انواع مدلهاي بهبود سازي نرم افزار چيست ؟

انواع مدلهاي بهبود سازي نرم افزار چيست ؟ | شرکت طراحي سايت بهپردازن

 

نرم‌افزار چيست؟

نرم‌افزار مجموعه‌اي از داده‌ها يا دستورالعمل‌هاي رايانه‌اي است که به کامپيوتر نحوه کار را مي‌گويد. اين در مقابل سخت‌افزار که سيستم از آن ساخته شده قرار گرفته و در واقع کار را انجام مي‌دهد.

 
 

 

بهبود سازي نرم‌افزار چيست؟

نرم‌افزارهاي کاربردي و بهينه‌سازي بيشتر تمرکزشان روي زيرساخت‌ها از جمله سخت‌افزار ، سيستم‌عامل ، نرم‌افزار و محل ذخيره‌سازي داده‌ها مي‌باشد که باعث ارتقاي کارايي و بهبود عملکرد مي‌شود.

فرايند توليد نرم‌افزار و بهبود مستمر آن جنبه بسيار مهم و چالش بزرگي براي سازمان نرم‌افزار در جهت رسيدن به اهداف مشخص در محيط رقابتي است. که سازمان‌ها را ملزم به تجزيه و تحليل و بهبود فرايندهاي خود مي‌نمايد ، تا نسبت به ايجاد پروژه‌هاي نرم‌افزاري کاربردي و با کيفيت اقدام نمايند.

 
 
 

مطالب بيشتر: نرم افزار يا برنامه چيست؟

 

هدف از بهبودسازي نرم‌افزار:

از جمله اهداف بهبودسازي نرم‌افزار‌ها افزايش سرعت توسعه، دستيابي به کيفيت بالاتر محصول و  کاهش هزينه‌ها مي‌باشد.

 

 

بهبود فرايند نرم‌افزار(spi) شامل چه اقداماتي مي‌باشد:

اولين مرحله در بهبود فرايند نرم‌افزار، بررسي وضعيت فعلي نرم‌افزار از طريق مصاحبه‌هاي فردي و گروهي مي‌باشد. پس از آن با توجه به وضعيت موجود و اهداف سازمان بايد براي بهبود آن برنامه‌ريزي‌هايي صورت گيرد که اين اقدام بايد هردوي ذي‌نفعان و اهداف سازمان را مورد توجه قرار دهد. 

پس از آن نسبت به پياده‌سازي بهبود اقدام مي‌شود که در آن فعاليت‌هاي برنامه‌ريزي شده در اين مرحله اجرا شده و نسبت به عملي ساختن و گسترش پيشرفت‌ها در سازمان اقدام مي‌شود.

در مرحله آخر به ارزيابي مي‌پردازيم. اين اقدام، به سازمان اجازه مي‌دهد تا ميزان تغييرات واقعي را با تغييرات برنامه‌ريزي شده خود مقايسه کرده و منابع را بر اساس شکاف بين پيشرفت واقعي و پيش‌بيني شده اختصاص دهد.

 

دلايل اقدام شرکت‌ها نسبت به بهبود‌سازي

دلايل متعددي براي بهبودسازي وجود دارد که به برخي از آن‌ها اشاره مي‌کنيم:

 دستيابي به اهداف سازمان و ورود هرچه سريعتر به بازار - استانداردسازي و سازگاري فرآيند – کاهش هزينه‌‌ها از طريق افزايش روندکار و حل مسائل – ابعاد رقابتي – افزايش رضايت مشتري با تحويل به موقع پروژه و ارتقا کيفيت - رضايت شغلي، مسئوليت ها و مديريت منابع و...

 
 

عوامل کاهش انگيزه براي عدم بهبود‌سازي:

کمبود زمان لازم براي انجام، کمبود بودجه، عدم وجود وسايل مناسب سنجش ميزان بهبودسازي، عدم تعهد و پشتيباني مديريت، عدم وجود منابع کافي در سازمان‌هاي کوچک براي بهبودسازي، تجربه شکست قبلي در ايجاد بهبودسازي و ...

 
 
 

انواع مدل‌هاي بهبودسازي:

مدل تکامل قابليت يکپارچه‌سازي (CMMI): 

اين مدل از مدل‌هاي پيشنهادي و تکنيک‌هاي پيشتاز به شمار مي‌آيد که ارزيابي سازمان‌هاي مستقل و رتبه‌بندي در مورد کيفيت چگونگي تعريف فرآيندهاي آن سازمان‌ها را دنبال مي کند. مدل CMMI جايگزين CMM شده است.

 

ايزو9000:

ايزو 9000 يک استاندارد رسمي سازماندهي فرآيند ساخت محصولات و روشي براي مديريت و نظارت پيشرفت کارهاست . اين استاندارد براي بخش توليد وساخت(صنعتي) ايجاد شد.ايزو 9000 همچنين براي فرآيند توليد نرم‌افزار نيز به خوبي استفاده شده که فقط فرآيندهاي کاري را فرموله کرده و قالب استاندارد رسمي به آن مي‌دهد.

 

ايزو15504:

فرآيند تشخيص و تعيين بهبود قابليت نرم‌افزار مي‌باشد. S.P.I.C.E خيلي شبيه CMMI استفاده مي شود. اين مدل براي مديريت، کنترل، راهنمايي و نظارت توليد نرم‌افزار است . اين مدل جهت سنجش سازماندهي توليد و توسعه يا تيم پروژه بصورت واقعي در طول مدت توليد نرم‌افزار استفاده مي‌شود.

 

مدل وي (V): 

مدل وي نماد يک روش فرآيند توليد نرم‌افزار است (با قابليت تطبيق براي توليد سخت‌افزار). فرآيندها در اين مدل برخلاف مدل آبشاري پس ازمرحله برنامه‌نويسي به صورت مسيري شيب‌دار به سمت بالا به شکل حرف وي انگليسي خم مي‌شود. مدل وي ارتباط بين فازهاي مختلف چرخه حيات توليد نرم‌افزار و مراحل پيوسته فاز تست را مشخص مي‌نمايد.

ميزان زمان يا تکميل پروژه و سطح تکميل مراحل که با عناوين انتزاعي تعريف شده‌اند(بالاترين سطح مفاهيم اصلي ) با محورهاي افقي و عمودي (از چپ به راست ) بترتيب نشان داده مي‌شود .

براي مشاوره همين حالا با کارشناسان ما تماس بگيريد:شرکت طراحی سایت بهپردازان یک شرکت معتبر در زمینه طراحی سایت فروشگاهی، طراحی سایت شرکتی حرفه ای میباشد که آماده مشاوره رایگان در جهت توسعه کسب و کار اینترنتی میباشد.