Color Depth چيست؟

Color Depth چيست؟ | شرکت طراحي سايت بهپردازن

عمق رنگ (Color Depth) عبارتست از تعداد بيت‌هايي که براي مشخص نمودن رنگ (يا مشخص نمودن هرکدام از اجزاء رنگي) متناظر با هر پيکسل از يک تصوير يا فريم ويديويي مورد استفاده قرار مي‌گيرد. از عبارت “عمق بيت” (Bit Depth) نيز به عنوان معادلي براي اين اصطلاح استفاده مي‌شود.

براي مشاوره همين حالا با کارشناسان ما تماس بگيريد:شرکت طراحی سایت بهپردازان یک شرکت معتبر در زمینه طراحی سایت فروشگاهی، طراحی سایت شرکتی حرفه ای میباشد که آماده مشاوره رایگان در جهت توسعه کسب و کار اینترنتی میباشد.

تفاوت تصاوير ديجيتال و نگاتيو

حتما شنيده ايد که وقتي ميخواهند تفاوت تصاوير ديجيتال با نگاتيو را بررسي کنند به وهم آلود بودن، ماتي وشارپ نبودن  فيلم اشاره ميکنند يکي از عوامل ايجاد اين وهم در نگاتيو عمق ميدان زياد رنگ است. عمق ميدان رنگي در تصاوير ديجيتال را با bit اندازه گيري ميکنند،کوچکترين واحد اطلاعات.
در طبيعت اطلاعات رنگي بيشماري وجود دارد که سنسور دوربين هاي ديجيتال بخشي از آن را ثبت مي کنند. سنسور اکثر دوربين هاي تصويربرداري تا اين زمان 8 بيت براي هر کانال رنگي مي توانند ثبت کنند و از آنجا که 3 کانال رنگي براي هر پيکسل داريم  در کل 24 بيت براي هر پيکسل.
 
 
مطالب بيشتر : IPsec چيست؟

کانال رنگي  RGB

منظور از کانال رنگي  RGB سه رنگ اصلي است که رنگ هاي يک پيکسل را تشکيل ميدهند . زرد ،سبز و قرمز که هر کدام داراي يک کانال رنگي هستند. 8 بيت مي تواند 256 سطح متفاوت رنگ براي هر کانال رنگي داشته باشد در يعني در کل 16/777/216 رنگ که به آن true color يا رنگ کامل ميگويند مثلا دوربين 5d ميتواند 8 بيت رکورد کند


هرچه عمق ميدان رنگ بيشتر باشد جزئيات بيشتري از رنگ را ميبينيم و يعني به تصاوير واقعي نزديک تر مي شويم هر پيکسل مي تواند تعداد سطوح بيشتري از رنگ را بازنمايي کند و رنگ ها واقعي تر و زنده تر مي شوند. 8بيت عمق ميدان رنگ براي تصاوير سينمايي  خيلي مناسب نيست و رنگ هاي واقعي را ارائه نمي کند ولي در 12بيت و 16 بيت عمق ميدان رنگ، همه چيز متفاوت مي شود و فضاي رنگي به نگاتيو نزديک مي شود و حتي از نگاتيو هم پيشي ميگيرد و همچنين دستمان هنگام اصلاح رنگ بازتر است چون اطلاعات رنگي بيشتري داريم اما در دنياي دوربين هاي ديجيتال تصوير برداري بازهم تا اين زمان فقط چند دوربين هستند که مي توانند 12و 16 بيت را ثبت کنند   از جمله دوربين red و alexa و black magic و البته سري f65 و f55 سوني.  عمق ميدان رنگ در دوربين red one برابر با 12 بيت و در دوربين اسکارلت و epec از 12 تا 16 بيت  و در دوربين بلک مجيک هم در مدل هاي فعلي خود 12 بيت را ثبت مي نمايد

16 بيت يعني 65/535 سطح رنگي براي هر کانال رنگ ، که اين براي يک دوربين سينمايي ديجيتال عالي است و جزئيات و رنگي زيادي در تصوير ثبت مي شود که اين در تصاويري با فرمت raw امکان پذير است و البته color depth و عمق رنگ در دوربين هاي ديجيتال سينمايي بوسيله سمپلينگ رنگي مشخص ميشود و در بهترين حالت  4:4:4 بيشترين عمق ميدان رنگي را دارا است.