منظور از FTP در اينترنت چيست ؟

منظور از FTP در اينترنت چيست ؟ | شرکت طراحي سايت بهپردازن

FTP  مخفف File Transfer Protocol بوده و نشان دهنده قابليت‌هاي شبکه است و آن‌را قادر مي‌سازد که کاربران فايلهاي خود را آپلود نمايند (فايل‌هاي متني ساده، تصاوير، فايل هاي چند رسانه‌اي و غيره)  و يا از طريق رايانه هاي شخصي به هاست خود دسترسي داشته باشند و با استفاده از نرم افزارهاي مخصوص (filezilla,smartftp,cuteftp,…) فايل خود را ويرايش ,حذف و يا فايل خود را از طريق اين نرم افزارها آپلود و  يا دانلود نماييد.

 

FTP يکي از قديمي ترين پروتکل هاي است که به آساني ميتوان فايل ها را انتقال داد.

 

مفهوم پروتکل  FTP

در زبان اينترنت، FTP اشاره به پروتکل شبکه براي انتقال فايل از يک کامپيوتر به کامپيوتر ديگر دارد و از

 

TCP شبکه کامپيوتر و يا اينترنت استفاده مي کند

 

مطالب بيشتر : JSON چيست و چه کاربردي دارد؟

براي مشاوره همين حالا با کارشناسان ما تماس بگيريد:شرکت طراحی سایت بهپردازان یک شرکت معتبر در زمینه طراحی سایت فروشگاهی، طراحی سایت شرکتی حرفه ای میباشد که آماده مشاوره رایگان در جهت توسعه کسب و کار اینترنتی میباشد.

مفهوم TCP

TCP پايه و اساس اينترنت و وظيفه آن قرارداد هدايت انتقال مي باشد و يکي از وظيفه هاي TCP اين

 

است که به ما اطمينان از نحوه ي درست انتقال اطلاعات به ما مي دهد  .

 

 

معايب و نواقص FTP

 FTP اين قابليت را ندارد که بتوان همانند پروتکل Telnet برنامه اي را بر روي ماشين از راه دور اجرا کرد ، بلکه فقط روشي سريع ، ساده و مطمئن براي خدمات کاربران راه دور محسوب مي شود . FTP هيچ گونه رمزنگاري را پشتيباني نمي کند . FTP حتي کلمات عبور را نيز بصورت رمز نشده انتقال مي دهد و بدين ترتيب اجازه سو استفاده آسان از سيستم را مي دهد . FTP به عنوان يک روش امن مورد توجه نيست مگر اينکه درون يک کانال امن مانند SSL يا IPsec قرار گيرد .

انواع FTP 

 از نقطه نظر شبکه اي دو نوع FTP وجود دارد :

فعال (Active) : در اين روش براي انتقال داده ها ، ارتباط بين سرويس دهنده و سرويس گيرنده از سمت سرويس دهنده شروع مي شود .غير فعال (Passive) : در اين روش براي انتقال داده ها ، ارتباط بين سرويس دهنده و سرويس گيرنده از سمت سرويس گيرنده شروع مي شود . 

روش هاي استفاده از FTP

 سه راه عمده براي استفاده از اف تي پي وجود دارد:

 

روش اول استفاده از يک برنامه گرافيکي سمت مشتري است. اين روش از مرسوم‌ترين طرق استفاده از FTP است. براي اين کار اول بايد بر روي رايان? خود، يک برنامه اف تي پي مانند FileZilla را نصب کنيد و با دادن اطلاعات مورد نياز براي اتصال، به سرور ftp متصل شويد و فايل‌ها را انتقال دهيد. همانطور که ذکر شد اين روش يکي از رايج‌ترين و ساده‌ترين روش هاست که احتياجي به دانستن اطلاعات فني زيادي هم ندارد.

استفاده از يک مرورگر هم يکي از شيوه‌هاي بهره برداري از FTP است. براي اين کار شما مانند وارد کردن آدرس يک سايت، آدرس يک سرور اف تي پي را وارد مي‌کنيد (مانند /ftp://domain.com) و پس از دادن نام کاربري و رمز عبور، مرورگر براي شما فايل‌ها و محتويات فضاي مورد نظر شما را نشان مي‌دهد. استفاده از اين روش براي جست و جو در دايرکتوري‌هاي بزرگ و براي خواندن فايل‌هاي بازيابي بسيار ساده است. اما در مقايسه با يک برنامه‌ي اختصاصي FTP از سرعت پايين‌تر و همچنين از قابليت اعتماد کمتري برخوردار است.و آخرين روش هم استفاده از خط فرمان FTP است. بسياري از سيستم عامل‌هاي امروزي مانند ويندوز مکينتاش و لينوکس، از خط فرمان توکار سمت مشتري تشکيل شدند. يعني شما مي‌توانيد مثلاً از CMD (خط فرمان) خود ويندوز بدون نياز به هيچ گونه ابزار اضافي‌اي اين کار را انجام دهيد. ولي به دليل نداشتن رابط کاربري کاربرپسند خيلي از افراد مخصوصاً تازه کارها ترجيح مي‌دهند از روش اول يا دوم استفاده کنند که با گرافيک سرو کار دارند تا متن و خط فرمان.