كلیه اطلاعات این سایت مربوط به شركت طراحی سایت - شركت نرم افزاری بهپردازان می باشد


موضوع مقاله : Color Depth چیست؟ :

شرح : عصر ما عصر کيفيت است و همه به دنبال کيفيت هستيم تصوير ديجيتال هم حاصل همين کيفيت است در نوشته هاي پيشين در باره عوامل تعين کننده کيفيت تصوير ديجيتال در دوربين هاي سينمايي مطالبي عرض کردم امروز به يکي ديگر از اين فاکتور ها اشاره ميکنم که در بالا بردن کيفيت تصاوير ديجيتالي در سينما و فيلم بسيار تعيين کننده است و آن عمق ميدان رنگ يا color depth

حتما شنيده ايد که وقتي ميخواهند تفاوت تصاوير ديجيتال با نگاتيو را بررسي کنند به وهم آلود بودن ، ماتي وشارپ نبودن  فيلم اشاره ميکنند يکي از عوامل ايجاد اين وهم در نگاتيو عمق ميدان زياد رنگ است. عمق ميدان رنگي در تصاوير ديجيتال را با bit اندازه گيري ميکنند .کوچکترين واحد اطلاعات. در طبيعت اطلاعات رنگي بيشماري وجود دارد که سنسور دوربين هاي ديجيتال بخشي از آن را ثبت مي کنند . سنسور اکثر دوربين هاي تصوير برداري تا اين زمان 8 بيت براي هر کانال رنگي مي توانند ثبت کنند و از آنجا که 3 کانال رنگي براي هر پيکسل داريم  در کل 24 بيت براي هر پيکسل .منظور از کانال رنگي  RGB سه رنگ اصلي است که رنگ هاي يک پيکسل را تشکيل ميدهند . زرد ،سبز و قرمز که هر کدام داراي يک کانال رنگي هستند .  8بيت مي تواند 256 سطح متفاوت رنگ براي هر کانال رنگي داشته باشد در يعني در کل 16/777/216 رنگ که به آن true color يا رنگ کامل ميگويند مثلا دوربين 5d ميتواند 8 بيت رکورد کند

هرچه عمق ميدان رنگ بيشتر باشد جزئيات بيشتري از رنگ را ميبينيم و يعني به تصاوير واقعي نزديک تر مي شويم هر پيکسل مي تواند تعداد سطوح بيشتري از رنگ را بازنمايي کند و رنگ ها واقعي تر و زنده تر مي شوند. 8بيت عمق ميدان رنگ براي تصاوير سينمايي  خيلي مناسب نيست و رنگ هاي واقعي را ارائه نمي کند ولي در 12بيت و 16 بيت عمق ميدان رنگ، همه چيز متفاوت مي شود و فضاي رنگي به نگاتيو نزديک مي شود و حتي از نگاتيو هم پيشي ميگيرد و همچنين دستمان هنگام اصلاح رنگ بازتر است چون اطلاعات رنگي بيشتري داريم اما در دنياي دوربين هاي ديجيتال تصوير برداري بازهم تا اين زمان فقط چند دوربين هستند که مي توانند 12و 16 بيت را ثبت کنند   از جمله دوربين red و alexa و black magic و البته سري f65 و f55 سوني.  عمق ميدان رنگ در دوربين red one برابر با 12 بيت و در دوربين اسکارلت و epec از 12 تا 16 بيت  و در دوربين بلک مجيک هم در مدل هاي فعلي خود 12 بيت را ثبت مي نمايد

16 بيت يعني 65/535 سطح رنگي براي هر کانال رنگ ، که اين براي يک دوربين سينمايي ديجيتال عالي است و جزئيات و رنگي زيادي در تصوير ثبت مي شود که اين در تصاويري با فرمت raw امکان پذير است و البته color depth و عمق رنگ در دوربين هاي ديجيتال سينمايي بوسيله سمپلينگ رنگي مشخص ميشود و در بهترين حالت  4:4:4 بيشترين عمق ميدان رنگي را دارا است