انتخاب پروتکل براي شبکه

انتخاب پروتکل براي شبکه | شرکت طراحي سايت بهپردازن

TCP/IP ، متداولترين پروتکل در شبکه هاي کامپيوتري است. در اين رابطه پروتکل هاي ديگري نيز وجود داشته که هر کدام داراي جايگاه خاص خود مي باشند . مثلا" در سيستم عامل شبکه اي " نت ور " ، از پروتکل IPX/SPX استفاده مي شود. در نسخه هاي جديد سيستم عامل "نت ور" ( نسخه هاي پنج به بعد ) ، امکان استفاده از پروتکل TCP/IP وجود خواهد داشت . در صورتي که قصد ارتقاء شبکه هائي را داشته باشيم که در آنان از سيستم عامل شبکه اي "نت ور " ، استفاده مي گردد ، استفاده از پروتکل IPX/SPX به برنامه هاي موجود در شبکه و ضرورت استفاده از آنان در شبکه جديد بستگي خواهد داشت .در چنين مواردي شبکه جديد مي بايست امکان استفاده از پروتکل IPX/SPX را فراهم نمايد.

در صورتي که قصد اتصال به اينترنت را داشته باشيم ، استفاده از پروتکل TCP/IP يک ضرورت مي باشد . حتي در صورتي که ضرورت استفاده از اينترنت وجود نداشته باشد ، استفاده از پروتکل TCP/IP گزينه اي معقول و منطقي است ، چراکه اکثر برنامه ها از پروتکل فوق استفاده نموده و در اين رابطه مي توان از خدمات متخصصان و کارشناسان متعددي به منظور نگهداري و پشتيباني شبکه هاي مبتني بر پروتکل TCP/IP ، استفاده کرد.

علاوه بر ضرورت استفاده از پروتکل هاي لايه حمل ( نظير TCP/IP و يا IPX/SPX ) ، مي بايست به پروتکل هاي Appliction که قصد استفاده از آنان را در شبکه داريم ، نيز توجه نمود. مثلا" به منظور تسهيل در مديريت پيکربندي اطلاعات ( نظير اختصاص پوياي آدرس هاي IP به سرويس گيرندگان ) براي تعداد زيادي از کامپيوترها ، مي توان از پروتکل Dynamic Host Configuration Protocol ) DHCP) ، استفاده نمود. در صورتي که قصد ايجاد يک مرکز متمرکز به منظور ارائه سرويس لازم براي "معادل سازي نام به آدرس " در يک شبکه را داشته باشيم ، مي توان از Domain Name Service )DNS) ، استفاده نمود . در صورتي که برخي از سرويس گيرندگان در شبکه از نسخه هائي قبل از ويندوز 2000 و يا XP استفاده مي نمايند ، مي بايست به منظور سازگاري با نسخه هاي قبلي از Windows Internet Naming Service) WINS) ، استفاده گردد.

در زمان تصميم گيري در خصوص پروتکل شبکه ، صرفا" يک پروتکل مورد نظر نبوده و مي بايست فرآيند انتخاب پروتکل به صورت جامع و در تمامي سطوح ، مورد توجه قرار گيرد. پس از اتخاذ تصميم لازم در خصوص پروتکل هاي مورد نظر در شبکه ، مي بايست بررسي لازم در خصوص چالش ها ي امنيتي هر يک از آنان نيز به صورت جدي در دستور کار قرار گيرد . براي مشاوره همين حالا با کارشناسان ما تماس بگيريد:شرکت طراحی سایت بهپردازان یک شرکت معتبر در زمینه طراحی سایت فروشگاهی، طراحی سایت شرکتی حرفه ای میباشد که آماده مشاوره رایگان در جهت توسعه کسب و کار اینترنتی میباشد.