منظور از API چيست

منظور از API چيست | شرکت طراحي سايت بهپردازن

APIها امروزه دنياي مدرن وب را تحت تاثير خود قرار داده‌اند. اکنون شما براحتي مي‌توانيد با استفاده از اپليکيشن‌هاي تلفن همراه، وارد حساب ايميل خود شويد و يا بدون استفاده از سايت‌هاي شبکه‌هاي اجتماعي و فقط با يک کلاينت وارد حساب کاربري خود شده و فعاليت کنيد. همه‌ي اين‌ها به واسطه‌ي وجود APIها امکان‌پذير شده است.

 

به زبان ساده، APIها (مخفف Application Programming Interface) رابط‌هايي نرم‌افزاري هستند که ارتباط بين نرم‌افزارهاي مختلف را پياده‌سازي مي‌کنند. زماني که شما از دسکتاپ يا لپ‌تاپ خود استفاده مي‌کنيد، تبادل اطلاعات ميان نرم‌افزارهاي مختلف توسط APIها انجام مي‌گيرد. براي مثال هنگامي که قسمتي از يک متن در برنامه‌ي LibreOffice را کپي کرده و در يکي از برنامه‌هاي Excel يا ورد paste مي‌کنيد، API مربوط به اين بخش، وظيفه‌ي تعريف داده‌هاي جابجا شده را براي دو برنامه به عهده گرفته و به همين دليل شما همان متن را در محيط برنامه‌ي دوم هم مشاهده خواهيد کرد.

 

در قسمت وب نيز APIها امکان استفاده از داده‌ها و عملکرد سرويس‌هاي بزرگي مثل گوگل يا فيسبوک را به امکانات اپليکيشن‌ها يا وبسايت‌هاي مختلف اضافه مي‌کنند. براي مثال سرويس« Yelp»، بانک اطلاعاتي عظيمي شامل آدرس رستوران‌ها و مراکز خريد و حتي ميزان محبوبيت آن‌ها در اختيار دارد. مسلما طراحي و پياده‌سازي نقشه‌اي اختصاصي براي اين سايت امري وقت‌گير و مشکل خواهد بود، اما با استفاده ازAPIها ، نقشه‌هاي‌ Google Maps (همين‌طور سرويس نقشه‌ي اپل) به امکانات اين سايت اضافه شده است و در نهايت با ترکيب عملکرد اين دو سرويس، سرويسي بهبود يافته دراختيار کاربران Yelp قرار مي‌گيرد. دربرخي بازي‌هاي ويدئويي نيز، استفاده از سرويس‌هاي فيسبوک مانند چت، ثبت امتيازهاي برتر و دعوت از دوستان توسط APIها امکان‌پذير شده است.

 

اما چگونه ارتباط بين اين نرم‌افزارها يا سرويس‌ها ايجاد مي‌شود؟ در واقع APIها با نمايان ساختن بخشي از عملکرد و اطلاعات نهفته موجود در برنامه‌ها، تعامل آن‌ها با محيط خارج را ممکن مي‌کنند. البته اين آشکارسازي بصورت امن و با محدودسازي دسترسي ديگر برنامه‌هاي خارجي صورت مي‌پذيرد. اين شيوه امکان اشتراک‌گذاري داده‌ها بين برنامه‌هاي مختلف را فراهم کرده و بدون نياز به توسعه‌دهندگان (به منظور اشتراک‌گذاري کدهاي اين برنامه‌ها)، تعامل بين نرم‌افزارها نيز امکان‌پذير مي‌شود. اشتراک‌گذاري کدها در اين مقياس علاوه بر اتلاف وقت و ناکارآمد بودن، براي برنامه‌نويس‌هايي که تمايل به محرمانه نگه داشتن کدها دارند نيز خوشايند نخواهد بود. اين شرايط حتي براي برنامه‌هاي متن باز نيز صادق است; جستجوي دستورات خاص از بين تمام کدهاي يک اپليکيشن، بسيار زمان‌بر خواهد بود. خوشبختانه APIها دسترسي برنامه‌هاي خارجي به برخي مشخصه‌هاي خاص را محدود مي‌کنند و با تعريف شيوه‌ي تعامل سرويس‌ها يا نرم‌افزارها با يکديگر، امکان ايجاد يک ارتباط امن و سودمند را مهيا مي‌کنند.

 

در حال حاضر APIها جايگاه بسيار مهمي در ارتباطات دارند; برنامه‌نويس‌ها در چارچوب اين پروتکل‌ها، بهره‌وري از شبکه‌هاي اجتماعي نظير فيسبوک و يا خدماتي مانند google maps يا حتي سرويس‌هاي ذخيره‌سازي ابري مانند dropbox را ممکن ساخته‌اند. براي مثال توسعه‌دهندگان اپليکيشن‌هاي بازي، APIهاي همگام‌سازي را در اختيار کاربر قرار مي‌دهند. با استفاده ازهمگام سازي، امکان ذخيره‌سازي جايگاهتان در بازي را در فضاي ابري خواهيد داشت و بدين ترتيب مي‌توانيد با استفاده از دستگاه‌هاي ديگر نيز ادامه‌ي بازي را از همان نقطه از سر بگيريد.

براي مشاوره همين حالا با کارشناسان ما تماس بگيريد:شرکت طراحی سایت بهپردازان یک شرکت معتبر در زمینه طراحی سایت فروشگاهی، طراحی سایت شرکتی حرفه ای میباشد که آماده مشاوره رایگان در جهت توسعه کسب و کار اینترنتی میباشد.