تکنولوژي هاي لازم براي برنامه نويسي تحت وب کدامند؟

تکنولوژي هاي لازم براي برنامه نويسي تحت وب کدامند؟ | شرکت طراحي سايت بهپردازن

زبان HTML

اين زبان براي چيدن اشيائي که روي صفحه وب مشاهده ميکنيد استفاده ميشود. محل قرارگيري عکس هاف متون ، جداول ، لينک ها و هر چيزي که در يک صفحه وب مشاهده ميکند با اين کدها در کنار هم قرار مي گيرند. و مرورگر با دريافت کدهاي اچ تي ام ال آنها را تفسير ميکند و شکل کلي يک صفحه وب را به شما نشان مي دهد. يک طراح و حتي برنامه نويس وب بايد به زبان html آشنا باشد تا بتواند سرويس بهينه اي را طراحي کند. پس از اينکه اين زبان را آموختيد ميتوانيد از نرم افزارهايي مانند ExpressionWeb و DreamWeaver که کار ساختن کدهاي HTML را انجام ميدهند استفاده کنيد و کار خود را به دوش آنها بيندازيد. اما شما بايد طرز استفاده از آنها را بدانيد. اينکار مانند اين است که ابتدا ضرب را بياموزيد و بعد از ماشين حساب استفاده کنيد.
پيشنهاد ما بخصوص در ايران ASP.net و با استفاده از زبان پايهء C# است. گرچه دانستن زباني مانند PHP هم ميتواند موقعيت هاي شغلي خوبي را براي شما ايجاد کند.

 

 طراحي بانک اطلاعاتي رابطه اي

 اولين چيزي که يک سايت بزرگ نياز دارد يک بانک اطلاعاتي قدرتمند و بهينه شده است. شما بايد اصول طراحي بانک هاي اطلاعاتي ، نرمال سازي در طراحي بانک هاي اطلاعاتي ، و سپس پياده سازي را توسط يک بانک قدرتمند مانند SQL Server و يا MySQL بدانيد تا بتوانيد اولين قدم را در برنامه نويسي تحت وب برداريد.

شرکت طراحی سايت بهپردازان، در طول 17 سال فعاليت خود، با به کارگيري تيم‌های تخصصی در زمينه‌ی طراحی سایت و اپليکيشن، نمونه‌هاي قدرتمندي در  نمونه سايت خارج از کشور ، طراحی سایت فروشگاهی و ... دارد. براي مشاوره همين حالا با کارشناسان ما تماس بگيريد:

مطالب بيشتر : سيلورلايت چيست؟

 آشنايي با وب

 شما نمي توانيد ساختماني مناسب بسازيد، مگر اينکه قبلا ساختمان هاي متفاوتي را ديده باشيد. ضعف بزرگي که بسياري از مهندسين نرم افزار دارند، آشنا نبودن آنان با محيط اينترنت و دنياي مجازي است. براي حل اين مشکلتان پيشنهاد ميکنم يک وبلاگ درست کنيد و مدتي وبلاگ نويس شويد و وبلاگ خوان . خواندن وبلاگ هاي متفاوت و آشنايي با سرويس هاي اينترنتي شما را با محيطي که قرار است در آن مشغول به ساخت و ساز شويد آشنا ميکند.

شما بعنوان يک مهندس نرم افزار بايد با سايت هاي اينترنتي زيادي آشنا باشيد. هر سايت يک ديدگاه جديد در طراحي وب به شما ميدهد. پيشنهاد ميکنم براي شروع با سايتهايي مانند جيميل، فليکر، پرشين بلاگ، فرندفيد ، ياهو??? ، پيکاسا ، يوتيوب، لست.اف.ام آشنا شويد. هرکدام از اين سايتها يکي از برجهاي افراشته شده در دنياي مجازي وب است. کم کم در وبلاگهايي که ميخوانيد با سايت هاي جديد آشنا خواهيد شد. هنگام گشت و گذار در اين سايت ها به معماري بکار رفته در طراحي آنها دقت کنيد.

