اکشن اسکريپت چيست ؟ - Action script

اکشن اسکريپت چيست ؟ - Action script | شرکت طراحي سايت بهپردازن

تعريف رسمي اکشن اسکريپت که از استادان ما در ادابي دريافت شده است چيزي مانند اين است : اکشن اسکريپت (Action Script) يک زبان برنامه نويسي براي محيط اجراي فلش پلير است.

 

اين زبان برنامه نويسي در اصل به عنوان روشي براي طراحان فلش به منظور استفاده از امکانات اينتراکتيو طراحي شده بود و به برنامه نويسان فلش اجازه مي داد تا پروژه هايي از انيميشن هاي ساده تا پيچيده و اينترفيسهاي برنامه هاي اينتراکتيو را ايجاد کنند. اين تعريف جالب است و همان چيزي است که مي توان از شرکت مسئول براي اين زبان انتظار داشت اما به شما نمي گويد که اکشن اسکريپت چگونه به وجود آمد. چيزي که ما مي دانيم اين است که اکشن اسکريپت 1.0 ابتدا در فلش 5 ظاهر شد. نسخه هاي قبلي فلش به طراحان اجازه مي داد تا دستوراتي را به فيلمهاي خود اضافه کنند تا بتوانند پخش و ذخيره کردن داده ها را کنترل کنند اما آنها بسيار ساده بودند و کسي نمي توانست به آنها يک زبان برنامه نويسي بگويد.

 
 
مطالب بيشتر:زبان برنامه نويسي جاوا اسکريپت چيست؟
 

اکشن اسکريپت 1.0 بر مبناي ECMAScript 262 بود که باعث ميشود از خانواده مشابهي با جاوا اسکريپت باشد.اکشن اسکريپت 2.0 نيز با فلش MX 2004 ارائه شد و بر مبناي يک نسخه جديدتر از استاندارد ECMAScript بود. با اين که اين زبان داراي ساختارهاي زبان برنامه نويسي جديدي بود , مانند کلاس ها , اينترفيسها و خاصيتهاي private و public, اما نسبت به نسخه قبلي تفاوت چنداني وجود نداشت.

 

زبان اکشن اسکريپت نيز همچون ساير زبان هاي شيئ گرا داراي کلاسها - متغيرها - دستورات شرطي - حلقه ها و . . . مي باشد.

 

فيلمهاي فلش را مي توان به سادگي توسط اکشن اسکريپت کنترل نمود و به واسطه آن امکان ساخت انواع بازي - انيميشن - مالتي مديا و . . . به وجود مي آيد.

 

شرکت طراحی سايت بهپردازان، در طول 17 سال فعاليت خود، با به کارگيري تيم‌های تخصصی در زمينه‌ی طراحی سایت و اپليکيشن، نمونه‌هاي قدرتمندي در  نمونه سايت خارج از کشور ، طراحی سایت فروشگاهی و ... دارد. براي مشاوره همين حالا با کارشناسان ما تماس بگيريد:

تفاوت هاي اکشن اسکريپت و جاوا اسکريپت 

 

اکشن اسکريپت از آبجکت هاي سمت سرور مانند Browser, Window ,Anchor پشتيباني نمي کند .

 

اکشن اسکريپت بطور کامل از آبجکت هاي داخلي جاوا اسکريپت پشتيباني نميکند .

 

اکشن اسکريپت از بعضي ساختارهاي دستوري پشتيباني ميکند که در جاوا اسکريپت ممنوع است ( بطور مثال IfFrameloaded و اسلش ها) و جاوا اسکريپت نيز بعضي از سينتکس هاي خاص خود را دارد .مانند Try , Catch , Throw , Statement Lables

 

اکشن اسکريپت از فانکشن ساز هاي جاوا اسکريپت پشتيباني نميکند .

 

در جاوا اسکريپت مقدار بازگشتي داده هاي Undefined همان Undefined است . اما در اکشن اسکريپت مقدارش “” ميشود(يعني تهي) .

 

در اکشن اسکريپت مقدار تعيين نشده در متغير هاي عددي NaN است . اما در مقدار تعيين نشده ها در عبارات وو متغير هاي عددي صفر است .

 

در جاوا اسکريپت وقتي يک رشته نوع بولين دارد و طول رشته غير از صفر باشد ،نتيجه آن True است و اگر طول رشته صفر باشد مقدارش False ميشود . در اکشن اسکريپت رشته به عدد تبديل ميشود . اگر عدد غير صفر بود مقدار True ميدهد وگر نه مقدار False خواهد شد .