کاربرد DHCP

کاربرد DHCP | شرکت طراحي سايت بهپردازن

DHCP مخفف Dynamic Host Configuration Protocol  مي باشد و يکي از پروتکل هاي شبکه است که سرور را فعال مي کند تا به طور خودکار به کامپيوتري که در رنج اعداد مشخص شده براي کانفيگ شبکه است ،Ip address اختصاص دهد.

DHCP آي پي آدرس را زماني که سيستم استارت مي شود اختصاص مي دهد. بدين صورت که :

ابتدا کاربر با استفاده از DHCP client اقدام به روشن کردن کامپيوتر مي نمايد
سپس کامپيوتر client يک درخواست پخش (broadcast request ) که discover يا DHCPDISCOVER ناميده مي شود ارسال ميکند تا DHCP سروري را براي جواب بيابد.
آنگاه روتر ،  پکت DISCOVER را مستقيما به DHCP سرور صحيح متصل مي کند.


مطالب بيشتر:منظور از کامپايلر چيست؟


بعد از آن سرور بسته هاي discover را دريافت ميکند. البته براساس در دسترس بودن و مجوز هاي استفاده، سرور يک آدرس مناسب را تعيين ميکند تا آن را به مشتري client بدهد. بعد از آن به طور موقت، سرور آن آدرس را براي مشتري رزرو مي کند و براي مشتري يک بسته پيشنهادي با همان اطلاعات آدرس ارسال مي کند. و سرور همچنين اقدام به کانفيگ کردن DNS سرورها، WINS سرور ها ، NTP سرورها و ديگر سرويس ها مي نمايد.
آنگاه مشتري يک بسته درخواست ارسال مي کند که به سرور اعلام کند که قصد استفاده از آدرس مذکور را دارد.
در انتها ، سرور بسته ي ACK ( مخفف Acknowledge به معناي تصديق ، وصول) را ارسال مي کند تا به مشتري اعلام کند که آن آدرس براي مدت محدودي به او اصطلاحا اجاره داده شده است

زماني که کامپيوتر از ip استاتيک استفاده مي کند به اين معناست که کامپيوتر به صورت  دستي براي گرفتن ip مشخص کانفيگ شده است. البته يکي از مشکلاتي که در تخصيص ip هاي استاتيک وجود دارد که باعث ايجاد خطا کاربر يا عدم توجه به جزئيات مي شود، وقتي که 2 کامپيوتر با يک آي پي آدرس کانفيگ مي شوند ، که در نهايت باعث ايجاد تداخل و از بين رفتن منابع مي شود.

بنابراين استفاده از DHCP که IP آدرس دايناميک اختصاص دهد اين تداخل ها را کاهش مي دهد.


  ساير خدمات شرکت طراحي سايت بهپردازان