 

آشنايي با شبکه

مفاهيمي در برنامه نويسي تحت وب هست که ممکن است در برنامه نويسي تحت ويندوز هرگز با آن مواجه نشويد. مفاهيمي مانند IP ، Server Configuration ، Browser Compatibility و صدها واژه و مفهوم ديگر که جزئي جدانشدني از وب هستند. سعي کنيد با مفاهيم شبکه ها ، پروتکل هاي وب مانند FTP و HTTP و تاريخچه اي از وب آشنا باشيد. اين اطلاعات نه تنها مفيد بلکه براي برنامه نويسي تحت وب ضروري است.

 

نکاتي که در بالا ذکر شد براي شروع برنامه نويسي تحت وب است و براي اينکه بتوانيد سايتهاي بهينه و مفيدي طراحي کنيد نيازمند تکنولوژي هاي روز دنياي وب هستيد که در ادامه به تعدادي از آنها اشاره ميکنم.

 

 • CSS

سي اس اس امکان تغيير گرافيکي صفحات وب را بسيار ساده ميکند و دانستن آن کمک بسياري به شما در طراحي سايت هايي ميکند که امکان تغيير صفحات سايت را مانند تغيير قالب وبلاگ فراهم ميکنند.

 

• جاوا اسکريپت

اين زبان اسکريپتي کاربرد بسيار زيادي در طراحي وب دارد و بسياري از رويدادهاي صفحات وب با استفاده از جاوا اسکريپت کنترل ميشوند. نيازي نيست کل دستورات و نکات موجود در اين زبان دا ياد بگيريد. اما بايد دستورات ابتدايي و نوع بکاربردن آنها را بياموزيد تا بعدها بتوانيد از سورسهاي آمادهء جاوا اسکريپتي در پروژه هايتان استفاده کنيد.

 

• آجاکس

احتمالا يک اکانت جيميل داريد. آيا سرعت حذف نامه ها را در اين سرويس با سايت هاي ديگه مقايسه کرده ايد؟ گاهي کمتر از نيم ثانيه. جيميل يکي از سايت هايي است که خيلي زود و درست از تکنولوژي آجاکس استفاده کرد ، امروزه بسياري از سايت ها از اين روش براي بالابردن سرعت لود صفحات سايت خود استفاده ميکنند و حتي سايت هاي ايراني نيز از اجاکس براي طراحي بهره مي برند.
 
 

 

مطالب بيشتر : وب 2 چيست؟

 

• XML:

 فايل هاي XML براي ذخيره و بازيابي اطلاعات حجيم در سرويس هاي تحت وب استفاده بسياري دارند. همچنين گاهي شما مجبوريد بخشي از اطلاعات موجود در بانک اطلاعاتي را در فايل XML ذخيره کنيد تا باري که روي دوش بانک اطلاعاتي است کاهش يابد. XML در اين زمينه بهترين انتخاب است.

 

• Regular Expressions:

 يا عبارات منظم براي خواندن و بازيابي اطلاعات از ميان فايل هاي متني مانند XML و يا صفحات وب سايتها قدرت بسياري را در دستان شما قرار مي دهند. ممکن است در طراحي سايت مورد نظر خود نيازمند استخراج اطلاعات از روي يک سايت ديگر باشيد. اگر سايت مورد نظر فيد نداشته باشد، ميتوانيد با استفاده از R.E ها اينکار را انجام دهيد.

 

• Security :

 وقتي شما يک سايت را طراحي ميکند و روي اينترنت قرار ميدهيد مانن اين است که يک ساختمان را که با چوب کبريت ساخته ايد در مقابل باد قرار دهيد. هميشه هکر ها و رقبايي هستند که با نيت هاي گوناگون دنبال ضربه زدن به سايت شما هستند . بنابراين بخش مهمي از آموزش هاي خود را به آموزش امن کردن سايت هاي اينترنتي و برنامه اي که نوشته ايد اختصاص دهيد.

 

• Stored Prcedure Programming :

 براي اتصال به بانک اطلاعاتي از طريق برنامه اي که نوشته ايد چندين راه وجود دارد. شما ميتوانيد فرمان هاي SQL را در داخل صفحات وبي که ايجاد کرده ايد بنويسيد. اما اين راه نه تنها امن نيست، بلکه سرعت و قابليت هاي برنامه شما را کاهش ميدهد. براي نوشتن دستورات SQL بايد از بخش پروسيجر هاي SQL استفاده کنيد. با اينکار، برنامه شما بسيار استاندارد تر نوشته شده و از امنيت بالاتري نسبت به حالت قبلي برخوردار ميشود.