منظور از Adsl در اينترنت چيست؟

منظور از Adsl در اينترنت چيست؟ | شرکت طراحي سايت بهپردازن

ADSL مخفف Asymmetric Digital Subscriber Line به معناي خط اشتراک ديجيتال نامتقارن است. اين تکنولوژي نسبتاً جديد است که خطوط تلفن فعلي را به راهي براي دستيابي به صوت و تصوير و تبادل اطلاعات با سرعت نسبتاً بالا تبديل مي کند. ADSL مي تواند بيش از 6Mb در ثانيه به مشترک تحويل دهد اين بدان معناست که بدون سرمايه گذاري زياد و با کابل هاي موجود مي توان ظرفيت را تا 50 برابر افزايش داد. با اين تکنولوژي حتي مي توان محتواي فعلي موجود در اينترنت را از متن به صوت تبديل کرد و ديگر احتياجي به کوچک کردن حجم تصاوير گرافيکي و در نتيجه کاهش کيفيت آنها نخواهد بود. مي توان به راحتي ويديو کنفرانس بين دانشگاهها و مراکز صنعتي برگزار کرد.

به طور کلي امروزه دو نوع اصلي اتصال به شبکه اينترنت وجود دارد:

1- اتصال به اينترنت از طريق خطوط تلفن ثابت

کاربران از طريق يک مودم معمولي، يا با استفاده از شبکه محلي در دفتر کار خود، يا از طريق يک مودم کابلي و يا با استفاده از يک اتصالDSLبه اينترنت متصل مي‌شوند.اتصالDSLيک اتصال پر سرعت است که از سيم‌هاي عادي به کار رفته در خطوط تلفن بهره مي‌برد.

2- اتصال به اينترنت از طريق خطوط تلفن همراه

انواع مودم سيم کارت خور متصل به خطوط تلفن همراه در اين زمينه کاربرد دارند. مودم‌هاي اينترنتي اپراتورهاي مخابراتي همراه در دو نوع کلي توليد و استفاده مي‌شوند.

مودم‌هاي اينترنال که به صورت توکار و داخلي در انواع موبايل وتبلت براي اتصال به اينترنت همراه استفاده مي‌شوند.

مودم‌هاي اکسترنال که مستقل از تلفن‌هاي موبايل و انواع تبلت، به اينترنت همراه متصل مي‌شوند.

به طور کلي معروفترين مودم‌هاي‌ اکسترنال اينترنت همراه شامل انواع مودمGSM، مودمGPRS، مودم2G، مودم3Gو مودم4G مي‌باشند.

پورت‌هاي يک مودمADSL

انواع پورت‌هاي يک مودمADSLعبارتند از:

- درگاه خط تلفن ثابت RJ-11 که تمامي مودم‌ها مجهز به اين پورت مي‌باشند و با استفاده از سوکت RJ-11 قابليت اتصال به خط تلفن ثابت را دارا مي‌باشند.

- پورت شبکه RJ-45 که تمامي مودم‌هايADSLداراي حداقل يک پورت شبکه هستند و از طريق اين پورت، اتصال مودم به يک دستگاه مصرف کننده اينترنت مانند پي سي، سرور، تجهيزات صنعتي، تجهيزات هوشمند سازي، پرينترهاي تحت شبکه و ساير تجهيزات و يا يک سوئيچ براي به اشتراک گذاري اينترنت ميان چندين مصرف کننده امکانپذير مي‌شود.

و بطور کلي اين دستگاه‌ها به صورت مودم 4 پورت، مودم 8 پورت و به صورت محدود، مودم 16 پورت به بازار مي‌آيند.

انواع مودمADSL

انواع مودمADSLبه صورت دو نوع مودم با سيم و مودمبيسيمدربازارموجودند. انواعمودماي دي اس البي سيم با نام‌هاي مودم واي فاي، مودم واي فايADSLو مودم وايرلسADSLشناخته مي‌شوند.

تفاوت مودم ADSL بي سيم با مودمADSLمعمولي

مودم‌هاي ADSLمعمولي يا همان مودمCombo ADSL، داراي يک پورتUSBو يک پورتLANهستند.

مودم‌هايوايرلسداراي 4 پـورتLANبوده و پـورتUSBندارند و همچنين قابليت ارتباط به صورتبي‌سيم را دارند که براي استفاده لپ تاپ و تلفن همراه مناسب مي‌باشند.

همچنين مزيت عمده مودم‌هاياي دي اس الوايرلس نسبت به نوع معمولي آندر اين است که تعداد بيشتري از کاربران به صورت همزمان امکان اتصال به اينترنت پر سرعتاز طريق اين مودم‌ها را خواهند داشت.

