درگاه DVI چيست؟

درگاه DVI چيست؟ | شرکت طراحي سايت بهپردازن

اين درگاه براي اتصال يک منبع ويدئواي نظير کارت‌هاي گرافيک به يک منبع پخش کننده مانند مانيتورها ساخته شده است.درگاه دي وي آي وظيفه دارد تا سيگنال‌هاي آنالوگ دريافتي را به سيگنال‌هاي ديجيتالي تبديل کند. همچنين ميتواند يه عنوان يک درگاه براي تک سيگنال‌هاي آنالوگ نيز مورد استفاده قرار گيرد. اين بدان معناست که از اين پورت مي‌توان براي سيگنال‌هاي ديجيتالي و آنالوگ (به صورت مجزا) استفاده کرد. به همين دليل ديگر نيازي به وجود يک رابط VGA براي سيگنال‌هاي آنالوگ نيست.حداکثر رزوليشن (Resolution) پشتيباني شده (در حالت دابل لينک) براي درگاه دي وي آي، 2560 در 1600 پيکسل (2560*1600 px) است. که پيشرفت قابل ملاحظه‌ اي نسبت به VGA دارد.درحال حاضر اگرچه درگاه DVI جايگزين درگاه VGA شده و تقريبا رايج ترين درگاه براي ارتباط سيگنال هاي ويدئواي است، اما درگاه HDMI که يک پورت جديد است، مزيت‌ها و قابليت‌هاي زيادي دارد که در مقايسه با DVI فوق العاده است.
 
مطالب بيشتر : شبکه هاي گسترده MAN
 

انواع درگاه DVI

درگاه DVI انواع مختلفي دارد که طبق نيازهاي کاربران طراحي شده اند که عبارت اند از DVI-A ، DVI-D و DVI-I که اين درگاه‌ها به جز نوع DVI-A، خود به دو نوع Single Link و Dual Link تقسيم مي‌شوند.

 

در Single link (سينگل لينک - به اختصار SL) تنها يک گروه باس براي ارسال داده وجود دارد و نهايت فرکانس کلاک پيکسل‌ها در آن 165 مگاهرتز (MHz) است که تا 2.75 مگاپيکسل (Megapixel) را در رفرش ريت 60 هرتز ساپورت مي‌کند. به عبارت ديگر در نسبت 16:10 در رزوليشن 1920 در 1200 (1200*1920) پيکسل و در نسبت 4:3 در رزوليشن 1915 در 1436 (1436*1915) پيکسل را در کلاک رفرش 60 هرتز پشتيباني مي‌کند.

 

در Dual link (دابل لينک - به اختصار DL) دو گروه باس براي ارسال داده وجود دارد که نهايت فرکانس کلاک پيکسل‌ها را دوبرابر يعني 330 مگاهرتز کرده و به اين ترتيب پهناي باند انتقال داده دو برابر مي‌شود که مي‌تواند تا حداکثر 5.5 مگاپيکسل را در رفرش ريت 60 هرتز ساپورت کند. به عبارت ديگر مي‌تواند تا 2560 در 1600 (1600*2560) پيکسل را در رفرش ريت 60 هرتز پشتيباني کند.

 

رفرش ريت (Refresh Rate) که واحد آن هرتز (Hz) است، تعداد دفعاتي که يک مانيتور صفحه نمايش اش را در يک ثانيه به صورت کامل تازه يا رفرش مي‌کند. به عبارت بهتر، هرچه اين نرخ بيشتر باشد، در مانيتور تصاوير روان تري خواهيم ديد. براي مثال، زماني که رفرش ريت 60 Hz است، در هر ثانيه ما 60 تصوير را در مانيتور خواهيم ديد. البته به اين معنا نيست که 60 تصوير جداگانه را خواهيم ديد، چون ممکن است فريم‌ها توسط بازي، فيلم يا برنامه محدود شده باشند. مقدار 60 هرتز و پايين تر معمولاً براي چشم انسان به دليل اين که بين تصاوير وقفه‌هايي قابل مشاهده است، ضرر دارد از طرفي رفرش ريت زياد (مثلا 120 هرتز) نيز مي‌تواند کيفيت نهايي که ما آن را درک مي‌کنيم را نيز به دليل روان بودن بيش از حد کاهش دهد.

شرکت طراحی سايت بهپردازان، در طول 17 سال فعاليت خود، با به کارگيري تيم‌های تخصصی در زمينه‌ی طراحی سایت و اپليکيشن، نمونه‌هاي قدرتمندي در  نمونه سايت خارج از کشور ، طراحی سایت فروشگاهی و ... دارد. براي مشاوره همين حالا با کارشناسان ما تماس بگيريد: