بیزنس پلن (Business Plan) یا طرح کار و کسب چیست؟

بیزنس پلن (Business Plan) یا طرح کار و کسب چیست؟

بيزنس پلن (Business Plan) يا طرح کار و کسب چيست؟

هر کار و کسب کوچک نيازمند يک طرح تجاري دقيق است. دريابيد که بيزنس پلن چگونه مي‌تواند به رشد و موفقيت تجارت شما کمک کند، چرا اينقدر مهم است و چگونه بايد شروع کرد. بيزنس پلن يا طرح کار و کسب، يکي از مهم‌ترين مراحل راه‌اندازي يک کار و کسب کوچک موفق است، چه به عنوان يک معامله‌گر انفرادي، شارکت يا شرکت با مسئوليت محدود. آن‌جاست که روياهايتان را به يک برنامه‌ي عملي تبديل مي‌کنيد. بررسي خواهيم کرد که طرح تجاري چيست، چرا به آن نياز داريد و چگونه مي‌تواند تجارت شما را شکل دهد.
 

بيزنس پلن يا طرح کار و کسب چيست و چرا به آن نياز داريم؟

يک طرح تجاري يک سند مکتوب ضروري است که توضيحات و نماي کلي آيندهي شرکت شما را ارائه مي‌دهد. همه‌ي مشاغل بايد يک طرح تجاري داشته باشند. اين برنامه بايد استراتژي تجاري و اهداف کليدي شما را براي رسيدن از جايي که اکنون هستيد به جايي که مي‌خواهيد در آينده باشيد توضيح دهد.

  • چگونه مي‌توانيد کار و کسب خود را سودآورتر کنيد، منابع بيشتري به دست آوريد يا دارايي‌هاي خود را افزايش دهيد؟
  • برنامه‌هاي شما براي رشد در بازار هدف چيست؟
  • کار و کسب خود را در يک، سه يا پنج سال، کجا مي‌بينيد؟
هرکس که شرکت جديدي تاسيس مي‌کند بايد يک طرح تجاري داشته باشد. هم‌چنين مي‌تواند يک ابزار مهم براي يک شرکت تاسيس شده باشد که در جهت جديدي حرکت مي‌کند.
 

طرح کار و کسب شما بايد چه کاري انجام دهد؟

در ابتدايي‌ترين آن، طرح کلي کار و کسب، بايد توضيح دهد که قصد انجام چه‌کاري داريد و چگونه مي‌خواهيد آن را انجام دهيد. شما بايد استراتژي‌هاي خود را در سراسر تجارت، از جمله پيش‌بيني‌هاي مالي، بازاريابي و برنامه‌هاي عملياتي ترسيم کنيد.
 

مروري بر کسب و کار شما

بيزنس پلن شما بايد با هدف ارائه‌ي يک طرح کلي از شرکت، استراتژي تجاري و برنامه‌ي عمل شما باشد.

  • چگونه درآمد کسب خواهيد کرد و براي رسيدن به اهداف خود بايد چه کار کنيد؟
  • اهداف شما چيست و چگونه به آن‌ها خواهيد رسيد؟
آگاهي از اهداف بلند مدت به شما کمک مي‌کند تا در جهت انجام کارهاي روزمره در کار و کسب خود گام برداريد. همچنين بايد به عنوان معياري براي عملکرد شرکت شما باشد. به رقابت خود در صنعت نگاه کنيد و فکر کنيد که چرا کار و کسب شما در جايي که ديگران شکست بخورند موفق خواهد شد. ممکن است بخواهيد براي درک بيشتر از فضاي و مکان‌هاي اخير تغييرات يا نوآوري‌ها، رقبا را تجزيه و تحليل کنيد.
 

شما کسب و کار خود را بهتر مي شناسيد

بيزنس پلن شما نشان مي‌دهد که درک روشني از تجارت و بازاري که در آن فعاليت مي‌کند داريد. اين برنامه بايد نحوه‌ي عمل‌کرد شما در سال‌هاي آينده و چگونگي غلبه بر موانع احتمالي را مشخص کند. هم‌چنين بايد يک ابزار مفيد براي موارد زير باشد:

  • تمرکز کنيد و ايده‌ها را توسعه دهيد
  • اولويت‌هاي تجاري خود را مشخص کنيد
  • به گزينه‌ها فکر کنيد، فرصت‌ها را شناسايي کرده و از آن‌ها حداکثر استفاده را ببريد
الزامات بودجه‌ي خود را توضيح دهيد

بيش‌تر بانک ها و وام‌دهندگان نياز به يک برنامه‌ي تجاري دقيق، از جمله وام‌هاي اوليه دارند، بنابراين برنامه ريزي مالي ضروري است. يک برنامه‌ي عميق به شما کمک مي‌کند تا بانک‌ها، سرمايه‌گذاران بالقوه و ديگر مخاطبين کليدي را متقاعد کنيد تا از شما حمايت کنند و کمک کنند تا تجارت خود را توسعه دهيد.

جذب استعداد

 با رشد، ممکن است به دنبال استخدام کارکنان و افزايش منابع خود باشيد. اين طرح هم‌چنين مي‌تواند براي جذب مديران ارشد جديد، شرکاي تجاري و توزيع‌کنندگان مهم باشد.

  • چشم‌انداز شرکت شما چيست؟
  • بيانيهي ماموريت شما چيست؟
  • چرا کسي مي‌خواهد با شما کار کند؟

طرح کار و کسب شما بايد شامل چه مواردي باشد؟

يک طرح تجاري بايد شامل هفت بخش اصلي باشد:

  1. خلاصه اجرايي
  2. شرح يک کسب و کار
  3. جزئيات استراتژي هاي بازار
  4. تجزيه و تحليل رقبا
  5. يک طرح طراحي و توسعه محصولات و خدمات شما
  6. اطلاعات در مورد عمليات و برنامه مديريت شما
  7. اطلاعات مالي ، برنامه ريزي و عوامل

بخش عوامل مالي شما بايد شامل صورت درآمد، پيش‌بيني يا صورت جريان وجوه نقد و ترازنامه باشد. هدف از اين کار ارائه‌ي تصوير دقيق از ارزش فعلي شرکت و توانايي شما در پرداخت قبوض و کسب سود است.

 

همين حالا يک طرح تجاري دارم، چرا بايد آن را تغيير دهم؟

طرح کار و کسب يکي از مراحل مهم شروع يک تجارت است، اما نبايد به فراموشي سپرده شود. با بازبيني و به روزرساني منظم برنامه‌هاي خود، بيزنس پلن به ابزاري براي اندازه‌گيري موفقيت يا حمايت از شما در مسير جديد تبديل مي‌شود.

شرکت طراحی سايت بهپردازان، در طول 17 سال فعاليت خود، با به کارگيري تيم‌های تخصصی در زمينه‌ی طراحی سایت و اپليکيشن، نمونه‌هاي قدرتمندي در  نمونه سايت خارج از کشور ،طراحی سایت فروشگاهی و ... دارد. براي مشاوره همين حالا با کارشناسان ما تماس بگيريد:

021 - 88 74 91 24

021 - 88 74 97 25

021 - 88 74 97 26



منبع: fsb.org.uk