چگونه یک نام مناسب برای برند خود انتخاب کنیم؟

چگونه یک نام مناسب برای برند خود انتخاب کنیم؟ چگونه برند بسازیم؟

چگونه يک نام مناسب براي برند خود انتخاب کنيم؟

يافتن نامي مناسب براي استارت‌آپ يا برند شما مي‌تواند تاثير به‌سزايي در موفقيت‌تان داشته باشد. نام اشتباه مي‌تواند بيش از عدم برقراري ارتباط با مشتريان مشکل‌ساز باشد. انتخاب نامي اشتباه، مي‌تواند منجر به مشکلاتي حل ناشدني تجاري و حقوقي شود. در مقابل، يک نام واضح و قدرتمند مي‌تواند در تلاش‌هاي بازاريابي و برندسازي شما بسيار مفيد باشد. در ادامه، 12 پيشنهاد مفيد درباره‌ي نحوه‌ي ايجاد يک نام برنده براي کار و کسب‌تان آورده شده است:

1. از نام‌هايي با املاي دشوار دوري کنيد.

شما نمي‌خواهيد که مشتريان بالقوه در پيدا کردن کار و کسب شما در فضاي مجازي دچار سردرگمي شوند. (هرگز نفهميدم چگونه Flickr به عنوان نام سايت اشتراک‌گذاري عکس مطرح شده است.) دوست نداريد مدام در حال اصلاح ديکته‌ي اشتباه نام خود باشيد. آن را ساده نگه داريد.

2. نامي انتخاب نکنيد که با رشد تجارت‌تان، محدودکننده باشد.

انتخاب‌هاي بسيار دقيق و جزئي مي‌تواند در ادامه‌ي مسير براي‌تان مشکلاتي ايجاد کند. تصور کنيد اگر جف بيزوس نام «OnlineBooks» {به معناي کتاب‌هاي آن‌لاين. فعاليت ابتدايي آمازون فروش آن‌لاين کتاب بود} را به جاي «آمازون»‌ انتخاب کرده بود. پس نام برند خود را به گونه‌اي انتخاب کنيد که محدود به محل جغرافيايي يا کالايي خاص نباشد.

3.يک جست‌وجوي کامل آن‌لاين انجام دهيد.

وقتي نامي که دوست داريد را انتخاب کرديد، آن را در اينترنت جست‌وجو کنيد. بيش‌تر وقت‌ها متوجه مي‌شويد که شخص ديگري از آن نام تجاري استفاده مي‌کند. در اين صورت، با اين‌که شايد اين‌جا پايان راه نباشد، ولي بايد بيش‌تر فکر کنيد.

4. دامين نام تجاري خود را به صورت .com خريداري کنيد.

ترجيح من قويا بر اين است که نام دامنه‌ي .com را براي کار و کسب خود تهيه کنيد تا جايگزين‌هايي مانند .biz، .org، .net يا ساير TLDهاي احتمالي ديگر. مشتريان نام دامنه‌ي .com را بيش‌تر با يک تجارت سازمان يافته مرتبط مي‌دانند. بدون شک، شخصي قبلا نام دامنه‌ي .com مورد نظر شما را خريداري کرده ولي بسياري از اين مالکان، اين دامين‌ها را با قيمت مناسب به فروش مي‌رسانند. کسب دامين .com مورد نظر خود را به چشم يک سرمايه‌گذاري تجاري نگاه کنيد. شما مي‌توانيد در دسترس بودن نام دامنه را به وسيله‌ي وب‌سايت‌هايي مانند GoDaddy.com و NetworkSolutions.com بررسي کنيد. اگر نام مورد نظرتان قبلا پر شده باشد، بيش‌تر وقت‌ها مي‌توانيد مالک دامنه را رديابي کنيد و ببينيد آيا به وسيله‌ي ابزار Whois در GoDaddy و NetworkSolutions مايل به فروش آن هستند يا خير. هم‌چنين از ثبت کردن نام برند خود در رسانه‌ها و شبکه‌هاي اجتماعي محبوب مانند «فيس‌بوک»، «توييتر» و ... اطمينان حاصل کنيد.

5.از نامي استفاده کنيد که بار معنايي داشته باشد.

در حالت ايده‌آل، شما مي‌خواهيد که نام کار و کسب‌تان چيزي معنادار و مثبت مربوط به تجارت خودتان منتقل کند. آيا مردم مي‌توانند به سرعت به موضوع کار و کسب شما پي ببرند؟ در حالي که نام‌هاي بي‌معني مانند «گوگل»، «ياهو» يا «Zappos» به دليل جذابيت‌شان ممکن است مقبول به نظر برسند، ولي برندسازي آن‌ها براي شما هزينه‌ي بسيار زيادي خواهد داشت. براي نمونه، نام دامنه‌ي OnlineTickets.com {به معناي بليت آن‌لاين} به دليل انتقال موضوع کار و مفيد بودن براي دست‌يابي به «اهداف سئو»، نبوغ‌آميز است.

6. برندهاي ثبت شده را بررسي کنيد.

از مراجع رسمي، وضعيت ثبتي نام برند و لوگوي خود را پيگيري کنيد. که در آينده براي ثبت رسمي آن دچار مشکل نشويد.

7. جذابيت نام را بررسي کنيد

بديهي است که نمي‌خواهيد نامي کسل کننده براي کار و کسب خود داشته باشيد، اما هم‌چنين نمي‌خواهيد زيادي نامربوط باشد. شما مي‌خواهيد پرسنل‌تان قادر باشند بدون ترديد نام محل‌کار خود را بگويند و با جامعه‌ي هدف شما هم‌خواني داشته باشد.

8.بازخورد ديگران درباره‌ي نام خود را بررسي کنيد.

5 يا 10 نام مختلف را به وسيله‌ي دوستان، اعضاي خانواده و هم‌کاران مورد اعتماد بررسي کنيد. هم‌چنين از بازخورد جامعه‌ي هدف هم بررسي کنيد. مطمئن شويد که نام مورد نظرتان هيچ معناي منفي نداشته باشد. جنرال موتورز، نام يکي از مدل‌هاي جديد خودروهاي خود را Nova گذاشت بدون توجه به اين‌که اين کلمه در زبان اسپانيش معناي «نمي‌رود / بدون حرکت» است.

9.مطئن شويد که با بيان با صداي بلند، گوش‌نواز باشد.

گاهي نام‌ها روي کاغذ خوب به نظر مي‌رسند، اما وقتي با صداي بلند گفته مي‌شوند، وحشت‌ناک مي‌شوند. و اگر با صداي بلند هم جذاب بود، مطمئن شويد مردم در نحوه‌ي نگارش آن گيج نمي‌شوند.

10. مطمئن شويد که شخصا از نام انتخابي راضي هستيد.

به عنوان مالک کار و کسب، مجبور خواهيد بود به مدت طولاني با اين نام زندگي کنيد؛ پس مطمئن شويد که از آن راضي هستيد و باور داشته باشيد که براي مشتريان‌تان طنين‌انداز خواهد شد. از همان ابتدا براي درست انجام شدن آن زمان بگذاريد.
 

براي مشاوره همين حالا با کارشناسان ما تماس بگيريد: شرکت طراحی سایت بهپردازان یک شرکت معتبر در زمینه طراحی سایت فروشگاهی، طراحی سایت شرکتی حرفه ای میباشد که آماده مشاوره رایگان در جهت توسعه کسب و کار اینترنتی میباشد.

 

021 – 88 74 97 24
021 – 88 74 97 25
021 – 88 74 97 26