منظور از Nginx چيست

منظور از Nginx چيست | شرکت طراحي سايت بهپردازن

Nginx (تلفظ کنيد engine-x) پروکسي سروري open source يا منبع باز براي پروتکل هاي HTTP, HTTPS, SMTP, POP3 و IMAP مي باشد. Nginx به عنوان متعادل کننده بارگذاري يا load balancer، وب سرور و HTTP cache معروف است. پروژه Nginx از همان ابتداي شکل گيري بر روي کارايي و performance بالا، و استفاده کمتر و بهينه شده از رم کار نمود. ان جين ايکس بر روي سيستم عامل هاي مختلفي از جمله Linux, OS X, Solaris, AIX, HP-UX و انواع BSD اجرا ميشود. اساس توسعه Nginx را ميتوان براي خدمت رساني به محتواي صفحات پوياي HTTP بر روي شبکه از طريق FastCGI, SCGI براي اسکريپت ها و سرويس دهنده هاي نرم افزار WSGI يا ماژول هاي Phusion و همچنين استفاده به عنوان load balancer معرفي نمود.

 

تاريخچه Nginx

 

توسعه Nginx توسط Igor Sysoev در سال 2002 اغاز شد. در جولاي سال 2011 شرکت به نام Nginx, Inc در سان فرانسيسکو، کاليفرنيا تغيير شکل داد. اين شرکت در واقع يک کمپاني information technology ميباشد که نرم افزار هاي وب سرور را توليد و ارائه مي کند. بر اساس بررسي هاي Netcraft در اگوست سال 2014، nginx به عنوان دومين وب سرور پرطرفدار در سايت هاي فعال شناخته شد.

 

ويژگي هاي Nginx

 

از برخي از ويژگي ها و قابليت هاي  Nginx ميتوان به موارد زير اشاره نمود :

 

قابليت پشتيباني و مديريت بيش از 10,000 اتصال همزمان با مصرف رم بسيار پايين

فابليت Load balancing

قابليت Fault tolerance

پشتيباني از OCSP  با OpenSSL

پشتيباني از FastCGI, SCGI, uWSGI به همراه caching

سازگار با IPv6

پشتباني از پروتکل SPDY

فشرده سازي و اکسترکت gzip

باز نويسي URL يا URL rewriting

قابليت Bandwidth throttling

پردازش داده هاي XSLT

پشتيباني از TLS/SSL

پشتيباني از STARTTL ها

احراز هويت با استفاده از سرور HTTP خارجي

و …

 

 نصب Nginx در WHM

 

براي نصب وب سرور Nginx بر روي WHM تنها کافيست از طريق SSH دستورهاي زير را وارد نماييد :

 

cd /usr/local/src

 

wget http://nginxcp.com/latest/nginxadmin.tar

 

tar xf nginxadmin.tar

 

cd publicnginx

 

./nginxinstaller install

 

توجه داشته باشيد که براي پاک کردن و Uninstall اين وب سرور نيز مانند کد هاي بالا ميتوانيد عمل نماييد با اين تفاوت که در مرحله پاياني به جاي واژه install از واژه Uninstall بايد استفاده گردد :

 

cd /usr/local/src

 

wget http://nginxcp.com/latest/nginxadmin.tar

 

tar xf nginxadmin.tar

 

cd publicnginx

 

./nginxinstaller uninstall

 

 پس از پايان فرايند نصب که معمولا چند دقيقه به طول مي انجامد، ميتوانيد با وارد شدن به WHM و انتخاب گزينه plugins از منوي سمت چپ، پلاگين Nginx را که دقايقي پيش نصب کرده بوديد مشاهده نماييد.

 

در انتها توجه داشته باشيد که با نصب اين وب سرور ، سي پنل به صورت خودکار ان را جايگزين اپاچي مي کند. بدين معنا که تمامي سايت ها ازين پس به جاي استفاده از اپاچي به عنوان وب سرور، از Nginx استفاده خواهند کرد.

شرکت طراحی سايت بهپردازان، در طول 17 سال فعاليت خود، با به کارگيري تيم‌های تخصصی در زمينه‌ی طراحی سایت و اپليکيشن، نمونه‌هاي قدرتمندي در  نمونه سايت خارج از کشور ،طراحی سایت فروشگاهی و ... دارد. براي مشاوره همين حالا با کارشناسان ما تماس بگيريد: