محتوای همیشه سبز (Evergreen Content) چیست

محتوای همیشه سبز چیست

محتواي هميشه سبز چيست و چگونه مي‌توانيد از آن براي استراتژي بازاريابي محتوا استفاده کنيد؟ به بيان ساده، محتوايي که مفهوم خود را حفظ مي‌کند، به زمان حساس نيست و مدت‌ها پس از انتشار، به جذب ترافيک ادامه مي‌دهد. در ادامه، فرمت‌هايي را که به بهترين نحو مکمل اين رويکرد توليد محتوا و چگونگي کارکرد آن براي هستند، ليست کرده‌ايم

 

محتواي هميشه سبز چيست؟

محتواي هميشه سبز، محتواي بهينه‌سازي شده براي جست‌وجو است که پيوسته مرتبط و با مفهوم است و همان‌طور که از نام‌اش پيداست، در مدت زمان طولاني براي خوانندگان «تازه» باقي مي‌ماند. ممکن است فکر کنيد که تمام محتواي آن‌لاين پايدار است. به هر حال، يک پست بلاگ پس از انتشار ناپديد نمي‌شود. اما محتواي هميشه سبز متفاوت است. در طولاني مدت همچنان مرتبط است، با گذشت زمان، ترافيک جست‌وجوي آن افزايش مي‌يابد.

 

فرمت‌هاي رايج محتواي هميشه سبز

در زير برخي فرمت‌هاي رايج هميشه سبز که ممکن است ايجاد آن‌ها را در نظر بگيريد آورده شده است:

 

 

توليد اين فرمت‌ها به طور خودکار محتواي شما را هميشه سبز نمي‌کند، اما امکان «هميشه سبز» شدن اين نوع محتوا بيشتر از ساير قالب‌ها است. ويديوهاي آموزشي که اطلاعات مفيدي ارائه مي‌دهند، مانند نحوه‌ي تعويض لاستيک، طول عمر بيشتري نسبت به ويدئوهاي کم‌تر کاربردي دارند. اکنون که برخي قالب‌هاي کليدي براي ايجاد محتواي هميشه سبز را درک کرده‌ايد، نحوه‌ي استفاده از آن‌ها را در مشاهده مي‌کنيد:

 

روشهاي ايجاد مقاله يا بلاگ هميشه سبز

به سوالات متداول کاربران/مخاطبان خود پاسخ دهيد.

نکات آموزشي، توضيحات يا توصيه‌هايي مربوط به صنفي که در آن فعاليت داريد دهيد.

مفاهيم رايج صنعت که ممکن است براي خوانندگان گيج کننده باشد را توضيح دهيد.

 

نمونه‌هايي از محتواي هميشه سبز

در ادامه، چند نمونه‌ي خاص از آن‌چه که براي صنايع مختلف مقاله‌هاي هميشه سبز در نظر گرفته مي‌شود آورده شده است:

 

 

البته برخي يا همه اين موضوعات مربوط به تجارت شما نخواهد بود. شما بايد محتوايي ايجاد کنيد که براي مخاطبان خاص شما ارزش ايجاد کند. بخش دشوار محتواي هميشه سبز اين است که اغلب محبوب‌ترين موضوعات صنعت قبلاً، شايد حتي صدها بار، پوشش داده شده است. در اين مورد، شما بايد نگرش منحصر به فرد خود را در مورد موضوع ايجاد کنيد يا کلمات کليدي طولاني را جست‌وجو کنيد که داراي ترافيک مناسبي هستند اما رقابت چنداني ندارند. با اين کار محتواي شما ارزش‌مندتر و احتمال افزايش نتايج موتورهاي جست‌وجو بيش تر مي‌شود.

 

آنچه محتواي هميشه سبز نيست

براي توضيح بيشتر محتواي هميشه سبز، بياييد به آن‌چه که «نيست» بپردازيم. براي روشن شدن بهتر اينکه چه نوع نوشتاري «هميشه سبز» در نظر گرفته مي‌شود، مي‌توانيم بررسي کنيم که کدام موارد به طور خاص هميشه سبز نيستند.

 

به ياد داشته باشيد، محتواي هميشه سبز تاريخ انقضاي واقعي ندارد و ارزش خود را در دراز مدت حفظ مي‌کند، بنابراين مقاله‌اي در مورد انتخابات رياست جمهوري يا ترندهاي بازاريابي امسال ممکن است در حال حاضر محتواي پرطرفداري باشد اما به عنوان محتواي هميشه سبز، در نظر گرفته نخواهد شد.

 

نکاتي براي نگارش مطالب هميشه سبز

اکنون که مي‌دانيد محتواي هميشه سبز به طور قطع چه چيزي هست و چه چيزي نيست، همراه با انواع فرمت‌هايي که بهترين نتيجه را ايجاد مي‌کنند، در اينجا نکات خاصي براي توليد محتواي هميشه سبز آورده شده است:

 

