تفاوت TCP با UDP چيست؟

پروتکل (transmission control protocol (tcp يک پروتکل ارتباط محور (connection oriented) است و عملکرد آن بدين صورت است که براي هر پکت ارسالي توسط کامپيوتر مبدا بايد يک پکت ack از سرور مقصد مبني بر دريافت صحيح و بدون نقص پکت دريافت کند .

تفاوت TCP و  چيست؟UDP

 
مدل TCP/IP که براي ارتباط اينترنت به کار ميرود به لايه هاي مختلفي تقسيم بندي ميشود که يکي از اين لايه ها لايه host2host يا لايه انتقال است که خود شامل دو پروتکل به اسم هاي TCP و UDP است

 

‏TCPمخفف کلمه Transmission Control Protocol و UDP محفف کلمه user datagram protocol است ترجمه عبارت Transmission Control Protocol به فارسي پروتکل کنترل انتقال و ترجمه user datagram protocol پروتکل ديتاگرام کاربر است

‏TCP و UDP براي ارائه داده از از يک endبه end دير استفاده ميشوند اما با اين وجود تفاوت کمي بين آنها وجود دارد

شرکت طراحی سايت بهپردازان، در طول 17 سال فعاليت خود، با به کارگيري تيم‌های تخصصی در زمينه‌ی طراحی سایت و اپليکيشن، نمونه‌هاي قدرتمندي در  نمونه سايت خارج از کشور ،طراحی سایت فروشگاهی و ... دارد. براي مشاوره همين حالا با کارشناسان ما تماس بگيريد:

‏Datagram چيست؟

در دنياي شبکه ديتاها در قالب بسته هايي ارسال ميشوند که يا براي رسيدن آن ها به مقصد تضميني وجود دارد يا هيچ تضميني وجود ندارد.در واقع Datagram يک نوع بسته است که براي رسيدن آن به مقصد توسط شبکه هيچ تضميني وجود ندارد.

 

‏TCP چيست؟

 

‏TPC يک پروتکل اتصال محور است يعني فرايندي براي پردازش ارتباطات فراهم ميکند اين برنامه به عنوان واسطه بين برنامه برنامه و عمليات شبکه عمل ميکند زرا بين لايه شيکه و لايه برنامه قرار گرفته

‏TCpها داده ها و پيام ها را بصورت بسته ارسال ميکنند TCP رايجترين پروتکل اتصال در اينرنت است چرا که اصلاح خطا پشتيباني ميکند بنابراين به عنوان يک پروتکل قانوني شناخته ميشودويژگي اصلاح خطا يعني هربار که يک دستگاه داده را با پروتکل TCP به شبکه ارسال کند منتظر تاييده رسيدن بسته ميماند قبل از اينکه بسته ي ديگر را مجدد ارسال کند.

 

‏UDPچيست؟

‏UDPبراي ارسال پيام کوچک از ميزبان به ميزبان ديگر استفاده ميشود و اين پروتکل بدون اتصال است يعني نيازي به اتصال ندارد UTP نيز بين لايه شبکه و لايه برنامه قرار دارد UTPداده ها را بصورت بسته ارسال و اين بسته ها به عنوان داده هاي کاربر نمياده ميشود.

‏UTP يک پروتکل بدون استرداد است زيرا اصلاح خطلايي را انجام نميدهد و به آساني بسته ها ردون تاييد و يا تکرار ميپذيرد

 

تفاوت اصلي بين TCP و UDP

کار هردوي اين پروتکل ها اين است که بدون خطا پيام ها را به ترتيب و بدون از دست رفتن يا دوبار فرستادن ارسال کنند.تفاوت اصلي بين TCP و UDP در اين است که در TCP سرويس هاي بسيار مختلفي براي استفاده نرم افزار ها گنجانده شده است که در UDP وجود ندارد به همين دليل TCP بسيار پيچيده تر است يکي از اصلي ترين تفاوت ها اين است که TCP محمور اتصال است يعني بايد با ميزبان هاي ديگر ارتباط برقرار کند و UDP به اتصال نياز ندارد

در TCPشماره تاييد به بخش داده ميشود درحالي که در UDP شماره تاييد براي داده ها استفاده نميشود

 

از کدام يک استفاده کنيم؟

 

ما به هر دو نياز داريم چون TCP قابل اعتمادتر ولي از طرفي کندتر است و UDP غيرقابل اعتمادتر است ولي از طرفي سريعتر است در بيشتر مواقع به دليل ماهيت عملکرد UTP نسبت به TCP در بيشتر مواقع انتخاب بهتري براي انتقال بدون تاخير صدا و تصوير دارد. براي استفاده بستگي به اين دارم امنيت براي ما مهم است يا سرعت ولي بطور کني UDP براي شبکه ها اجتماعي و بازي هاي آنلاين بهتر است اما برايکار هاي بانکي توصيه نميشود.