تاريخچه زبان برنامه نويسي پايتون

تاريخچه زبان برنامه نويسي پايتون | شرکت طراحي سايت بهپردازن

 

 

تاريخچه زبان برنامه نويسي پايتون

 

اگر بخواهيم نگاهي به سير تاريخي شکل گيري زبان برنامه نويسي Python بياندازيم شايد بايد به سال 1982 بازگرديم، زماني که Guido Van Rossum خالق زبان برنامه نويسي پايتون فعاليت خود را در مؤسسه ي تحقيقاتي مرکز رياضيات و علوم کامپيوتري CWI در آمستردام هلند آغاز کرد. آقاي روسوم که به تازگي از دانشگاه فارغ التحصيل شده بود، به عنوان برنامه نويس به گروه ABC ملحق مي شود که روي طراحي و پياده سازي يک زبان برنامه نويسي با مشخصه هاي ظرافت، سادگي و خوانايي کار مي کردند. با اين حال با گذشت 4 يا 5 سال هيچ موفقيت مشهودي در پروژه ي ABC به دست نمي آيد و دفتر اين پروژه بسته مي شود. از آن پس، آقاي روسوم به تيم Amoeba در CWI مي پيوندد و کار روي توسعه ي سيستم عامل مبتني بر کرنل آميب را آغاز مي کند. در سال 1991 زماني که مدير پروژه ي آميب براي نشستن بر کرسي استادي يک دانشگاه گروه را ترک مي کند، ون روسوم به تيم مالتي مديا در CWI مي پيوندد.

 

در واقع هدف از ذکر سابقه ي ون روسوم در CWI اين است که مي توان گفت پايتون حاصل سال ها تجربه ي کار روسوم در CWI بوده است. به گفته ي روسوم ABC الهام بخش اصلي پروژه ي پايتون بوده است و وي همواره به دنبال تحقيق بخشيدن به رؤياي ساخت يک زبان ساده و صريح بود که اشکالات و شکست هاي ABC را رفع کرده باشد. نياز به يک زبان سطح بالاتر از C در پروژه ي آميب، محرک و انگيزه ي اصلي روسوم براي کار روي پايتون بود، و در نهايت گروه چند رسانه اي کمک به رشد و بارور شدن پايتون نمود. پايتون به عنوان يک ابزار مهم توسعه در هر دو تيم آميب و مالتي مديا مورد استفاده قرار گرفت، با اين حال هيچ وقت بودجه ي رسمي از طرف CWI براي توسعه ي پايتون اختصاص داده نشد.

 

داستان نامگذاري:

ون روسوم پيش از هر چيز، تلاش کرد نامي مناسب براي زبان جديدي که در صدد طراحي آن بود پيدا کند و با توجه به اين که اين زبان جديد از دل پروژه ي ABC بيرون مي آمد، در ابتدا قصد داشت آن را B بنامد، اما متوجه شد زباني به همين نام وجود دارد. پس از آن که روسوم بسياري از پيشنهادات اعضاي گروه را در مورد نام زبان جديد رد کرد تصميم گرفت اولين نامي را که به ذهنش رسيد انتخاب کند، که به طور اتفاقي به ياد کمدي محبوبش که آن روزها از شبکه ي BBC با نام Monty Python’s Flying Circus پخش مي شد افتاد و به اين ترتيب نام پايتون را براي پروژه ي جديد خود انتخاب کرد.

 نکته

تا مدت ها روسوم اجازه نمي داد که از تصوير پايتون که گونه اي مار سمي است به عنوان نماد اين زبان استفاده شود و اولين بار انتشارات O’Reilly که هميشه تصوير يک جانور را روي کتاب هاي خود قرار مي دهد، از تصوير يک مار روي کتاب آموزش برنامه نويسي به زبان پايتون استفاده کرد و بعدها نيز اغلب از تصوير يک مار به عنوان نماد پايتون استفاده شد.

 

پس از انتخاب نام، کار روي پروژه از اواخر دسامبر 1989 آغاز شد و در ماه هاي اول سال 1990 نسخه ي ابتدايي ايجاد شد که در مرکز CWI مورد استفاده قرار گرفت. در بيستم فوريه ي 1991 نخستين توزيع عمومي پايتون با نام 0.9.0 به صورت متن باز منتشر شد. انتشار اين نسخه بر خلاف زبان ABC با اقبال عمومي مواجه شد و روسوم از همان ابتدا بازخورهاي مثبتي را از کاربران دريافت کرد. به اين ترتيب راه براي توسعه ي يک زبان قدرتمند و در حين حال ساده در دنياي برنامه نويسي باز شد و پس از آن نسخه هاي متعدد با قابليت هاي توسعه يافته از اين زبان منتشر شد. شرکت طراحی سايت بهپردازان، در طول 17 سال فعاليت خود، با به کارگيري تيم‌های تخصصی در زمينه‌ی طراحی سایت و اپليکيشن، نمونه‌هاي قدرتمندي در  نمونه سايت خارج از کشور ، طراحی سایت فروشگاهی و ... دارد. براي مشاوره همين حالا با کارشناسان ما تماس بگيريد: