اصول طراحی سایت مدرن و بروز

اصول طراحی سایت مدرن و بروز

يک وب‌سايت با طراحي کارآمد، بايد کارکرد مورد نظر خود را به همراه انتقال پيام خاص خود، ضمن مشارکت بازديدکننده انجام دهد. عوامل مختلفي مثل ثبات، رنگ‌بندي، تايپوگرافي، تصاوير، سادگي و عمل‌کرد مناسب همه در طراحي يک وب‌سايت خوب نقش دارند. عوامل کليدي زيادي در طراحي وب‌سايت وجود دارد که به درک آن توسط کاربر کمک مي‌کند. يک وب‌سايت خوب، مي‌تواند به ايجاد اعتماد مخاطب کمک کرده و بازديدکنندگان را براي اقدام مورد نظر راهنمايي مي‌کند. ايجاد يک تجربه‌ي کاربري عالي شامل حصول اطمينان از بهينه بودن طراحي وب‌سايت براي کاربردپذيري (usability) از نظر فرم و زيبايي‌شناسي و سادگي استفاده  (functionality) از آن است. در ادامه، چند راهنمايي براي بررسي پروژه‌هاي وب آورده شده که به شما کمک خواهد کرد.

براي مشاوره همين حالا با کارشناسان ما تماس بگيريد: شرکت طراحی سایت بهپردازان یک شرکت معتبر در زمینه طراحی سایت فروشگاهی، طراحی سایت شرکتی حرفه ای میباشد که آماده مشاوره رایگان در جهت توسعه کسب و کار اینترنتی میباشد.

راهنمايي براي اصول طراحي سايت مدرن و بروز

1. هدف وب‌سايت

وب‌سايت شما مي‌بايست نيازهاي کاربر را مرتفع سازد. يک هدف ساده و روشن در همه‌ي صفحات به کاربر کمک مي‌کند تا با آن‌چه ارائه مي‌دهيد در تعامل باشد. هدف وب‌سايت شما چيست؟ آيا اطلاعات عملي مانند «راهنماي چگونگي انجام ...» ارائه مي‌دهيذ؟ آيا يک وب‌سايت سرگرمي مانند پوشش اخبار ورزشي است يا کالايي به کاربر مي‌فروشيد؟ وب‌سايت‌ها ممکن است اهداف مختلفي داشته باشند، اما اهدافي اساسي هم وجود دارد که در همه‌ي وب‌سايت‌ها مشترک است.
  • توصيف تخصصي
  • ايجاد اعتبار
  • ايجاد سرنخ
  • فروش و خدمات پس از فروش

2.  سادگي

در مبحث تجربه‌ي کاربري و کاربردپذيري وب‌سايت، سادگي بهترين انتخاب است. در ادامه، روش‌هاي دست‌يابي به اين مهم از طريق طراحي آورده شده.

رنگ‌بندي

رنگ‌ها قادر به انتقال پيام هستند و مي‌توانند احساسات را برانگيخته کنند. يافتن يک پالت رنگي متناسب با نام تجاري‌تان به شما امکان مي‌دهد رفتار مشتري را در قبال برند خود تحت‌تاثير قرار دهيد. تنوع را به کم‌تر از 5 رنگ محدود کنيد. رنگ‌هاي مکمل عمل‌کرد بسيار خوبي دارند و ترکيب رنگ‌هاي دل‌پذير باعث افزايش تعامل مشتري شده و حس خوبي به کاربر منتقل مي‌کند.

تايپوگرافي

تايپوگرافي نقش مهمي در وب‌سايت شما ايفا مي‌کند. به عنوان تفسير ديداري از «صداي برند» شما، تايپوگرافي نيازمند توجه و اقدام است. طرح حروف (typeface) بايد خوانا باشد و حداکثر از 3 فونت مختلف در وب‌سايت استفاده کنيد.

