تاثیر گواهینامه SSL بر سئو و رتبه بندی گوگل

گواهینامه‌ی SSL چیست ، SSL مخفف عبارت Secure Sockets Layer است. همان‌طور که از نام‌اش پیداست، SSL یک لایه‌ی امنیتی اضافی ایجاد می‌کند که از اطلاعاتی که بازدیدکنندگان برای اشتراک‌گذاری با وب‌سایت انتخاب می‌کنند محافظت می‌کند.

پيش از نمايش هر وب‌سايت در ليست نتايج جست‌وجو، گوگل به صورت فعالانه از بيش از 200 فاکتور براي رتبه‌بندي نتايج جست‌وجو استفاده مي‌کند. با وجود اين، متخصصان سئو به ندرت از چگونگي کارکرد اين الگوريتم‌هاي خاص اطلاع دارند. گوگل براي جلوگيري از دست‌کاري نتايج و رقابت‌هاي ناعادلانه، از اين اطلاعات به شدت محافظت مي‌کند. به شکل خلاصه، گوکل به ندرت بيان مي‌کند که «اگر اين کار خاص را انجام دهيد، رتبه‌ي وب‌سايت شما در ليست نتايج بهبود پيدا مي‌کند.». در بهترين حالت، آن‌چه بيش‌تر ارائه مي‌دهد، عبارات مبهم و عمومي است مانند: «ايجاد محتواي با کيفيت» يا «ايجاد لينک‌هاي مرتبط و قدرت‌مند». با اين حال، در 6 آگوست سال 2014، گوگل به نکته‌ي بسيار ويژه‌اي اشاره کرد: در اين تاريخ، اين کمپاني تاييد کرد که وب‌سايت‌هايي با گواهي SSL (https://)، در ليست نتايج جست‌وجو از مزاياي بيش‌تري برخوردار خواهند بود.

براي مشاوره همين حالا با کارشناسان ما تماس بگيريد: شرکت طراحی سایت بهپردازان یک شرکت معتبر در زمینه طراحی سایت فروشگاهی، طراحی سایت شرکتی حرفه ای میباشد که آماده مشاوره رایگان در جهت توسعه کسب و کار اینترنتی میباشد.

گوگل دقيقا اشاره کرد که اگر دو وب‌سايت کاملا مشابه وجود داشته باشد، وب‌سايت داراي گواهينامه‌ي SSL نسبت به نسخه ديگر که فاقد اين گواهينامه است، اندکي برتري خواهد داشت.همچنان در مورد ميزان تاثير مثبت اين گواهينامه و بهبود رتبه‌بندي وب‌سايت در ليست نتايج جست‌وجو اطلاعات عيني در دسترس نيست. اما در اين مقاله، با همه‌ي اطلاعات موجود، کارکرد گواهينامه‌ي SSL و تاثير آن بر سئو و رتبه‌بندي، نگاه عميق‌تري خواهيم داشت.

 

بياييد با توضيح چيستي و نحوه‌ي کارکرد گواهينامه‌ي SSL آغاز کنيم.

 

گواهينامه‌ي SSL چيست؟

SSL مخفف عبارت Secure Sockets Layer است. همان‌طور که از نام‌اش پيداست، SSL يک لايه‌ي امنيتي اضافي ايجاد مي‌کند که از اطلاعاتي که بازديدکنندگان براي اشتراک‌گذاري با وب‌سايت انتخاب مي‌کنند محافظت مي‌کند. وب‌سايت SSL.cco، اين گواهينامه را اين‌گونه تعريف مي‌کند: 

 

«SSL يک فناوري امنيتي استاندارد، براي ايجاد پيوند رمزنگاري شده بين يک وب‌سرور و يک مرورگر است. اين پيوند، تضمين مي‌کند که کليه‌ي داده‌هاي منتقل شده بين وب‌سرور و مرورگر خصوصي باقي بماند.»

 
وقتي بازديدکننده‌اي از وب‌سايت https:// بازديد مي‌کند، گواهي SSL اطمينان مي‌دهد که هر اطلاعاتي که اشتراک‌گذاري مي‌شود، به هيچ‌کس منتقل نمي‌شود و ارتباط رمزنگاري شده از اطلاعات محافظت مي‌کند.
 

SSL چگونه بر رتبه‌بندي نتايج جست‌وجو اثرگذار است؟

حالا که متوجه شديد SSL چيست و چگونه کار مي‌کند، بياييد در مورد تاثير آن بر رتبه‌بندي وب‌سايت‌ها در نتايچ جست‌وچو صحبت کنيم. گواهي SSL به ترتيب زير بر رتبه‌بندي نتايج موتورهاي جست‌وجو اثرگذار است:

1. افزايش رتبه در موتورهاي جست‌وجو

همان‌طور که در ابتدا اشاره شد، گوگول تاييد کرده که به شرطي که ساير فاکتورهاي سئو ثابت باشد، يک وب‌سايت ايمن با گواهي SSL نسبت به ساير وب‌سايت‌هايي که از امنيت و رمزنگاري بالايي بهره‌مند نيستند برتري خواهد داشت.

محاسبه‌ي تاثير دقيق گواهي SSL در رتبه‌بندي سئوي وب‌سايت ممکن است دشوار باشد. براي نمونه، قضاوت درباره‌ي تاثير واقعي گواهي SSL در رتبه‌بندي يک وب‌سايت در مقايسه با وب‌سايتي مشابه اما با هزاران بک‌لينک قدرتمند دشوار است.

 

در اين شرايط، شايد مزيت دارا بودن هزاران بک‌لينک قدرتمند، به طور قابل توجهي بيش‌تر از ضعف نداشتن SSL باشد. بنابراين، مالکان وب‌سايت بايد بدانند که اخذ گواهينامه‌ي SSL به راحتي وب‌سايت‌شان را به بالاي ليست نتايج نمي‌کشاند. با اين وجود، اگر آن‌ها از ساير عوامل سئو برخوردار باشند و آن‌ها را به درستي اجرا نمايند، گواهي SSL کمک مي‌کند از وب‌سايت‌هاي ديگر در يک رقابت سخت پيشي بگيرند. چندين مورد پژوهشي وجود دارد که افزايش (يا جهش) رتبه‌ي وب‌سايت‌ها را اثبات مي‌کند. «برايان دين» از Backlinko هم‌چنين تاثير احتمالي HTTPS در رتبه‌بندي يک وب‌سايت را مطالعه کرده. وي براي به دست آوردن داده‌هاي لازم با تيم‌هاي Ahrefs، MarketMuse، SameWeb و SEMPRush پي‌برد که «HTTPS با رتبه‌بندي بالاتر در صفحه‌ي اول گوگل در ارتباط است.».

 

اين‌ها برخي از تاثيرات مستقيم HTTPS در رتبه‌بندي وب‌سايت‌هاست. جدا از اين‌ها، يک گواهي SSL به طور غير مستقيم، بر رتبه‌بندي وب‌سايت نيز اثر مي‌گذارد و نتيجه‌ي نهايي را بهبود مي‌بخشد.

 

2. بهبود سئو به وسيله‌ي بهبود تجربه‌ي کاربري (UX)

شکي نيست که گواهي SSL (يک وب‌سايت امن و مطمئن) تجربه‌ي کاربر را به طور قابل توجهي بهبود مي‌بخشد. اگر شخصي در يک وب‌سايت ناامن قرار گيرد، شاخص‌هاي قابل ملاحظه‌اي براي ايمن نبودن آن وب‌سايت مشاهده مي‌کند و بايد از گردش در آن صرف نظر کند. مرورگر گوگل کروم از اين امر اطمينان حاصل مي‌کند. مرورگر کروم، با آشکارسازي و رسوايي وب‌سايت‌هاي رمزنگاري نشده، آگاهي مورد نياز براي امنيت در فضاي اينترنت را بين کاربران عادي ايجاد مي‌کند. حال کاربران در بازديد از وب‌سايت‌هاي رمزنگاري نشده بسيار آگاه‌تر و مردد هستند. کسب اطلاعات شخصي کاربران در وب‌سايت‌هاي http:// (فاقد گواهي SSL)، دشوارتر مي‌شود.

 

نکته اين‌جاست که وب‌سايت‌هايي که تجربه‌ي کاربري (UX) ضعيفي دارند، هرگز نمي‌توانند به طور مداوم در موقعيت‌هاي برتر ليست نتايج جست‌وجو قرار گيرند. وب‌سايت‌هاي رمزنگاري نشده و فاقد گواهي SSL، قادر به ارائه‌ي تجربه‌ي کاربري خوبي نيستند.

 

فرض کنيد کاربر با جست‌وجوي يک کليدواژه‌ي خاص، وب‌سايت شما را از طريق گوگل پيدا مي‌کند. با کليک بر لينک شما، وارد صفحه‌اي مي‌شود که مي‌بايست در آن فرمي را تکميل کند و بلافاصله با پيام مرورگر کروم مبني بر «ايمن نبودن وب‌‌سايت» شما مواجه مي‌شود. وي در عرض چند ثانيه، از وب‌سايت شما خارج خواهد شد.

 

گوگل که متوجه اين رفتار مي‌شود، اگر تعداد زيادي از بازديدکنندگان دقيقا همين کار را انجام دهند (که در اين مورد خاص حتما انجام مي‌دهند)، در نهايت وب‌سايت شما از ليست نتايج جست‌وجو پايين کشيده خواهد شد. از آن‌جا که افراد زيادي بي‌درنگ پس از ورود، از وب‌سايت شما خارج مي‌شوند (نرخ پرش بالا)، به نظر مي‌رسد وب‌سايت شما شايسته‌ي رتبه‌بندي براي آن کلمه‌ي کليدي خاص نيست.

 
اثر غيرمستقيم داشتن يک وب‌سايت ناامن و رمزنگاري نشده، در نهايت به نتزل مقام در صفحات نتايج جست‌وجو منجر خواهد شد و اثر دومينو، آن را بيش‌تر و بيش‌تر به پايين خواهد راند. بازديدهاي کم‌تر، به معناي فرصت‌هاي کم‌تر براي ايجاد بک‌لينک، وايرال شدن، بالا بردن نرخ تعامل و ... است.

 

نصب گواهي SSL

اگر مي‌خواهيد در منظر ديجيتالي امروز دوام بياوريد و رشد کنيد، بايد يک وب‌سايت رمزنگاري شده داشته باشيد. مطمئن شويد که يک گواهي SSL مناسب براي وب‌سايت خود داريد که 100? رمزنگاري شده و براي بازديدکنندگان ايمن است. اگر مطمئن نيستيد به چه نوع گواهينامه‌ي SSL نياز داريد،
 
 

021 - 88 74 91 24

021 - 88 74 97 25

021 - 88 74 97 26

 

منبع: SeoSiteCheckUp.com