لینک شکسته (Broken Link) چیست؟

لینک شکسته چیست، لینک‌های شکسته با نام‌های «لینک‌های مرده (dead links)» یا «لینک‌های پوسیده (link rots)» نیز شناخته می‌شوند.

لينک شکسته چيست؟

لينک شکسته، يک صفحه‌ي وب است که کاربر به دلايل مختلفي نمي‌تواند به آن دسترسي پيدا کند. با فراخواني يک لينک شکسته توسط کاربر، وب‌سرورها معمولا پيام خطايي را به وي برمي‌گردانند. لينک‌هاي شکسته با نام‌هاي «لينک‌هاي مرده (dead links)» يا «لينک‌هاي پوسيده (link rots)» نيز شناخته مي‌شوند.
 
 

براي مشاوره همين حالا با کارشناسان ما تماس بگيريد: شرکت طراحی سایت بهپردازان یک شرکت معتبر در زمینه طراحی سایت فروشگاهی، طراحی سایت شرکتی حرفه ای میباشد که آماده مشاوره رایگان در جهت توسعه کسب و کار اینترنتی میباشد.


نمونه‌هايي از کدهاي خطاي لينک شکسته


در اين‌جا، چند نموه از کدهاي خطايي که مکن است يک وب‌سرور براي يک لينک شکسته ارائه کند آورده شده«
  • 404 Page Not Found: صفحه يا فايل مورد نظر در سرور وجود ندارد.
  • 400 Bad Request: سرور ميزبان قادر به درک URL صفحه‌ي شما نيست.
  • Bad Host: نام هاست نامعتبر: سروري با اين نام وجود ندارد يا غيرقابل دسترس است.
  • Bad URL: URL نامناسب (براي نمونه، براکت به اشتباه حذف شده، اسلش‌هاي اضافه، پروتکل اشتباه و ...)
  • Bad Code: کد پاسخ HTTP نامعتبر: پاسخ سرور، مشخصات HTTP را نقض مي‌کند.
  • Empty: سرور هاست، پاسخ‌هاي «خالي» بدون محتوا و کد پاسخ ارسال مي‌کند.
  • Tiemout: مهلت زماني درخواست‌هاي HTTP در مدت زمان بررسي لينک، دائما به پايان مي‌رسد.
  • Reset: سرور هاست ارتباط را قطع مي‌کند يا از نظر پيکربندي اشتباه است  يا خيلي شلوغ است.

دلايل ايجاد لينک شکسته

دلايل مختلفي براي ايجاد لينک‌هاي شکسته وجود دارد. به عنوان مثال:

  • مالک وب‌سايت، URL نادرستي وارد کرده است (غلط املايي، اشتباه تايپي و ...) و باعث خطاي 404 مي‌شود.
  • ساختار URL وب‌سايت شما به تازگي بدون ري‌دايرکت تغيير کرده و باعث خطاي 404 مي‌شود.
  • سايت اکسترنال ديگر در دسترس نيست، آف‌لاين است يا براي هميشه منتقل شده است.
  • پيوند به محتوايي (PDF، داکيومنت‌هاي گوگل، ويديو و ...) که منتقل يا حذف شده.
  • عناصر شکسته‌ي درون صفحه (HTML، CSS، JavaScript، يا پلاگين‌هاي اينترفيس CMS)، فايروال يا محدوديت‌هاي جغرافيايي اجازه‌ي دسترسي به خارج را نمي‌دهد.
چرا لينک‌هاي شکسته براي سئو مهم‌اند؟
پيوندهاي شکسته بر نتايج جستجوي Google شما تأثير مي‌گذارند. با اين حال، بر SEO کلي شما تأثيرگذار نيستند. ما حتي در سايت اپل بررسي کرديم و 2000 URL را با 9 پاسخ ناموفق اسکن کرديم. اين بدان معنا نيست که اپل رتبه‌ي خود را از دست مي‌دهد، با اين وجود، وجود بيش از حد لينک‌هاي خراب در يک صفحه، ممکن است نشان دهد که سايتي ناديده گرفته يا رها شده است. در راهنماي رتبه‌بندي کيفيت جستجوي Google، از پيوندهاي خراب براي تعيين کيفيت سايت استفاده مي‌شود، اما به شرطي که دائماً لينک‌هاي خراب را بررسي کنيد يا پيوندهاي خراب را برطرف کنيد وقتي Google شما را از مسئله جديدي که در سايت شما شناسايي شده مطلع مي‌کند (مانند مثال زير)، شما بايد بتوانيد يک سايت با کيفيت بالا را حفظ کنيد:
 
تجربه ي کاربري (UX)
تأثير لينک مرده را ناديده نگيريد: تجربه‌ي کاربر، عامل مهمي است که بر SEO موئثر است. وقتي الگوريتم‌هاي موتورهاي جست‌وجو تغيير مي‌کنند، به اين دليل است که هدف اصلي آن‌ها ارائه‌ي جست‌وجو و تجربه‌ي بهتر براي کاربران است.
موتورهاي جست‌وجو درک مي‌کنند که لينک‌هاي خرابي وجود خواهد داشت، اما وقتي يک کاربر واقعي به سايت شما مراجعه مي‌کند، ممکن است آن‌قدر بخشنده نباشد. اين امر به ناچار از اعتبار شما مي‌کاهد.

نرخ پرش (Bounce Rate)
صرف نظر از اين که شما يک يا چند لينک خراب داريد، هر بازديدکننده در صفحه‌ي شما، براساس قابليت استفاده، تجربه، زمان بارگذاري و محتوا تصميم‌گيري مي‌کند. اگر لينک شکسته در وب‌سايت شما وجود داشته باشد و بازديد کننده نتواند به اطلاعات دسترسي پيدا کند، به سراغ سايت ديگري مي‌رود که مي‌تواند اطلاعات مورد نياز را در اختيار او قرار دهد. هرچه زمان کم‌تري در سايت شما بگذرانند، نرخ پرش بالاتر خواهد بود.
 


 
021 - 88 74 91 24
021 - 88 74 97 25
021 - 88 74 97 26

منبع: seoptimer.com

منبع: seoptimer.com