حافظه فلش چيست؟

حافظه فلش چيست؟ | شرکت طراحي سايت بهپردازن

 

يکي از جديدترين حافظه هاي موجود براي ذخيره اطلاعات ازطريق کامپيوتر است ، با اين تفاوت که حجم ظرفيت آن به مراتب بيشتر از فلاپي و سي دي است.

 

ويژگي هاي حافظه فلش

1-اسيب پذيري کم نسبت به ضربه .

2-حجم بالاي ظرفيت

3- قابليت جابه جايي راحت و آسان

4-بازيابي سريع اطلاعات نسبت به فلاپي .

 

حافظه هاي الکترونيکي در انواع گوناگون و براي مصارف مختلف ساخته شده اند . حافظه هاي فلش به دليل سرعت بالاي آنها در ثبت اطلاعات و همچنين استفاده فوق العاده آسان بسيار پر فروش و پر طرف دار مي باشند . از اين رو در دوربين هاي ديجيتالي ، تلفن همراه و ساير دستگاه ها شاهد استفاده روز افزون از آنها هستيم .

 

چگونگي ذخيره سازي اطلاعات در حافظه فلش

شيوه ذخيره اطلاعات در اين نوع از حافظه بسيار شبيه به ذخيره اطلاعات در RAM مي باشد . در حقيقت حافظه هاي فلش در نحوه فعاليت مشابه يک منبع ذخيره اطلاعات ثابت عمل مي کند . به اين معني که در آنها هيچ قطعه متحرکي به کار نرفته و تمام کارها توسط مدارات الکترونيکي انجام مي شود . در مقابل درون ديسک هاي سخت چندين قسمت متحرک وجود دارد که اين وضع خود آسيب پذير بودن اين گونه حافظه را نسبت به حافظه هاي فلش نشان مي دهد .
 

مطالب بيشتر: آموزش رفع مشکل پيغام فرمت format فلش مموري

 

قطعاتي از قبيل تراشه هاي BIOS ، حافظه هاي فلش متراکم شده که در دوربين هاي ديجيتالي به کار مي روند ، حافظه هاي هوشمند ، Memory Stick و کارت هاي حافظه که در کنسول هاي بازي به کار مي روند همه و همه از اين نوع حافظه استفاده مي کنند .

 

حافظه هاي فلش از تراشه هاي EEPROM ساخته شده اند. در اين گونه از حافظه ها ذخيره و حذف اطلاعات توسط جريان هاي الکتريکي صورت مي پذيرد . اين گونه تراشه ها داخل سطر ها و ستون هاي مختلف شبکه اي منظم را پديد مي آورند . در اين شبکه هر بخش کوچک داراي شماره سطر و ستون مختص به خود بوده و در اصطلاح هر کدام از اين بخش ها يک سلول حافظه ناميده مي شود . هر کدام از اين سلول ها ازتعدادي ترانزيستور ساخته شده و هر کدام از اين سلول ها توسط لايه هاي اکسيد از ديگر سلول ها جدا مي باشد . درداخل اين سلول ها دو ترانزيستور معروف با نام هاي Floating gate و Control gate استفاده مي شود . Floating gate به خط ارتباطي سطر ها متصل بوده و تا زماني که ارتباط بين اين دو ترانزيستور برقرار باشد ، اين سلول داراي ارزش 1 مي باشد . اين سلول ها مي توانند داراي ارزش 1 و يا 0 باشند .

 

امروزه اين فن آوري، آنقدر سريع توسعه مي يابد که تا چند سال ديگر قادر به ذخيره اطلاعات معادل 64 گيگا بايت در فضائي به اندازه يک سانتي متر مربع هستيم . هم اکنون نيز اين حافظه ها در ابعاد بسيار کوچک در ظرفيت هاي گوناگون در دسترس همه قرار دارد. 

شرکت طراحی سايت بهپردازان، در طول 17 سال فعاليت خود، با به کارگيري تيم‌های تخصصی در زمينه‌ی طراحی سایت و اپليکيشن، نمونه‌هاي قدرتمندي در  نمونه سايت خارج از کشور ، طراحی سایت فروشگاهی و ... دارد. براي مشاوره همين حالا با کارشناسان ما تماس بگيريد: