نرم افزار جوملا وتاريخچه آن چيست؟

نرم افزار جوملا وتاريخچه آن چيست؟ | شرکت طراحي سايت بهپردازن

جوملا چيست؟

جوملا يک سيستم مديريت محتواي تحت وب است که مديريت و انتشار آسان مطالب را امکان پذير مي سازد، امکانات گسترده اي دارد و با ابزار هاي خود امکان گسترش آسان نرم افزار را فراهم ميکند. با جوملا مي توانيد وب سايت ها و سامانه هاي تحت وب قدرتمند و ارزشمندي را ايجاد کنيد.

 

تاريخچه نرم افزار :

اولين نسخه نرم افزار که جوملا ? نام داشت،نسخه توسعه داده شده مامبو بود و در سال ???? انتشار يافت. گروهي از برنامه نويسان مامبو پس از جدا شدن از اين تيم شروع به طراحي اين نرم افزار کردند. جوملا در لغت به معناي همه با هم است که از زبان سواحلي گرفته شده است. نسخه هاي بعدي اين نرم افزار جوملا ?.?، ?.? ،?.? و ?.? ميباشد.

 

کاربردهاي نرم افزار جوملا :

جوملا به دليل قابليت انعطاف و گسترش فوقالعاده خود قادر به ايجاد تمامي سامانه هاي تحت وب ميباشد،در زير به برخي از کاربرد هاي آن اشاره ميکنيم:

 

     سايتهاي خبري

    سايت هاي فروشگاهي

    برنامه هاي کاربردي دولت ها

    دانلودسنتر

    مراکز آزمون گيري

    سامانه هاي پشتيباني

    دايرکتوري ها

    وبسايتهاي نگهداري مستندات

    جوامع مجازي

 

و...

 

 

 

چه کساني از آن استفاده ميکنند؟

وب سايتهاي مک دونالد، وب سايتهاي مجموعه يونيسف، برخي اينترانتهاي دولتي آلمان، مرکز اطلاعات سازمان ملل، تمامي مراکز صدا وسيماي ايران، وب سايت مرجع لينوکس و... از جمله استفاده کنندگان جوملا هستند.

 

تکنولوژي هاي پايه اي جوملا

جوملا علاوه بر اينکه يک سيستم مديريت محتوا است يک فريم ورک PHP نيز مي باشد، همچنين به دليل سازگاري با انواع پايگاه هاي داده مانند SQL server  ،My SQL و Oracle يک پلت فرم نيز محسوب مي شود. اما تکنولوژي هاي اصلي بکار رفته در آن شامل PHP  و  MySQL مي باشد.

 

معماري جوملا

معماري نرم افزاري جوملا بر اساس مدل MVC - Model-View-Controller مي باشد.در اين مدل نرم افزاري، از مدل به عنوان تامين کننده منابع، از نمايش به عنوان لايه نمايشي و از کنترلر به عنوان هسته و پردازشگر برنامه استفاده مي کنند. به دليل استفاده از اين مدل نرم افزاري قابليت گسترش جوملا افزايش يافته است ومنطق نرم افزاري مناسبي را مهيا کرده است.

 

 

 

پشتيبانان جوملا

سيستم مديريت محتواي جوملا توسط هزاران تيم محلي و جهاني پشتيباني مي شود، اما پشتيبان رسمي آن شرکت غيرانتفاعي Open Source Matters است. همچنين سامانه هاي پشتيباني رسمي آن انجمن جهاني جوملا و چهار گروه گوگل مرتبط با آن ميباشد و نيز انواع تيم هاي کاري جوملاي جهاني شامل تيم عيب يابي، افزونه ها، مجلات، انجمن ها و... مي باشد.

 

امکانات جوملا

آخرين نسخه طبيعي (Native) آن شامل امکانات پايه اي زير است:

    مديريت مطالب

    مديريت رسانه ها(فايلها)

    مديريت وب لينک ها

    مديريت مجموعه هاي مطالب

    مديريت تبليغات

    تنطيم پيکربندي

    مديريت کاربران وسطح دسترسي

    نظرسنجي 

 فعاليت شرکت نرم افزاري

شرکت طراحی سايت بهپردازان، در طول 17 سال فعاليت خود، با به کارگيري تيم‌های تخصصی در زمينه‌ی طراحی سایت و اپليکيشن، نمونه‌هاي قدرتمندي در  نمونه سايت خارج از کشور ، طراحی سایت فروشگاهی و ... دارد. براي مشاوره همين حالا با کارشناسان ما تماس بگيريد: