مانيتورينگ چيست؟

مانيتورينگ عملي براي مشاهده وضعيت يک سيستم است. براي مثال سرور و يا سايت شما ممکن است در هر لحظه وضعيت هاي متفاوتي داشته باشد

Network Monitoring در لفظ فارسي به معناي پايش شبکه مي باشد و امروزه اين فرآيند يکي از مهمترين فعاليت هاي حساس يک تيم فناوري اطلاعات در يک سازمان محسوب مي شود که به تنهاي مي تواند باعث بالا رفتن کارايي سرويس ها و پرسنل ، صرفه جويي در هزينه هاي سازمان و آرامش بخشيدن به مديران شبکه شود.

يک سيستم مانيتورينگ شبکه تمامي شبکه داخلي شما را براي پيدا کردن مشکلات پايش مي کند ، اين سيستم مي تواند به شما کمک کند ميزان دانلود کاربران شبکه و استفاده آنها از اينترنت را بدانيد ، فضاهاي اشغال شده توسط ايميل هاي اسپم و کاربراني که بيهوده ايميل ارسال مي کنند را شناسايي کنيد ، سرورهايي که در حال بروز مشکل هستند يا مشکل ايجاد خواهند کرد را شناسايي کنيد ، ترافيک شبکه را مشاهده کنيد و موارد غيرعادي را در قالب گزارش ببينيد و در کنار همه اينها علاوه بر نرم افزارها سخت افزارهاي موجود در شبکه را نيز پايش کنيد.

بصورت کلي شما مي توانيد با داشتن يک سيستم مانيتورينگ قوي در سازمان خود از تمامي اتفاقاتي که در شبکه خود چه از لحاظ نرم افزاري و چه از لحاظ سخت افزاري رخ مي دهد آگاه شويد. يکي از مواردي که بعضا مشاهده شده است اشتباه گرفتن سيستم هاي مانيتورينگ شبکه يا Network Monitoring Systems که به اختصار NMS مي گوييم با سيستم هاي تشخيص نفوذ يا IDS ها و يا سيستم هاي جلوگيري از نفوذ يا IPS ها است ، توجه کنيد که اينها کاملا با هم متفاوت هستند ، درست است که اين سيستم ها نيز ترافيک شبکه را مانيتور مي کنند اما هدف اصلي آنها شناسايي حملات هکري يا کدهاي مخرب و جلوگيري از دسترسي هاي غيرمجاز است و با ذات کاري NMS تفاوت دارند.

در واقع وظيفه اصلي يک سيستم جامع NMS بررسي کيفيت ، وضعيت و کارايي شبکه شما در فعاليت هاي عادي و روزانه شبکه مي باشد و هدف آن به صورت تخصصي امنيتي نيست ، هر چند که بعضا از آن با توجه به قوانين CIA و قانون Availability به عنوان يک سيستم امنيتي نيز نام برده مي شود .

سيستم هاي مانيتورينگ شبکه مي توانند از انواع و اقسام تجهيزات نرم افزاري و سخت افزاري که بصورت Appliance يا نرم افزار نصب مي شوند تشکيل شوند. تقريبا همه انواع شبکه هايي که مي شناسيد را مي توانيم مانيتور کنيم و يک سيستم NMS فقط به يک مانيتورينگ يک نوع شبکه اکتفا نمي کند ، براي يک سيستم جامع مانيتورينگ هيچ فرقي نمي کند که شبکه شما کابلي است يا بيسيم ، شبکه شما يک LAN است يا يک WAN و يا شبکه موبايل است و يا ...

همانطور که نوع شبکه در يک سيستم جامع مانيتورينگ شبکه چندان مهم نيست نوع دستگاه هاي مورد استفاده در شبکه و همچنين نوع نرم افزارها و به ويژه سيستم عامل هاي مختلف بکار برده شده در شبکه نيز مهم نيستند ، شما مي توانيد گوشي هاي هوشمند ، سرورهاي فيزيکي ، سويچ ها ، روتر ها ، فايروال ها ، Access Point ها ، لينک هاي راديويي ، اطلاعات داخل Rack و انواع و اقسام تجهيزات سخت افزاري مورد استفاده در شبکه را در کنار سيستم عامل هايي مثل Android ، ويندوز ، لينوکس ، Mac و ... مانيتور کنيد.

يک سيستم مانيتورينگ براي اين هدف در يک شبکه طراحي و پياده سازي مي شود تا بر اساس يک سري معيارهايي که از طرف مديران شبکه يا سيستم عامل ها تعريف مي شوند وضعيت شبکه را آناليز کند و به شما گزارش دهد ، با استفاده از اين گزارش شما به عنوان مدير شبکه مي توانيد نيازهاي سازماني خود را تخمين بزنيد ، مشکلات شبکه خود را متوجه شويد و قبل از بروز مشکلات حاد از بروز آنها جلوگيري کنيد ، تهديدات امنيتي را قبل از بروز مشکل شناسايي و رفع کنيد و در نهايت روند کاري شبکه خود را بصورت گرافيکي و ملموس مشاهده کنيد.

 

مهمترين تصميمي که در خصوص سيستم هاي مانيتورينگ در شبکه بايد اتخاد شود اين است که چه چيزي بايد مانيتور شود ؟ شما بايد مطمئن شويد که همه سرويس هاي حساس شما کاملا مانيتور مي شوند و بهترين گزينه معمولا براي پياده سازي طرح مانيتورينگ شبکه نقشه توپولوژي شبکه است ، شما در نقشه توپولوژي شبکه کاملا انواع و اقسام شبکه ها و دستگاه ها و بسترهاي ارتباطي که در مجموعه شما وجود دارند را با درک کامل اندازه آن متوجه مي شويد و مي دانيد چه چيزي بايد مانيتور شود.

البته دقت کنيد که هميشه نقشه توپولوژي شبکه ار را استفاده کنيد که کاملا بروز است نه نقشه هايي که براي يادگاري و رفع حاجت طراحي شده اند. در يک نقشه توپولوژي درست شبکه ، انواع شبکه از لحاظ فيزيکي و ابعاد و نوع ارتباط و همچنين نوع سرور ها و سيستم عامل هاي مورد استفاده بر روي آنها مشخص شده است ، شما مي توانيد بر اساس چنين نقشه توپولوژي شبکه اي هر چيزي که مي بايست مانيتور شود را مشاهده و مانيتورينگ را براي آن راه اندازي کنيد ، فراموش نکنيد که براي راه اندازي مانيتورينگ حتما چک ليست به همراه داشته باشيد.

بعد از طراحي نقشه مانيتورينگ در نهايت به بحث اين مي رسيد که حالا از چه ابزاري بايد براي مانيتورينگ استفاده شود ؟ دقت کنيد که قرار نيست در اين مقاله در خصوص ابزار خاصي صحبت شود اما به هر حال بايد بدانيد که هيچ ابزار جامع و کاملي را پيدا نمي کنيد که همه نيازهاي شما در مانيتورينگ شبکه را برطرف کند و شما بايد از يک راهکار ترکيبي براي انجام اينکار استفاده کنيد.

شرکت طراحی سايت بهپردازان، در طول 17 سال فعاليت خود، با به کارگيري تيم‌های تخصصی در زمينه‌ی طراحی سایت و اپليکيشن، نمونه‌هاي قدرتمندي در  نمونه سايت خارج از کشور ، طراحی سایت فروشگاهی و ... دارد. براي مشاوره همين حالا با کارشناسان ما تماس بگيريد: