سکتور و بد سکتور چيست؟

سکتور و بد سکتور چيست؟ | شرکت طراحي سايت بهپردازن

به کوچکترين اجزاي يک هارد ديسک که مي توان روي آن اطلاعاتي را ذخيره کرد سکتور مي گويند.  معمولا اطلاعات مربوط به راه اندازي مجدد سيستم روي اولين سکتورها قرار مي گيرند که به آن بوت مي گويند. اين اطلاعات در مواقعي که سيستم دوباره راه اندازي مي شوند بازيابي مي شوند و سيستم شروع به کار مي کند، اگر احيانا اين سکتورها دچار خرابي و يا صدمه شوند، سيستم بالا نمي آيد و يا اينکه در موقع راه اندازي دچار مشکل مي شود و خطا هايي را اعلام مي کند. به سکتورهاي که مربوط به فايلهاي بوت باشد و خراب شود بوت سکتور گويند. سکتور هايي را که دچار خرابي مي شوند و نمي توان روي آنها فايلي را ذخيره کرد را بد سکتور مي نامند. اين سکتورها را مي توان بازيابي کرد و دوباره از آنها استفاده کرد. 
 

براي مشاوره همين حالا با کارشناسان ما تماس بگيريد:شرکت طراحی سایت بهپردازان یک شرکت معتبر در زمینه طراحی سایت فروشگاهی، طراحی سایت شرکتی حرفه ای میباشد که آماده مشاوره رایگان در جهت توسعه کسب و کار اینترنتی میباشد.

انواع بد سکتور

بد سکتورها از لحاظ آسيب ديدن به دو دسته تقسيم مي‌شوند:

 

بدسکتورهاي فيزيکي (سخت افزاري يا سخت)

 

بدسکتورهاي منطقي (نرم افزاري يا نرم)

 
 
مطالب بيشتر : جي پي آر اس (GPRS) چيست؟
 

دلايل ايجاد بدسکتور سخت افزاري

ممکن است هارد‌ديسک شما از کارخانه با بدسکتور خارج شده باشد. اين روزها روش‌هاي مدرن توليد محصولات بي‌نقص نيستند و مي‌توان در هر محصول توليدي اشکلاتي را مشاهده کرد. همچنين ممکن است هاردديسکها بر اثر استفاده زياد و نوشته شدن اطلاعات دچار بدسکتور شود، اين بدسکتورها مجدد در قسمت مازاد حافظه هارد جايگذاري مي‌شوند.  لازم به ذکر است که هاردديسک بر اثر ضربات فيزيکي نيز دچار بدسکتور مي‌شوند.

 

 

 دلايل ايجاد بدسکتور نرم‌افزاري

بدسکتور‌هايي که بوسيله مشکلات نرم‌افزاري ايجاد مي‌شوند را بدسکتور نرم‌افزاري مي‌نامند. براي مثال اگر کامپيوتر شما به صورت ناگهاني بر اثر قطعي برق خاموش شود، احتمال اينکه هارد شما در زمان نوشتن اطلاعات خاموش شده باشد زياد است. در بعضي موارد نيز ممکن است اطلاعات خوانده شده تطابق نداشته باشند که اين امر نيز باعث ايجاد بدسکتور مي‌شود.از طرف ديگر ويروس‌ها و ساير بدافزارها هم ممکن است باعث ايجاد بدسکتور‌هاي نرم‌افزاري شوند.