مفهوم سشن چيست

مفهوم سشن چيست | شرکت طراحي سايت بهپردازن

وقتي شما در يک رابطه‌ي http مي‌خواين يه سري اطلاعات از شما به صورت موقت با سرور مشترک باشه تا هر دفعه دوباره از شما اون اطلاعات رو درخواست نکنه از session استفاده مي‌کنين.

session در يک زمان شروع شده و در زماني ديگه منقضي مي‌شه.

مثلاً فرض کنين شما در يک وب‌سايت خريد کتاب هستين و تصميم دارين چندين کتاب رو بخرين. براي اين کار از صفحه‌ي کتاب‌هاي علمي يک کتاب علمي، از صفحه‌ي کتاب‌هاي طنز يک کتاب و ... انتخاب مي‌کنين.

وقتي شما از صفحه‌ي کتاب‌هاي علمي (که در اون کتابي رو انتخاب کردين) به صفحه‌ي کتاب‌هاي طنز (که در اون هم مي‌خواين يک کتاب انتخاب کنين) برين، مطابق http ساده، شما فرد جديدي تلقي خواهيد شد و بنابراين با رفتن به صفحه‌ي دوم سفارش اول شما ناپديد مي‌شه.

بنابراين لازمه در اين‌جا يه قراري با سرور بذارين. تاوقتي که شما دارين توي صفحه‌هاي وب‌سايت گشت و گذار مي‌کنين همه‌ي سفارش‌هاي صفحه‌هاي مختلف رو براي شخص شما در نظر بگيره و در انتها سبد خريد شما رو بردي پرداخت به شما ارائه کنه.

بنابراين يه قرار مدت دار بين شما (کلاينت) و سرور برقرار مي‌شه که در اون شما توسط سرور شناسايي مي‌شين.

اين مفهوم اصلي session هست.

هنگامي که شما با يک نرم افزار در محيط ويندوز کار مي کنيد ، آن را باز کرده و تغييراتي درونش ايجاد نموده و سپس آن را مي بنديد . به اين فرايند يک session يا به بيان فارسي ، جلسه مي گويند .

از ابتداي فرايند تا لحظه اي که آن را به اتمام مي رسانيد ، ويندوز شما را شناخته و مي داند که چه کسي هستيد .

اما در دنياي وب و اينترنت اوضاع فرق دارد . وب سرور سايتي که در حال بازديد از آن هستيد ، نمي داند که شما کي هستيد . زيرا آدرس HTTP مرورگر به سرور راجع شما اطلاعاتي نمي دهد . بنابراين تمايز کاربران با يکديگر غير ممکن شده و سرور با اين وضع براي سرويس دهي به آنها دچار مشکل مي شود . بنابراين بايد چه کرد ؟ راه حل کجاست ؟

اين مشکل در وب و در زبان PHP به وسيله session حل شده است .

سرور سايتي که وارد آن مي شويد ، اطلاعات شما مثل username , pass را در متغيرهايي به نام session ذخيره مي کند . هر بار که صفحه جديدي از همان سايت را باز مي کنيد ، سرور اطلاعات session شما را به همراه درخواست صفحه به مرورگر ارسال کرده و بنابراين ديگر نيازي نداريد در هر صفحه اطلاعات کاربري خود را مجددا وارد نماييد .

اين فرايند را تاکنون بارها تجربه کرده و باعث راحتي شما بوده است . اما session چگونه ايجاد و استفاده مي شوند .

 

نحوه تعريف session بر روي سرور :

سرور سايت ، در لحظه ورود کاربر به سايت و وارد نمودن اطلاعات کاربري ، يک seesion با يک شناسه خاص ( unique ID - UID ) براي وي ساخته و اطلاعات وي را در آن session ذخيره مي کند . اين اطلاعات تا زماني که کاربر در سايت است و يا اعتبار session از بين نرفته ، بر روي سرور ذخيره شده و در مرورگر به صورت کوکي تعريف شده اند .

session ها موقتي هستند و پس از اينکه کاربر سايت را ترک کرد و يا مثلا براي مدتي ، صفحه جديدي باز نکرد ، از بين مي روند . بنابراين در مراجعه بعدي ، در صورت فعال نبودن کوکي براي آن سايت ، بايد اطلاعات را مجددا وارد نماييد .

معمولا عمر session را کوتاه تعريف مي کنند تا امنيت اطلاعات کاربر بالا برود . تا حالا حتما به چنين موردي برخورد کرده ايد . هنگامي که وارد يک سايت شده و اطلاعات خود را وارد نموده ايد ، زماني که صفحه سايت را در مرورگر به صورت باز رها کرده و پس از مدتي دوباره به سايت برگشته ايد ، متوجه شده ايد که اطلاعات شما از سرور پاک شده و بايد مجددا وارد شوند . در اين حالت مي گوييم session ، منقضي يا expire شده است .

براي مشاوره همين حالا با کارشناسان ما تماس بگيريد:شرکت طراحی سایت بهپردازان یک شرکت معتبر در زمینه طراحی سایت فروشگاهی، طراحی سایت شرکتی حرفه ای میباشد که آماده مشاوره رایگان در جهت توسعه کسب و کار اینترنتی میباشد.