کارايي اسمبلي در برنامه نويسي چيست؟

کارايي اسمبلي در برنامه نويسي چيست؟ | شرکت طراحي سايت بهپردازن

در اين مقاله قصد پاسخ دادن به اين سوال را داريم که زبان ماشين و اسمبلي چيست ؟ در ابتداي بحث بايد به اين نکته دقت کنيم که زبان ماشين و زبان اسمبلي دو زبان کاملا جدا از يکديگر هستند .

زبان اسمبلي چيست ؟

يک زبان برنامه نويسي سط ح پايين براي کامپيوتر ها و ديگر دستگاه هاي برنامه پذير ميباشد . اين زبان با استفاده از برنامه اسمبلر (همگذار) به کد ماشين قابل اجرا تبديل ميشود .زبان اسمبلي بعد از زبان ماشين يکي از قديمي ترين زبان هاي برنامه نويسي سطح پايين است که ساختار و عملکردي وابسته به ماشين دارد .

برنامه اسمبلر 

اسمبلر برنامه‌اي است که با تبديل ياديارهاي دستوري اسمبلي (به انگليسي: Assembly instruction mnemonics) به آپ‌کدها و جايگزيني شناسه‌ها با آدرس‌هاي حافظه، کد هدف (به انگليسي: Object code) را به وجود مي‌آورد. استفاده از ارجاعات نمادي از ويژگي‌هاي کليدي اسمبلرها است که از محاسبات خسته‌کننده و به‌روزرساني‌هاي دستي آدرس‌ها بعد از تغيير کد برنامه توسط برنامه‌نويس جلوگيري مي‌کند. بيشتر اسمبلرها از قابليت ماکرو نيز بهره مي‌برند که اين امکان را به وجود مي‌آورد تا يک نام خاص براي يک تکه کد مشخص شود و سپس از آن نام در قسمت‌هاي مختلف برنامه استفاده شود و در هنگام اسمبل کردن برنامه تکه کد مربوطه جايگزين نام آن شود؛ به عنوان مثال از اين روش براي توليد توالي‌هاي دستوري کوتاه رايج در خلال متن برنامه بجاي فراخواني رويه‌ها استفاده مي‌شود.
 
مطالب بيشتر : کاربرد DHCP

 

 

 

زبان ماشين 

زبان ماشين يا به اصطلاح کد ماشين به مجموعه اي از دستور العمل ها گفته ميشود که مستقيما توسط CPU اجرا ميشود . هر دستور العمل يک کار خاص را انجام ميدهد .

براي مشاوره همين حالا با کارشناسان ما تماس بگيريد:شرکت طراحی سایت بهپردازان یک شرکت معتبر در زمینه طراحی سایت فروشگاهی، طراحی سایت شرکتی حرفه ای میباشد که آماده مشاوره رایگان در جهت توسعه کسب و کار اینترنتی میباشد.


تفاوت زبان ماشين و زبان اسمبلي 

زبان ماشين فقط براي ماشين قابل درک ميباشد ولي زبان اسمبلي زباني قابل درک و فهم براي انسان است . 

کد هاي ماشين مستقيما توسط CPU   انجام ميشوند ولي کد هاي ماشين بايد ابتدا به زبان ماشين تبديل شوند تا برنامه اجرا شود 

زبان ماشين يک زبان دودويي يا باينري ميباشد ولي زبان اسمبلي يه SYNTAX  نمادي يا يک کد الفبايي کوتاه ( MOV )  دارد.

شباهت زبان ماشين و زبان اسمبلي

هر دو زبان سطح پايين برنامه نويسي هستند .
هر دو کاملا به معماري CPU ميباشيند يعني هر خانواده از پردازنده ها زبان اسمبلي و زبان ماشين خاص خودشان را دارند .