مباحث ويژه در مورد انواع مودمADSL

با استفاده از انواع مودم واي فاي ADSL مي‌توان شبکه را به سه بخش تقسيم نمود:

شبکه داخلي کابلي و شبکه داخلي وايرلس در يک طرف و شبکه اينترنت در طرف ديگر. بهعنوانمثال يک مودم واي فايخانگي را در نظر بگيريد، که از يک طرف به شبکه جهاني اينترنت و از طرفي به يک کامپيوتر پي سي و از طرف ديگر از طريق واي فاي به چندين گوشي هوشمند يا موبايل متصل است.

مودم‌هاي وايرلس برد بلند

مودم‌هاي واي فاي معمولا داراي برد کوتاه 50 تا 100 متر هستند که در فضاهاي باز بدون مانع جواب مي‌دهند.

انواع مودم واي فاي با برد زياد مانند مودم واي فاي با برد 1 کيلومتر يا مودم واي فاي با برد 500 متر که افراد بسياري خواهان آنها هستند، عملا در بازار وجود ندارند.

ممکن است اين سوال براي شما پيش بيايد که آيا امکان استفاده از يک مودم ADSL وايرلس براي طبقات يک ساختمان وجود دارد؟

بله، اما در صورت استفاده از يک مودم ADSL وايرلس در طبقات، تضميني براي پوشش دهي همه طبقات مورد نظرتان وجود ندارد و تنها زمان نصب مودمدر محل مي‌توانيد از پوشش دهي طبقات با برد آن اطلاع حاصل نماييد. اين موضوع به محل قرار گرفتن مودم، تعداد طبقات و نقشه ساختمان بستگي دارد.

در عوض تجهيزات ديگري به نام انواع راديو وايرلس و آنتن وايرلس وجود دارند که قابليت ايجاد شبکه وايرلس در هر چند صد متر تا چند ده کيلومتر را به ما مي‌دهند.

برخي کاربرد‌هاي انواع مودمADSL

در برخي از تجهيزات الکترونيکي مانند انواع دوربين مدار بسته که نياز به انتقال تصوير به يک دستگاه گيرنده مانند گوشي يا لپ تاپ و غيره دارند، براي انتقال تصاوير مي‌توان از مودماي دي اس الو در مناطقي که دسترسي به خط تلفن ثابت يا اينترنت ADSL وجود ندارد، مي‌توان از مودم4Gيا مودم سيم کارت خور بهره برد.

براي دوربين‌هاي مدار بسته معمولي که از دستگاه DVRياNVRبراي ضبط و مديريت تصاوير استفاده مي‌شوند بايد از انواع مودم سيم کارت خور، مودم LTE و مودم4Gبا پورت لن (LAN) استفاده نمود.

اما براي انواع دوربين مدار بسته بيسيم، دوربين واي فاي، دوربين کوچک و از اين قبيل، ديگر نيازي به استفاده از مودم لن دار نيست.

 

انواع ADSL و مقايسه آنها

1. ADSL

نوعي فناوري خط با پهناي باند ثابتي بوده که از اشکال DSL  به شمار ميروند . دسترسي پر سرعت ADSL روي شبکه مسي با پهناي باندي موازي با خطوط تلفن قرار ميگيرد .

2.   ADSL2

 

اين نوع شبکه پهناي باند بيشتر از شبکه ADSL را عرضه ميکند .اين مدل شبکه با استفاده از روشي به نام مدولاسيون سرعت دانلود 12 مگابايت بر ثانيه و سرعت اپلود يک مگابايت بر ثانيه ارائه ميکند .از نظر سرعت اتصال ADSL 2   سريع بوده وتنها در عرض سه ثانيه ميتواند متصل شود .

3.    ADSL 2+

جديد ترين نسل ADSL l  محسوب ميشود وپهناي باند بالاتري را ارعه ميدهد ولي کماکان از همان خطوط مسي بهره ميگيرند .

اين مدل نوع شبکه 24 مگابايت بر ثانيه سرعت اتصال دارد ولي همچنان يک مگابايت بر ثانيه سرعت اپلود را ارائه دارد .

عوامل موثر برسرعت ADSL

1-فاصله از مرکز اصلي تلفن

2-وضعيت و سلامت خطوط مسي منتقل کننده اينترنت

3-تداخلات خارجي برق و يا جفت شدن به سيم خطوط مسي

4- عملکرد و پهناي باند سرور مورد نظر (سرور مقصد )

تفاوت ها و شباهت هاي کلي ميان ADSL+  و ADSL2+

1-هردو مدل مذکور از روتر هاي واي فاي استفاده ميکنند .

2- در ADSL2+ روتر هاي از وايفاي داخلي بهره مند ميباشند . (voIP)
 
 

براي مشاوره همين حالا با کارشناسان ما تماس بگيريد: شرکت طراحی سايت بهپردازان، در طول 17 سال فعاليت خود، با به کارگيري تيم‌های تخصصی در زمينه‌ی طراحی سایت و اپليکيشن، نمونه‌هاي قدرتمندي در  نمونه سايت خارج از کشور ، طراحی سایت فروشگاهی و ... دارد. براي مشاوره همين حالا با کارشناسان ما تماس بگيريد: