تفاوت web و web2 چيست؟

تفاوت web و web2 چيست؟ | شرکت طراحي سايت بهپردازن

امروزه در مورد وب2 صحبت‌هاي فراواني به ميان مي‌آيد و تعريف‌هاي متفاوتي از آن مي‌شود. اما به‌ راستي وب2 چيست؟ بايد اعتراف کرد که هنوز تعريف واحد و جامعي براي وب2 اعلام نشده و همچنان در نشست‌ها و همايش‌هاي مختلف در مورد يک تعريف جامع و کامل از اين فرآيند بحث و مذاکره مي‌شود. تيم اوريلي (Tim O’Reilly) از وب2 به عنوان يک سکو ياد مي‌کند که تمامي ابزارها و برنامه‌ها در سيطره آن قرار مي‌گيرد و وب2 به آنها احاطه دارد. دره سيليکون که سال‌ها به عنوان قطب فناوري جهان محسوب مي‌شده، امروزه به دنبال يک راه‌حل براي پيشرفت هرچه بيشتر مي‌گردد و کارشناسان معتقدند که به جز وب2 راه‌حلي مناسبي براي نيل به اين هدف وجود نخواهد داشت.

 

کارشناسان وب2 اين روزها از اصطلاحاتي نظير ويکي‌ها، بلاگ‌ها، RSS، AJAX و … استفاده مي‌کنند و در مقابل، رقبا با بکار گرفتن اصطلاحاتي ديگر سعي بر آن دارند که از اين روند جلوگيري کنند. وب2 هر تعريفي که داشته باشد يک هدف کلي را دنبال مي‌کند و آن هم تغيير وضعيت کنوني اينترنت است. سايت‌هاي مبتني بر وب2 پايگاه‌هاي اينترنتي آنلايني براي ارايه سرويس‌هاي اينترنتي محسوب نمي‌شوند. از بخش جست‌وجوگر تصاوير ياهو و سايت وابسته به آن با نام Flickr گرفته تا دايره‌المعارف آنلاين ويکي‌پديا و سايت دوست‌يابي MySpace و حتي جست‌وجوگر بزرگ گوگل نمونه‌هايي از وب2 محسوب مي‌شوند که با هدف دگرگوني اينترنت و بهبود وضعيت کنوني آن فعاليت‌هاي خود را دنبال مي‌کنند.

 
مطالب بيشتر:  تفاوت https با http چيست؟
 

اگر اين سايت‌ها نتوانند به خوبي اهداف خود را براي رسيدن به وب2 محقق سازند، مجبورند اين روند را Live Web نام‌گذاري کنند. تصور کنيد که تمام اين خدمات از دنياي جديد وب2 بتوانند موفقيت‌آميز باشد و ميليون‌ها کاربر را از سراسر دنيا به سمت خود بکشاند، اما آيا اين قبيل سرويس‌ها توانايي پاسخ‌گويي به نيازهاي روزافزون مراکز تجاري را خواهند داشت؟ ري لين (Ray Lane) مدير اسبق شرکت اوراکل که هم‌اکنون يکي از شرکاي مرکز تجاري Kleiner Perkins Caufield & Byers محسوب مي‌شود در اين باره مي‌گويد: «تمام اين امکانات که براي کاربران عادي درنظر گرفته شده در اختيار شرکت‌ها و سازمان‌ها تجاري قرار خواهد گرفت و استفاده‌کنندگان اصلي از اين روند تنها آنها خواهند بود.»

 

به‌ جز نوجوانان و جوانان که مخاطبان اصلي وب2 هستند، نسل جديد اينترنت مي‌تواند تاثيرات شگرفي را در مراکز تجاري برجاي بگذارد و به تحقق اهداف جهاني‌سازي کمک‌هاي فراوان کند. اين مسئله باعث شده تا برخي افراد وب 2 را Enterprise 2.0 نام‌گذاري کنند و اين جريان را پلي بين مدير و کارمندان و يا شرکت و مشتريان بدانند. دان تپ‌اسکات (Don Tapscott) مدير گروه فکري New Paradigm تورنتو معتقد است: «وب2 بزرگ‌ترين تغييري است که طي يک قرن گذشته در سازمان‌ها و مراکز تجاري ايجاد خواهد شد.»

 

نشانه‌هاي اوليه از اين تغييرات بسيار فراوان است. شرکت فيلم‌سازي والت‌ديسني، بانک سرمايه‌گذاري Dresdner Kleinwort Wasserstein و چندين شرکت بزرگ ديگر از سايت‌هاي ويکي يا صفحات اينترنتي قابل ويرايش استفاده مي‌کنند تا بتوانند همکاري‌هاي بيشتري را با يکديگر داشته باشند. ديگر شرکت‌ها با استفاده از سايت‌هاي عمومي و اجتماعي نظير LinkedIn و Visible Path سعي مي‌کنند ارتباطات بيشتري را به‌دست آورند و شرايط لازم را براي فروش بيشتر محصولات خود فراهم کنند.

 

راه‌اندازي وبلاگ‌هاي گروهي و انفرادي نيز از کارهاي مورد علاقه کاربران در عصر حاضر محسوب مي‌شود، تا آنجا که جاناتان شوارتز (Jonathan Schwartz) مديرعامل شرکت Sun Microsystems و باب لوتز (Bob Lutz) معاون شرکت خودروسازي جنرال موتورز با انتشار مطالب مختلف روي وبلاگ‌هاي خود سعي مي‌کنند ارتباط صميمانه‌تري با مردم داشته باشند و بدون هرگونه واسطه‌اي به نيازهاي آنان پي ببرند. همان‌طور که سال‌ها پيش کامپيوترهاي شخصي موفق شدند در تمام سازمان‌هاي دولتي و خصوصي جهان راه پيدا کنند و موقعيت ثابتي را براي خود بيابند، کارشناسان وضعيت مشابهي را براي وب 2 پيش‌بيني مي‌کنند.

 

زماني که راد اسميت (Rod Smith) معاون شرکت IBM در بخش فناوري‌هاي رو به رشد اينترنتي سال گذشته به مدير فناوري اطلاعات بانک سلطنتي اسکاتلند در مورد سايت‌هاي ويکي توضيح داد، وي با تاسف سر خود را تکان داد و اظهار داشت که از اين قبيل سايت‌ها استفاده نمي‌کند. اما وقتي که امروز اسميت در يک نشست کوچک در مورد سايت‌هاي ويکي يا ديگر تجهيزات وب2 صحبت مي‌کند، افراد حاضر با خوشحالي اعلام مي‌دارند که به صورت مستمر اين سايت‌ها را مورد استفاده قرار مي‌دهند.

 

اسميت مي‌گويد: «آگاهي افراد از اين روند به قدري افزايش يافته که امروزه بيشتر مديران شرکت‌ها با ما تماس مي‌گيرند و در مورد وب 2 از ما توضيحات بيشتر مي‌خواهند.» به هر حال بايد توجه داشت که همانند کامپيوترهاي شخصي، نياز مبرم و اساسي وب 2 توانمندسازي هرچه بيشتر آن است. تقويت کامپيوترهاي خانگي، افزايش دسترسي کاربران به اينترنت پرسرعت و سرويس‌هاي کاربردي و آسان وب2 نيرويي باورنکردني را در اختيار هر يک از افراد مي‌گذارد که با آن مي‌توانند کارهاي گوناگوني انجام دهند.

 

اگر چه بيشتر اين سرويس‌ها به صورت رايگان در اختيار کاربران قرار مي‌گيرد، ولي بايد توجه داشت که اين مسئله باعث متضرر شدن شرکت‌هاي عرضه‌کننده خدمات وب2 نخواهد شد. تبليغات آنلاين بزرگ‌ترين منبع درآمدي هستند که مي‌توانند در اين زمينه مفيد واقع شوند و به کمک شرکت‌هاي عرضه‌کننده خدمات وب2 بيايند. جو کاروس (Joe Kraus) مدير سايت اينترنتي JotSpot که مبناي آن سايت‌هاي قابل ويرايش ويکي است مي‌گويد: «تمام مراکز توانمند و بزرگ فناوري مي‌توانند در اين حوزه تاثيرگذار باشند و مفيد واقع شوند.» براي مشاوره همين حالا با کارشناسان ما تماس بگيريد:شرکت طراحی سایت بهپردازان یک شرکت معتبر در زمینه طراحی سایت فروشگاهی، طراحی سایت شرکتی حرفه ای میباشد که آماده مشاوره رایگان در جهت توسعه کسب و کار اینترنتی میباشد.