سيستم عامل چيست

در فرهنگ رايانه سيستم عامل (Operating System) اساسي‌ترين برنامه سيستمي است که مديريت کليه منابع سيستم را به عهده گرفته و بستري فراهم مي سازد که برنامه‌هاي کاربردي مي‌توانند بر روي آن اجرا شوند.

سيستم عامل

در فرهنگ رايانه سيستم عامل (Operating System) اساسي‌ترين برنامه سيستمي است که مديريت کليه منابع سيستم را به عهده گرفته و بستري فراهم مي سازد که برنامه‌هاي کاربردي مي‌توانند بر روي آن اجرا شوند.

دلايل ايجاد سيستم عامل

يک سيستم کامپيوتري پيشرفته از يک يا چند پردازنده، مقداري حافظه اصلي، ديسک ها، چاپگر ها، صفحه کليد، صفحه نمايش، واسط هاي شبکه اي و ديگر دستگاه هاي ورودي و خروجي تشکيل شده است.
اين اجزا در کنار يکديگر يک سيستم پيچيده را به وجود آورده اند. نوشتن برنامه هايي که تمامي اين عناصر را مديريت کرده و از آنها به طور صحيح، بهينه و کارآمد استفاده نمايد، کار بسيار مشکلي است. اگر هر برنامه نويس مجبور باشد با مفاهيمي نظير نحوه کار دستگاه هاي ورودي خروجي گوناگون آشنا باشد، بسياري از برنامه ها هرگز نوشته نخواهد شد. به همين دليل، از سالها قبل به وضوح مشخص بود که بايد روش هايي يافت که برنامه نويسان را از پيچيدگي هاي سخت افزار دور نگه دارد. تلاش هاي گسترده، منجر به ايجاد يک لايه نرم افزاري روي سخت افزار شد که همه اجزاي سيستم را کنترل نموده و کار برنامه نويسان را راحت تر کند.
به اين لايه نرم افزاري سيستم عامل مي گويند.

وظايف سيستم عامل

سيستم عامل دو کار عمده انجام مي‌دهد
1-در نگرش پايين به بالا، منابع منطقي (مانند فايل ها) و منابع فيزيکي (مانند دستگاه هاي سخت افزاري) رايانه را مديريت و کنترل مي کند.
2-در نگرش بالا به پايين، وظيفه سيستم عامل اين است که يک ماشين توسعه يافته (Extended Machine) يا ماشين مجازي ( Virtual Machine) را به کاربران ارائه کند تا آنها بتوانند آسان تر برنامه نويسي نمايند و درگير پيچيدگي هاي سخت افزاري رايانه نشوند.

براي مشاوره همين حالا با کارشناسان ما تماس بگيريد: شرکت طراحی سايت بهپردازان، در طول 17 سال فعاليت خود، با به کارگيري تيم‌های تخصصی در زمينه‌ی طراحی سایت و اپليکيشن، نمونه‌هاي قدرتمندي در  نمونه سايت خارج از کشور ، طراحی سایت فروشگاهی و ... دارد. براي مشاوره همين حالا با کارشناسان ما تماس بگيريد: