کاربرد DNS چيست؟

کاربرد DNS چيست؟ | شرکت طراحي سايت بهپردازن

کلمه DNS ، مخفف Domain Name System يا "سيستم نام دامنه" است. سيستم نام دامنه (DNS) يک سيستم پايگاه داده است که نام کامل دامنه يک کامپيوتر را به يک آدرس IP ترجمه ميکند. کامپيوترهاي موجود در يک شبکه براي اتصال به يکديگر از آدرسهاي IP استفاده مي کنند، ولي به ياد داشتن آدرس هاي IP کامپيوترهاي يک شبکه براي افرادي که قصد اتصال به آنان را دارند بسيار دشوار است. مثلا به خاطر سپردن نام دامنه SarzaminDownload.com بسيار ساده تر از به خاطر سپردن آدرس IP نظير آن (207.171.166.48) است. به همين علت اغلب ما براي اتصال به سايت ها، نام دامنه آن را وارد مي کنيم. لذا DNS به شما امکان مي دهد تا به جاي استفاده از آدرس هاي عددي IP براي اتصال به يک کامپيوتر خاص در شبکه اي ديگر (يا براي دسترسي به يک سرويس راه دور)، با به کارگيري نام دامنه اي که به خاطر آوردن آن براي شما راحت تر است به آن کامپيوتر متصل شده يا از آن سرويس بهره بگيريد. 
 
مطالب بيشتر: crm مخفف چه کلماتي است؟

 Name Server  چيست؟

 هر سازماني که داراي يک شبکه کامپيوتري است حداقل مجهز به يک سرور مرکزي است که پرس و جوهاي DNS را کنترل و سازماندهي مي کند. اين سرور که Name Server ناميده مي شود فهرستي از همه آدرس هاي IP اختصاص داده شده به کامپيوترهاي موجود در آن شبکه را نگه مي دارد. اين سرور همچنين آدرس هاي IP آن دسته از کامپيوترهاي خارج از شبکه را که اخيرا مورد دسترسي قرار گرفته اند نيز نگه مي دارد. هر کامپيوتر در هر شبکه بايد مکان تنها يک Name Server را بداند. زماني که کامپيوتر شما درخواست يک آدرس IP را مي کند، بسته به اينکه آدرس IP درخواست شده در محدوده شبکه محلي شما قرار دارد يا خير يکي از اين سه حالت رخ مي دهد: 
حالت اول : اگر آدرس IP درخواست شده به طور محلي ثبت شده است (مثلا اين آدرس متعلق به يکي از کامپيوترهاي شبکه سازمان شماست) مستقيما پاسخي را از يکي از Name Server هاي محلي فهرست شده در تنظيمات Workstation خود دريافت خواهيد داشت. در اين حالت معمولا دريافت پاسخ يا خيلي کم طول مي کشد يا به صورت کاملا بلادرنگ صورت مي گيرد. 
حالت دوم : اگر آدرس IP درخواست شده به صورت محلي ثبت نشده است (مثلا اين آدرس متعلق به کامپيوتري در خارج شبکه سازمان شماست) ولي شخصي در سازمان شما اخيرا به همان آدرس IP رجوع کرده و به سايت نظير آن متصل شده است، آنگاه Name Server آدرس IP را از سيستم ذخيره سازي کش خود بازيابي خواهد کرد (کش= حافظه اي محدود که بخشي از آدرسهاي IP که اخيرا مورد مراجعه قرار گرفته اند را در خود نگه مي دارد). مجددا در اين حالت هم معمولا دريافت پاسخ يا خيلي کم طول مي کشد يا به صورت کاملا بلادرنگ صورت مي گيرد. 

حالت سوم : اگر آدرس IP درخواست شده به صورت محلي ثبت نشده است و شما اولين کسي هستيد که در يک بازه زماني خاص اطلاعاتي از سيستم مورد نظر را درخواست کرده ايد، (از 12 ساعت تا يک هفته پيش) آنگاه Name Server محلي به جاي Workstation شما جستجو را انجام خواهد داد. اين جستجو ممکن است شامل پرس و جو از دو يا چند Name Server ديگر در هر مکان راه دور ديگري باشد. اين پرس و جوها ممکن است از يک ثانيه تا بيشتر به طول انجامد (بسته به آنکه اتصال شما به شبکه راه دور چه کيفيتي دارد و با چند Name Server بايستي ارتباط برقرار شود). برخي اوقات به خاطر پروتکل lightweight مورد استفاده در DNS ، ممکن است پاسخي دريافت نکنيد. در چنين شرايطي Workstation يا نرم افزار Client شما ممکن است تا زمان دريافت پاسخ به تکرار پرس و جوي خود ادامه دهد يا ممکن است پيام خطايي دريافت کنيد. زماني که از برنامه اي مثل Telnet براي اتصال به کامپيوتري ديگر استفاده مي کنيد، احتمالا براي برقراري اين اتصال به جاي تايپ کردن آدرس کامپيوتر مورد نظر، نام دامنه آن را وارد مي کنيد. برنامه Telnet نام دامنه اي که توسط کاربر تايپ شده است را دريافت کرده و با به کارگيري يکي از روشهايي که در بالا گفته شد و به کمک Name Server ، آدرس IP نظير آن را به دست مي آورد. به عنوان مثال مي توان DNS را مانند يک دفترچه تلفن الکترونيکي براي يک شبکه کامپيوتري در نظر گرفت، به طوري که اگر نام کامپيوتر مورد نظر را بدانيد، Name Server آدرس IP نظير آن را جستجو کرده و مي يابد. 

براي مشاوره همين حالا با کارشناسان ما تماس بگيريد:شرکت طراحی سایت بهپردازان یک شرکت معتبر در زمینه طراحی سایت فروشگاهی، طراحی سایت شرکتی حرفه ای میباشد که آماده مشاوره رایگان در جهت توسعه کسب و کار اینترنتی میباشد.