زبان XML چيست؟

ابتدا لازم است با کلمات تشکيل دهنده XML يعني Extensible ، Markup و Language آشنا شويم .Markup ، واژه ئي براي متاديتا است .

ابتدا لازم است با کلمات تشکيل دهنده XML يعني Extensible ، Markup و Language آشنا شويم .Markup ، واژه ئي براي متاديتا است . متاديتا ، اطلاعاتي در رابطه با اطلاعات است . قدمت استفاده از Markup به قبل از کامپيوتر بر مي گردد . مثلا" در دنياي نشر از علائم خاصي در متن هاي ويرايش شده استفاده تا به پردازنده متن ( انسان و يا ماشين ) اعلام شود ، چه نوع عملياتي را در رابطه با اطلاعات مي بايست انجام دهد. HTML يکي از زبان هاي کلاسيک نشانه گذاري است . مثلا" با افزودن تگ <Bold> به مرورگر اعلام مي شود که به چه صورت مي بايست اطلاعات نمايش داده شوند .

XML  مخفف زبان نشانه‌گذاري قابل گسترش مي‌باشد. اين زبان يک زبان نشانه‌گذاري جديد است که توسط کنسرسيوم وب  در سال 1997 براي غلبه بر محدوديتهاي زبان HTML بوجود آمده است. کنسرسيوم وب سازماني است که مسئول نگهداري استاندارهاي موجود در زمينه وب مي‌باشد که از مهمترين اين استاندارها مي‌توان به HTML اشاره کرد.

 تفاوت اصلي XML با HTML در اين است که XML سعي دارد داده‌ها را طوري نشانه‌گذاري کند که معناي آنها حفظ شود و در حاليکه HTML  داده‌ها را طوري نشانه‌گذاري مي‌کند که قابل نمايش براي مرورگرها باشد. در واقع تاکيد XML بر روي معناي داده‌هاست در حاليکه تاکيد HTML  بر نمايش داده مي‌باشد. به منظور حفظ معناي داده‌ها XML ابر داده(Metadata ) توصيف کننده داده‌ها را نيز همراه آنها ذخيره مي‌کند.

فايلهاي XML داراي قابليت متني هستند طوري که مي‌توان آنها را در ويرايشگرهاي متني ويرايش کرد. يک فايل در XML از دو قسمت متن و علائم نشانه گذاري تشکيل شده است که قسمت متن آن داده‌هاي اصلي ذخيره شده و علائم نشانه‌گذاري و ابرداده‌ توصيف کننده متن را در بر دارد.  XML از يک سو با ذخيره فايلهايش در قالب متني و استفاده از علائم نشانه‌گذاري‏ فهم معناي داده‌هاي ذخيره شده را براي انسان ممکن مي‌سازد و از سوي ديگر با در اختيار قرار دادن اين فايلها در يک قالب ساختيافته براي برنامه‌ها، پردازش آن را براي کامپيوتر ساده مي‌کند.

لازم است که مجددا به اين نکته مهم اشاره گردد که XML ، يک زبان نشانه گذاري نبوده و در مقابل مکانيزمي براي ايجاد زبان هاي نشانه گذاري اختصاصي است . XML ، شامل مجموعه اي از استانداردها ي متنوع با کاربردهاي خاص است . XML ، يک زبان نشانه گذاري نبوده و در عين حال يک زبان برنامه نويسي هم نيست . از XML براي ارائه اطلاعات استفاده شده و بمنظور پردازش اطلاعات، مي بايست برنامه هائي نوشته گردد .
 
مطالب بيشتر: کاربرد DNS چيست؟

براي مشاوره همين حالا با کارشناسان ما تماس بگيريد:شرکت طراحی سایت بهپردازان یک شرکت معتبر در زمینه طراحی سایت فروشگاهی، طراحی سایت شرکتی حرفه ای میباشد که آماده مشاوره رایگان در جهت توسعه کسب و کار اینترنتی میباشد.

 

دلايل استفاده از xml به عنوان ابزاري در طراحي وب سايت:

1. سهولت: يادگيري XML آسان است زيرا شما بر طرح و ساختار صفحه کنترل داريد. برنامه نويسان در طراحي سايت ، نام عنصر مورد نظر خود را توسعه مي دهند. اين به اين معني است که هيچ محدوديتي براي تعداد برچسب هايي است که مي تواند بر روي يک سند XML استفاده شود.
2. متن قابل خواندن: XML مي تواند از طريق اکثر مرورگرها و داده استخراج شده موثر منقطع شود. از آنجا که طراحي سايت يا به عبارت صحيح تر، طراحان سايت تمام ويژگي ها، برچسب ها و ساختار عناصر را خلق مي کنند، XML مي تواند داراي داده هاي متا و برچسب هاي قابل تشخيص SEO در هر نقطه باشند.
3. محتوا : XML يک ظرف ذخيره سازي است. که باعث مي شود محتواي صفحه از ظاهر آن با ارزش تر شود.XML بر روي داده ها تمرکز دارد نه ويژگي هاي چگونگي نوشتن کدها.
4. کمک به طراحي سايت