  1. کلمات کليدي مناسب انتخاب کنيد: قبلا به طور مختصر اشاره کرديم که ممکن است کلمات کليدي بلند بهتر باشند. اگر افراد در جست‌وجوي آن موضوع نباشند، حتي ماندگارترين محتواي هميشه سبز ارزش چنداني ندارد، بنابراين در مورد کلمات کليدي خود تحقيق کنيد.
  2. SEO را بهينه‌سازي کنيد. هنگامي که کلمات کليدي خود را (يکي در هر محتوا) داريد، فراموش نکنيد که از بهترين شيوه‌هاي سئو براي بهينه‌سازي داخلي استفاده کنيد. تگ آلت را به تصاوير اضافه کنيد و کلمه‌ي کليدي را در عنوان، آدرس اينترنتي و متن اصلي قرار دهيد اما کلمات کليدي را پشت هم انباشت نکنيد! همچنين بايد مقاله‌هاي هميشه سبز مرتبط را با هم پيوند دهيد تا رتبه‌ي سئو را بهبود بخشيد.
  3. براي مبتديان بنويسيد: ممکن است نياز داشته باشيد که تخصص خود را به اشتراک بگذاريد، اما اين کار را به گونه‌اي انجام دهيد که براي مبتديان مناسب باشد. به احتمال زياد، متخصصان درباره‌ي موضوعات کلي جست‌وجو نمي کنند و شما مي‌خواهيد محتواي هميشه سبز براي مخاطبان زياد و متعدد ايجاد کنيد.
  4. از زبان بيش از حد فني اجتناب کنيد: مبتديان به همان شيوهي نکته‌ي قبلي، بيش‌تر مردم زبان بيش از حد فني را نمي‌فهمند، بنابراين سعي کنيد در صورت امکان از استفاده از آن اجتناب کنيد.
  5. محتواي خود را دوباره مورد استفاده قرار دهيد: هنگامي که يک محتواي عالي ايجاد مي‌کنيد، راه‌هاي زيادي وجود دارد که مي‌توانيد آن را تغييرداده و ايده‌هاي عالي خود را در قالب‌هاي مختلف دوباره استفاده کنيد.

 

محتواي هميشه سبز تنها راه موفقيت نيست

محتواي هميشه سبز عالي است، اما فکر نکنيد که هر چيزي که ايجاد مي‌کنيد بايد هميشه سبز باشد. محتواي وابسته به زمان و به‌روز هم مهم هستند. اين موارد براي کمپين‌هاي بازاريابي کوتاه مدت، زماني مناسب است که مي‌خواهيد در مدت زمان کوتاه ترافيک زيادي ايجاد کنيد. بهترين استراتژي بازاريابي محتوا شامل ترکيبي از پست‌هاي هميشه سبز طولاني مدت و مقالات موضوعي بيشتر است.

 

محتواي هميشه سبز را در بلاگ خود دفن نکنيد

وقتي محتواي هميشه سبز خود را ايجاد کرديد، آن را به سادگي در بلاگ خود ذخيره نکنيد. اگر محتواي خود را منتشر و آن را رها کنيد، به نتايج مورد نظر خود نخواهيد رسيد. در عوض، بايد تلاش کنيد تا محتواي هميشه سبز ارزشمند خود را برجسته کنيد تا بلافاصله توسط بازديدکنندگان سايت قابل مشاهده و دسترسي باشد. چند روش براي انجام اين کار وجود دارد:

 

 

روش(هاي) توليد محتواي هميشه سبز به اندازه‌ي نحوه‌ي برجسته کردن محتوا و ايجاد بهترين فرصت را براي موفقيت مهم نيست.

 

محتواي هميشه سبز را به طور مرتب به روز کنيد

علاوه بر برجسته‌سازي محتواي خود، بايد از به روز بودن آن نيز اطمينان حاصل کنيد. در حالي که کارهاي زيادي براي به‌روزرساني محتواي هميشه سبز نبايد انجام دهيد، يافته‌هاي جديدي وجود خواهد داشت، مقالات جديدي که مي‌توانيد به آن‌ها لينک دهيد و ساير پيشرفت‌هاي جديد. علاوه بر اين، به‌روزرساني محتوا و تاريخ انتشار آن مي‌تواند به رتبه‌بندي SEO کمک کند. اين يک استاندارد ثابت شده است که چگونه به‌روزرساني محتواي هميشه سبز مي‌تواند به طور چشمگيري براي رتبه‌بندي SEO مفيد باشد. هنگامي که محتواي خود را به‌روز کرديد، آن را به عنوان يک محتواي جديد تبليغ کنيد. براي مشاهده‌ي اينکه آيا محتواي شما در طول زمان در رتبه‌بندي جست‌وجو افت کرده است و قطعا بايد به روز شود، از ردياب موقعيت Ahrefs استفاده کنيد. با استفاده از اين ابزار، مي‌توانيد ايميل خلاصه هفتگي خود را بررسي کنيد تا ببينيد اگر مي‌خواهيد محتواي شما پيدا شود، کدام يک از صفحات نياز به تلاش بيشتري دارد. به ياد داشته باشيد، دائماً محتواي جديدي ايجاد مي‌شود و برخي از آن‌ها براي همان کلمات کليدي مورد نظر شما رقابت خواهند کرد. براي حفظ رتبه‌ي برتر بايد محتواي خود را تازه و جامع نگه داريد.

 

هنگام به روز رساني محتوا، عناصر زير را در نظر داشته باشيد:

 

ايده‌هاي محتواي هميشه سبز

آيا هنوز مغز خود را براي برخي فرمت‌هاي هميشه سبز که براي تجارت شما مفيد است، به کار گرفته‌ايد؟ در اينجا يک ليست جامع وجود دارد که ممکن است کمک کند. وقتي دچار مشکل شديد به اين ليست مراجعه کنيد. ايجاد محتواي هميشه سبز بايد يک هدف مداوم براي کار و کسب شما باشد، بنابراين به احتمال زياد شما از برخي قالب‌ها در برخي مواقع استفاده خواهيد کرد.

 

 

 شرکت طراحی سايت بهپردازان، در طول 17 سال فعاليت خود، با به کارگيري تيم‌های تخصصی در زمينه‌ی طراحی سایت و اپليکيشن، نمونه‌هاي قدرتمندي در  نمونه سايت خارج از کشور ،طراحی سایت فروشگاهی و ... دارد. براي مشاوره همين حالا با کارشناسان ما تماس بگيريد:

 

021 - 88 74 91 24

021 - 88 74 97 25

021 - 88 74 97 26

 

 

 

منبع: digitalmarketinginstitute.com