لوکال سئو یا سئوی محلی چیست؟

لوکال سئو یا سئوی محلی چیست ، سئو محلی يا local seo چيست ، سئو محلی به کسب و کارهای محلی اجازه می دهد تا خدمات و سرویس های خود را به مشتریان محلی در کمترین زمان ممکن ارائه نماین

سئوي محلي يا لوکال سئو، فرآيند بهينه‌سازي يک کار و کسب، محصول يا خدمات خاص، در يک موقعيت جغرافيايي به‌خصوص است.
گوگل (و ساير موتورهاي جست‌وجو)، براي تعيين ليست نتايج جست‌وجو، با استفاده از IP (در کامپيوترهاي روميزي) يا GPS (در تلفن‌هاي همراه)، از موقعيت مکاني کاربر استفاده مي‌کند. بنابراين، وقتي جست‌وجويي محلي براي مثال براي «دندانپزشک»، «کارواش» يا «کليدساز» انجام مي‌گيرد، موتور جست‌وجو مشاغل محلي مرتبط با موقعيت مکاني کاربر را نمايش خوهد داد.

براي مشاوره همين حالا با کارشناسان ما تماس بگيريد: شرکت طراحی سايت بهپردازان، در طول 17 سال فعاليت خود، با به کارگيري تيم‌های تخصصی در زمينه‌ی طراحی سایت و اپليکيشن، نمونه‌هاي قدرتمندي در  نمونه سايت خارج از کشور ، طراحی سایت فروشگاهی و ... دارد. براي مشاوره همين حالا با کارشناسان ما تماس بگيريد:

نتايج جست‌وجوي محلي در گوگل

يک نتيجه‌ي جست‌وجوي محلي، براي يک کار و کسب محلي شامل دو بخش (يا فرصت) اصلي است:
  • نتايج جست‌وجوي ارگانيک - ليست وب‌سايت‌ها
  • لوکال پک - گوگل ماي بيزنس (GMB)
هم‌چنين کاربران مي‌توانند با افزودن نام محلي خاص، در مکاني متفاوت به نتايج دست يايند. براي نمونه، کاربري در تهران با جست‌وجوي عبارت «هتل‌هاي اصفهان»، مي‌تواند به ليست هتل‌هاي اين شهر خاص دست‌يابد. موقعيت‌هاي (فرصت‌ها) ديگر شامل موارد گوگل ادز، تصاوير، وان باکس، نقشه و سرويس Local Finder است.
 
اجراي سئوي محلي يا لوکال سئو، شامل بهينه‌سازي وب‌سايتِ کار و کسب‌ها براي «جست‌وجوهاي محلي» و هم‌چنين بهينه‌سازي صفحه‌ي GMB است.
 

موارد استثنا

برخي موارد استثنا نيز وجود دارد که که گوگل، مشاغل محلي را براي جست‌وجوهاي محلي نمايش ندهد. در اين موارد، سعي گوگل بر اين است که به «هدف» کاربر، بيش‌از «موقعيت جغرافيايي» وي اهميت دهد. اين موارد استثنا، به ويژه براي نتايج جست‌وجوي عبارت «هتل‌ها در {نام شهر}» که گوگل معمولا فقط وب‌سايت‌هاي رزرو آن‌لاين را در نتايج جست‌وجوي ارگانيک نمايش مي‌دهد، رايج است. در اين موارد، گوگل تشخيص مي‌دهد که کاربر بيش از اين‌که فقط به 10 نتيجه از هتل‌هاي محلي نياز داشته باشد، مي‌خواهد از بين چند هتل در منطقه‌ي جست‌وجو شده يکي را انتخاب کند.

در جولاي 2018، نتايج مبتني بر «موقعيت مکاني» به نتايج مبتني بر «هدف و نيت» تغيير يافت. در جولاي 2019 در انگلستان، نتتايج جست‌وجوي عبارت «حمل‌ونقل فرودگاه» از «موقعيت مکاني» به «هدف و نيت» تغيير داده شد و تمام کار و کسب‌هاي محلي به نفع ارائه‌دهندگان سوريس‌هاي رزرو آن‌لاين از نتايج جست‌وجو حذف شدند. اکنون يک کاربر براي مشاهده‌ي کار و کسب‌هاي محلي، بايد عبارت «حمل‌ونقل فرودگاه در {نام محل مورد نظر}» را جست‌وجو کند.
 