تصويرسازي

هر جنبه‌ي ديداري که در برقراري ارتباط مورد استفاده قرار مي‌گيرد، شامل عکاسي، تصويرگري (illustration)، فيلم و همه‌ي اشکال گرافيکي، تصويرسازي است. تصويرسازي مي‌بايست رسا باشد و با جذب روحيه شرکت، تجسمي از شخصيت برند (brand personality) باشد. بيش‌تر اطلاعات اوليه‌اي که ما در وب‌سايت‌ها دريافت مي‌کنيم، اطلاعات ديداري است و به عنوان اولين برداشت، مهم است که از تصاويري با کيفيت بالا براي ايجاد حس حرفه‌اي‌گري و اعتبار در ذهن بازديدکنندگان استفاده مي‌شود.
 

3- ناوبري يا پيمايش

پيمايش به معناي برقراري ارتباط مخاطب با سيستم است براي دست‌يابي هرچه راحت‌تر به آن‌چه که مي‌خواهد پيدا کند. نحوه‌ي پيمايش وب‌سايت، کليد حفظ بازديدکنندگان است. اگر پيمايش در وب‌سايت‌ها گيج کننده باشد، بازديدکنندگان منصرف مي‌شوند و آن‌چه نياز دارند را در جاي ديگر پيدا مي‌کنند. طراحي ساده، شهودي و با ثبات مسير پيمايش در هر صفحه‌ي وب‌سايت کليدي است.

4- الگوي خوانش F شکل

الگوي خوانش F شکل رايج‌ترين روش بازديد از متون وب‌سايت‌هاست. مطالعات رديابي چشم نشان داده است که بيش‌تر آن‌چه مردم مي‌بينند در قسمت بالا و چپ صفحه است. طرح F شکل، الگوي طبيعي مطالعه‌ي ما (چپ به راست و بالا به پايين) را تقليد مي‌کند. يک وب‌سايت با طراحي موثر، با الگوي طبيعي خوانش بازديدکنندگان سازگار است.

5- سلسله مراتب بصري

سلسله مراتب بصري، ترتيب قرارگيري عناصر بر اساس اهميت آن‌هاست. اين کار توسط اندازه، رنگ، تصوير، کنتراست، تايپوگرافي، فضاي سفيد، بافت و استايل انجام مي‌شود. يکي از مهم‌ترين کارکردهاي سلسله مراتب بصري، ايجاد يک نقطه‌ي کانوني است. اين مهم‌ترين اطلاعات را به بازديدکنندگان نشان مي‌دهد.

6- محتوا

يک وب‌سايت کارآمد، هم از نظر «طراحي» و هم از نظر «محتوا» عالي است. استفاده از گويش جذاب و محتواي عالي مي‌تواند بازديدکنندگان را جذب کرده و تحت‌تاثير قراردهد و آن‌ها را به «مشتري» تبديل کند.

7- طرح‌بندي بر اساس خطوط شبکه‌اي

خطوط شبکه‌اي به ساختاربندي طراحي شما کمک مي‌کنند و محتواي‌تان را مرتب مي‌کنند. اين خطوط به هم‌ترازي عناصر کمک مي‌کنند و صفحه را تميز نگه مي‌دارند. طراحي مبتني بر خطوط شبکه‌اي محتوا را به صورت يک ساختار شبکه‌اي مستحکم و تميز با ستون‌ها و صف‌آرايي منظم تبديل مي‌کند و منجر به شکل‌گيري يک وب‌سايت زيبا و مرتب مي‌شود.

8- زمان بارگيري

انتظار براي بارگيري يک وب‌سايت باعث از دست دادن بازديدکنندگان مي‌شود. تقريبا نيمي از بازديدکنندگان وب انتظار دارند وب‌سايت‌ها در 2 ثانيه يا کم‌تر بارگيري شود و به شکل به‌القوه سايتي را که در عرض 3 ثانيه بارگيري نشود ترک خواهند کرد. بهينه‌سازي اندازه‌ و حجم تصاوير به بارگيري سريع‌تر وب‌سايت شما کمک مي‌کند.

9- سازگاري با موبايل (mobile-friendly)

هر روزه افراد بيش‌تري از تلفن‌ها و ساير دستگاه‌هاي خود براي وب‌گردي استفاده مي‌کنند. مهم است که وب‌سايت خود را به شکل واکنش‌گرا (responsive) طراحي کنيد.