تاثیر طول عمر دامنه بر سئو سایت چقدر است

تاثیر طول عمر دامنه بر سئو سایت، تأثیر عمر دامنه در سئو و نتایج جستجوی گوگل

چندي پيش، بررسي سن دامنه و مدت زمان ثبت دامنه بخشي از مميزي سئوي يک وب‌سايت بود. اتفاق نظر کلي اين بود که سن دامنه بر سئو اثرگذار است و دامنه‌هاي قديمي براي سئو، رتبه‌بندي و عمل‌کرد کلي مفيد است. از آن زمان، فرآيند بررسي تغيير پيدا کرده و اکنون سن دامنه در ليست فاکتورهاي تجزيه و تحليل کيفي يک وب‌سايت، اهميت بسيار کمي دارد.

براي مشاوره همين حالا با کارشناسان ما تماس بگيريد: شرکت طراحی سایت بهپردازان یک شرکت معتبر در زمینه طراحی سایت فروشگاهی، طراحی سایت شرکتی حرفه ای میباشد که آماده مشاوره رایگان در جهت توسعه کسب و کار اینترنتی میباشد.

اجماع تاريخي در مورد سئوي طول عمر دانه

بحث پيرامون طول عمر دامنه و سئو در وب-مارکتينگ هنوز داغ است. سئوکاران از سال 2006 در مورد مزاياي سن دامنه بحث کرده‌اند و ما هنوز پاسخ روشني در مورد اين معيار رتبه‌بندي نداريم. اگر همين حالا عبارت «اثر سن دامنه بر سئو (Domain Age SEO)» را جست‌وجو کنيد، گوگل مجموعه‌اي از نتايج را ارائه مي‌کند که نشان مي‌دهد سن دامنه براي سئو بسيار مهم است. يکي از نتايج مربوط به مقاله‌ي سال 2017 وب‌سايت SerpWoo است که به صراحت مي‌گويد، «طول عمر دامنه براي سئو بسيار مهم است.»؛ درست در عنوان مقاله. مقاله‌ي مذکور با استناد به داده‌هاي طيف گسترده‌اي از نتايج جست‌وجو ادعا مي‌کند که سئو از بين رفته و اکنون تنها برندهاي بزرگ در جست‌وجوي ارگانيک مطرح هستند: سرنوشتي تلخ و تيره. يکي ديگر از نتايج ارگانيک براي اين عبارت، مقاله‌اي با عنوان «سن دامنه در سئو مهم است» از وب‌سايت SEOHacker است. ادعاي آن‌ها بر اساس آزمايش دو وب‌سايت با محتواي يک‌سان اما طول عمر دامنه‌ي متفاوت است. در اين سناريو، دامنه‌ي قديمي بي‌درنگ بالاتر از دامنه‌ي جديد قرار گرفت.

پروپاگاندا «اثر سن دامنه بر سئو» هم‌چنان تا پايين صفحه‌ي اول ادامه دارد... اتفاق نظر عمومي در جامعه‌ي سئوکاران اين بوده که بر اساس اين فرضيه که «وب‌سايت‌هاي اسپم و بي‌کيفيت به مرور زمان حذف مي‌شوند»، گوگل دامنه‌هاي قديمي را در نتايج جست‌وجو در اولويت قرار مي‌دهد. ايده اين است که فقط وب‌سايت‌هايي با کيفيت بالا مي‌توانند آزمون «زمان» را تحمل کنند. در کنار اين بحث، زمزمه‌هايي در سال 2006 وجود داشت که مدت زمان باقي‌مانده از عمر دامنه تا انقضا نيز يک عامل رتبه‌بندي براي گوگل است. ايده اين بود که گوگل دامنه‌هايي با طول مدت زمان ثبت طولاني مدت را در «ادامه‌ي راه مصمم مي‌داند» و به آن‌ها نسبت به دامنه‌هايي با مدت انقضاي يک‌ساله اختيارات بيش‌تري مي‌دهد.

سياست‌هاي گوگل در رابطه با طول عمر دامنه و سئو

 

اخيرا، برخي از اعضاي سرشناس گوگل مستقيما پرسش‌هاي سئوکاران در مورد تاثير يا عدم تاثير طول عمر دامنه بر سئو را پاسخ داده‌اند. «جان مولر» تحليل‌گر ارشد Google WebMaster Trends، کمي اين موضوع را روشن‌تر کرده است. {عکس}
 
در پاسخ توييت بالا، او به روشني مي‌گويد که سن دامنه براي سئو مهم نيست. پاسخ کوتاه و نااميدکننده‌ي او با وجود شفافيت کامل، در واقع هيچ توضيحي در خصوص چرايي آن ارائه نمي‌کند. وي هم‌چنين در مورد اين که گوگل به دامنه‌هاي جديدتر با محتواي تازه بيش‌تر علاقه‌مند است اظهار نظر کرد. تمام چيزي که گفت «پاسخ منفي» بود. پاسخي موجز و صريح براي يک سوال پيچيده. باز هم، ما يک جواب گرفتيم (يک سياست نرم در اين موضوع) ولي هيچ توضيحي درباره‌ي علت آن دريافت نکرديم.
هميه‌ي اين‌ها براي خاتمه دادن به بحث کافي است؟ احتمالا خير.

اگر به بايگاني مجله‌ي Search Engine مراجعه کنيد، اين موضوع به طور منظم مطرح مي‌شود. پاسخ‌هاي ساده و مرموز آقاي مولر، به کاتارسيس کمک نمي‌کند. بنابراين، احساس مي‌کنم در برخي مواقع باز هم در اين خصوص صحبت خواهيم کرد.
مسئله‌ي سئوکاران اين است که به نظر مي‌رسد دامنه‌هاي قديمي‌تر، رتبه‌ي بهتري کسب مي‌کنند. با جست‌وجوي يک کلمه‌ي کليدي حساس، خودتان امتحان کنيد. به احتمال زياد، به ويژه در بازارهاي رقابتي، رتبه‌هاي نزديک به بالاي صفحه‌ي اول نتايج، تقريبا هميشه تحت سلطه‌ي برندهاي بزرگ و موسسات قديمي هستند. داده‌ها حاکي از اين است که گوگل دامنه‌هاي قديمي را دوست دارد. پس چرا اين‌طور اذعان مي‌کند که «مهم نيست»؟
 
کيفيت در مقابل کميت
 
اختلاف بين تجربه‌ي سئوکاران و گفته‌هاي گوگل، در تفاوتي اساسي در مفهوم «سن دامنه» در ديدگاه دو طرف قرار داد. وقتي گوگل درباره‌ي سن دامنه صحبت مي‌کند، تنها به دنبال «مدت زمان تاريخ‌چه‌ي ثبت دامنه» هستند و نه بيش‌تر. اگر فقط و فقط به معيار «سن دامنه» توجه کنيد، منطقي است که توسط گوگل به عنوان يک عامل سئو شناخته نشود. هر کس با 12 دلار مي‌تواند يک دامنه را براي سال‌ها ثبت کند و اين روشي دقيق براي قضاوت کيفيت يک وب‌سايت نسبت به ديگران نيست. وقتي سئوکاران و وب-مارکترها در مورد «سن دامنه» صحبت مي‌کنند، به محتواي با کيفيت، لينک‌سازي، تجربه‌ي کاربري خوب، شناخت برند و تمام کيفيت‌هايي که يک وب‌سايت ماندگار با نگه‌داري خوب داراست توجه مي‌کنند.

اگر شما نيز تمام وقت خود را صرف تحليل وب‌سايت‌هاي مختلف کنيد، تقريبا غيرممکن است که «سن دامنه» را با موقعيت بهتر در ليست نتايج و قدرت بيش‌تر مرتبط نبينيد. تصور اين است که بر اساس مدت زمان ثبت دامنه، گوگل از وب‌سايت‌هاي قديمي‌تر همايت مي‌کند، در حالي که درواقع، وب‌سايت‌هايي با کيفيت بهتر که در مدت زماني بيش‌تري کيفيت خود را حفظ کرده‌اند برتري بيش‌تري دارند.
 

021 - 88 74 91 24

021 - 88 74 97 25
021 - 88 74 97 26
منبع: growwithstudio.com