زبان برنامه نويسي لوگو

زبان برنامه نويسي لوگو | شرکت طراحي سايت بهپردازن

 
 

زبان برنامه‌نويسي چيست؟

برنامه‌نويسي عبارت است از مجموعه‌اي از دستورالعملهاي مطابق با قواعد خاص که به سيستم‌هاي کامپيوتري جهت پردازش و گرفتن خروجي داده مي‌شود. که به دو قسم فرم و معناشناسي تقسيم مي‌شوند. تاکنون زبان‌هاي برنامه‌نويسي مختلفي به‌وجود آمده‌اند و هرساله تعداد آن افزايش پيدا مي‌کند.

 
 

تاريخچه زبان برنامه‌نويسي:

در قرن نوزدهم ميلادي در واقع نخستين رايانه‌ها، مثل Colossus ، بدون کمک يک برنامه ذخيره شده ، با اصلاح مدارهاي خود يا تنظيم بانک‌هاي کنترل فيزيکي، برنامه‌ريزي شدند.
پس از آن برنامه‌ها را به زبان ماشين نوشته مي‌شدند بدين صورت که برنامه‌نويس برنامه‌ها را به صورت عددي وارد مي‌کرد.  اين برنامه‌ها که به برنامه‌هاي نسل اول (1GL) شناخته مي‌شوند به صورت‌هاي مختلف از جمله اعشاري يا باينري از روي کارت‌هاي پانچ شده ، نوار کاغذي ، نوار مغناطيسي يا سوئيچ‌هاي موجود در صفحه جلوي کامپيوتر خوانده مي‌شدند.
نسل دوم زبان برنامه‌نويسي (GL2) يا زبان‌هاي اسمبلي بود که هنوز هم با ساختار مجموعه دستورالعمل‌هاي رايانه خاص بسيار نزديک بود که سبب شد برنامه قابل خواندن باشد و برنامه‌ساز را از محاسبات آدرس خسته‌کننده و مستعد خطا راحت کند.
زبان‌هاي برنامه‌نويسي نسل سوم (3GL)  در دهه 1950 نوشته شده‌اند. يک زبان برنامه‌نويسي سطح بالاي اوليه که براي Plankalkül بين سال‌هاي 1943 و 1945 توسط Konrad Zuse براي Z3 آلمان ساخته شد. با اين‌حال ، اين زبان تا سال 1998 و 2000 اجرا نشد.
اولين زبان برنامه‌نويسي هدف عمومي در سال 1954 ، FORTRAN در IBM توسط John Backus اختراع شد که به‌طور گسترده مورد استفاده قرار گرفت و بر خلاف طراحي روي کاغذ ، يک اجراي کاربردي داشت. اين زبان هنوز براي محاسبات با کارايي بالا رايج است و براي برنامه‌هايي مورد استفاده قرار مي‌گيرد که سريعترين ابر رايانه‌هاي جهان را محک زده و رتبه‌بندي مي‌کنند. 
 
 
 
 
مطالب بيشتر: زبان برنامه‌نويسي ماشين چيست؟
 
 
 

زبان برنامه‌نويسي لوگو چيست؟

Logo يک زبان برنامه‌نويسي آموزشي است که در سال 1967 توسط والي فيوزيگ ، سيمور پاپرت و سينتيا سليمان طراحي شد. لوگو يک زبان برنامه‌نويسي براي برنامه‌نويسي تابعي است. اين زبان نسخه‌اي از زبان ليسپ است که برخي آن را ليسپ بدون پرانتز مي‌نامند. لوگو قابليت‌هاي خوبي نظير کار با ليست، فايل، ورودي/خروجي و حلقه‌ها دارد. يادگيري اين زبان برنامه‌نويسي آسان مي باشد که براي آموزش به کودکان  ودانش‌آموزان از آن استفاده مي‌شود. که از ويژگي‌هاي آن تعامل، توسعه‌پذيري، انعطاف‌پذيري از انواع داده‌ها مي‌باشد که در راستاي يادگيري آسان‌تر است.
سه نوع تايپ داده در UCBLogo وجود دارد:
کلمه (word)- ليست (list)و آرايه (array)
اساسا زبان برنامه‌نويسي لوگو توسط يک ربات کوچک، معمولا يک لاک‌‌پشت متصل به کامپيوتر کنترل مي‌شود. در اواخر دهه 1960 دستوراتي براي ارسال لاک‌پشت به جلو و عقب و چرخش لاک‌پشت به چپ يا راست اضافه شد. اين لاک‌پشت قلم با رنگ‌هاي مختلف داشت. با حرکت آن دنباله‌اي روي زمين به جاي مي‌ماند.
توليد نسخه جديد Logo براي ترسيم گرافيک روي صفحه نيز، از همان دستورات استفاده کرد. به اين گرافيک لاک‌پشت گفته مي‌شد.
از ديگر قابليت‌هاي ربات لاک‌پشت، تبديل شدن به اشکال ديگر است، که اسپرايت خوانده مي‌شود، براي مثال با دستور   setshape “bird1 ” مي توانيم به جاي لاک‌پشت يک پرنده داشته باشيم که مي‌تواند پرواز کند.
 فراگيري LOGO براي يکسري افراد به معناي يادگيري ارتباط از راه دور  رياضيات، زبان، موسيقي، رباتيک و … مي‌باشد. همچنين براي توليد شبيه سازها و يا خلق بازي‌هاي چندرسانه‌اي قابل توسعه مي‌باشد. اين زبان برنامه نويسي حد آستانه کمي دارد و هيچ سقفي ندارد.
 

براي مشاوره همين حالا با کارشناسان ما تماس بگيريد:شرکت طراحی سایت بهپردازان یک شرکت معتبر در زمینه طراحی سایت فروشگاهی، طراحی سایت شرکتی حرفه ای میباشد که آماده مشاوره رایگان در جهت توسعه کسب و کار اینترنتی میباشد.