گوگل مي‌تواند کوئري‌هاي خود را تغيير دهد و تغيير خواهد داد. با اين حال، هنوز هم مشاغل محلي که با «موقعيت مکاني» و «جست‌وجوي» کاربر مرتبط باشند، در Hotel Pack و Local Pack نشان داده خواهند شد. استراتژي سئوي محلي شما مي‌بايست با «موقعيت مکاني» و «قصد و نيت» مشتري متناسب و سازگار باشد.

نتايج جست‌وجوي محلي

ليست نتايج جست‌وجوي معمولي، از لوکال پک (Local Pack - GMB) و نتايج ارگانيک يا وب‌سايت‌ها تشکيل شده است. يک استراتژي جست‌وجوي محلي مي‌تواند از چندين جنبه‌ي مختلف براي افزايش قابليت ديده شدن (Visibility) يک تجارت تشکيل شده باشد:
 
تبليغات کليکي (با پرداخت هزينه): در بالاي نتايج لوکال پک
گوگل ماي بيزنس (GMB): داخل لوکال پک
ارگانيک: زير لوکال پک

به عنوان يک متخصص سئوي محلي، بر روي ديده شدن (Visibility) در نتايج ارگانيک (غير پرداختي) تمرکز دارم. با اين حال، هميشه زمان و مکان مناسبي براي استفاده از تبليغات وجود دارد؛ براي مثال، در ابتداي شروع پروژه‌ي سئوي محلي، زماني که در ليست لوکال پک يا نتايج ارگانيک حضور نداريد. هم‌چنين ممکن است زماني، رقباي شما در ساعات مشخصي از روز، با استفاده از تبليغات و اد وردز، شما را در ليست نتايج ارگانيک به پايين سوق دهند و بخواهيد در آن ساعات حضور خود را حفظ کنيد.

سرويس گوگل ماي بيزنس (GMB)

گوگل ماي بيزنس، اطلاعات زيادي را در قالب يک پنل اطلاعاتي، ارائه مي‌کند. اين سرويس هم‌چنين با استفاده از گزينه‌هايي مثل «امکان رزرو، ارسال پيام مسقيم و...، روش‌هاي برقراري ارتباط مخاطب با شما را افزايش مي‌دهد. بدون استفاده از اين سرويس، ممکن است نيمي از فرصت‌هاي خود را در نتايج يک جست‌وجوي محلي و لوکال پک از دست بدهيد. سرويس GMB، يکي از مهم‌ترين ابزارهايي‌ست که هر کار و کسب در اختيار دارد.
 

عوامل رتبه‌بندي سرويس گوگل ماي بيزنس

طبيعتا، گوگل فاکتورهاي دقيق رتبه‌بندي را به اشتراک نمي‌گذاد؛ ولي برخي اطلاعات پايه‌اي را ارائه مي‌کنند:

ارتباط:

«ارتباط»، به ميزان تطابق يک جست‌وجو با ليست محلي مربوط است. تکميل اطلاعات کامل و دقيق کار و کسب مي‌تواند به گوگل کمک کند تا تجارت شما را بهتر درک کند و شما را به در ليست نتايج نمايش دهد.

فاصله:

فاصله با توجه به مسافت بين جست‌وجو کننده و کار کسب شما سنجيده مي‌شود. اگر مشتري مکاني را در جست‌وجوي خود مشخص نکند، گوگل فاصله را بر اساس آن‌چه در مورد مکان طرفين شناخته محاسبه مي‌کند.

برتري:

«برتري»، به ميزان شناخته شده بودن يک تجارت اشاره دارد. برخي مکان‌ها، در دنياي آف‌لاين برجسته‌تر از ديگر مکان‌ها هستند و نتايج جست‌وجو سعي مي‌کند اين را در رتبه‌بندي محلي منعکس کند. به عنوان مثال، موزه‌هاي معروف، هتل‌هاي برجسته يا برندهاي معروف که براي بسياري آشنا هستند، احتمالا در نتايج جست‌وجوي محلي رتبه‌ي بهتري دارند.

«برتري» هم‌چنين بر اساس اطلاعاتي که گوگل در مورد يک تجارت در سراسر اينترنت (مانند لينک‌ها، مقالات و دايرکتوري‌ها) کسب کرده هم سنجيده مي‌شود. تعداد و نمره‌ي امتيازهاي مردمي نيز در رتبه‌بندي جست‌وجوي محلي لحاظ مي‌شود. بررسي‌هاي بيش‌تر و امتياز بيش‌تر، باعث بهبود رتبه‌ي محلي کار و کسب شما مي‌شود.
 

نکات مربوط به عامل «ارتباط»:نکات مربوط به عامل «ارتباط»:

  • بهترين دسته‌بندي و زيردسته‌بندي ممکن را براي ليست GMB خود انتخاب کنيد.
  • شرح دقيق کار و کسب خود را در ليست GMB ارائه کنيد و کلمه‌ي کليدي و مکان اصلي تجارت خود را در توضيحات بگنجانيد.
  • مطمئن شويد که نام، آدرس، اطلاعات تماس شما و آدرس وب‌سايت شما به طور کامل ثبت شده باشد.
  • با استفاده از نشانه‌گذاري ساختاري داده در وب سايت (طرحواره)، دوباره مطمئن شويد که اين جزئيات با هم مطابقت دارند.

نکات مروبوط به عامل «فاصله»:

با توجه به امکان قرارگيري کاربر در هر موقعيت مکاني ممکن، اين کنترل ما در اين عامل کم‌ترين حد است.
مطمئن شويد که مکاني که در >عنوان< صفحه‌ي وب‌سايت قرار دارد و در تگ‌هاي H از موقعيت مکاني استفاده کنيد.
بسته به اندازه‌ي شهر، مي‌توانيد مسيرهاي دست‌يابي به محل خود را از 3 يا 4 نقطه‌ي کليدي مشخص کنيد.
در وب‌سايت محتواي محلي توليد کنيد.
 

نکات مربوط به عامل «برتري»:

  • نقل قول‌هاي محلي – به دايرکتوري‌هاي مرجع کشور خود توجه کنيد.
  • به دنبال دايرکتوري‌هاي خاص در محل خود باشيد.
  • به دنبال دايرکتوري‌هاي خاص در منطقه و کشور خود باشيد.
  • در اتاق‌هاي بازرگاني يا نهادهاي تجاري محلي ثبت نام کنيد.
  • مطبوعات محلي – به ويژه هنگامي که انجام امور خيريه. مطبوعات عاشق اين داستان‌ها هستند.
  • مقالات آگاهي مشتري را به مطبوعات يا نهادهاي تجاري ارائه دهيد.
  • بر «آگاهي مشتري» نسبت به برند خود کار کنيد.
  • وجود نظرات فيس‌بوک و GMB و وب‌سايت‌هاي تجاري. از مشتريان خود بخواهيد نظرات خود را در اين پلتفرم‌ها اشتراک‌گذاري کنند و اين‌کار را براي آن‌ها آسان کنيد.
  • در مورد قراردادن لينک کار و کسب‌هاي هم‌کار در وب‌سايت خود با آن‌ها مذاکره
  • با کار و کسب‌هاي هم‌کار براي قراردادن لينک وب‌سايت‌هاي يک‌ديگر مذاکره کنيد.

يک نکته‌ي کليدي در خصوص افزايش نقل قول‌هاي محلي، دوري جستن از دايرکتوري‌هاي انبوه است. ليست شدن در اين موارد پايين‌رتبه که اغلب هر چندماه يک‌بار توسط گوگل بررسي مي‌شوند براي شما و گوگل اهميت زيادي ندارد. از معتبرترين و مرتبط ترين ليست‌ها و دايرکتوري‌ها استفاده کنيد.
 

نبع: semrush.com