدودي داشته که از نظر پيشرفت محصول در دهه 1990 به پايان رسيد و در سال 2003 در اکثر رايانه‌هاي شخصي اختياري آغاز شد. (مقاله ويکي‌پديا خاطرنشان مي‌کند: از ژانويه 2007 ، تنها 2% از رايانه‌هاي فروخته شده در فروشگاه‌ها داراي درايو هاي فلاپي ديسک داخلي بودند).

 

 

براي مشاوره همين حالا با کارشناسان ما تماس بگيريد:شرکت طراحی سایت بهپردازان یک شرکت معتبر در زمینه طراحی سایت فروشگاهی، طراحی سایت شرکتی حرفه ای میباشد که آماده مشاوره رایگان در جهت توسعه کسب و کار اینترنتی میباشد.